Čtvrtek 2. dubna 2020, svátek má Erika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. dubna 2020 Erika

Elektroaut v kraji rok od roku přibývá, nabíjecích stanic je zatím málo

  8:23aktualizováno  8:23
Nástup elektromobility je výzvou nejen pro automobilky, ale i pro firmy a jednotlivce. Hustota sítě nabíjecích stanic v Pardubickém kraji zatím nastolenému trendu neodpovídá.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Robert Voldán z Holetína byl na Chrudimsku v roce 2012 jedním z prvních, kdo se mohl pochlubit elektromobilem. Lehce ojetý Peugeot iOn koupil z druhé ruky, ale na městské vozítko, které za jízdy vydává lehce bzučivý zvuk, nedá dopustit.

„Nekupoval jsem ho s tím, že s ním budu brázdit republiku. Pro mě byly největším problémem krátké jízdy, při kterých klasické auto nejvíc trpí,“ zdůvodnil nákup elektroauta profesí automechanik a vystudovaný elektromechanik, který většinu svých cest absolvuje do pár kilometrů vzdáleného Hlinska, kde nakupuje potřebné autodíly.

„Pro tyhle účely toto auto v zásadě slouží na sto procent bez závad. Dojezd, který je kolem elektroaut nejvíc skloňován, mě vůbec netrápí. Auto si nabíjím doma nebo v dílně, každý ujetý kilometr mě stojí kolem 30 haléřů,“ řekl k autu se 130kilometrovým dojezdem jeho majitel.

Stejně jako Robert Voldán dobíjí 80 procent elektromobilistů. Při delších cestách se musejí spoléhat na veřejné dobíjecí stanice.

Průkopníkem v tomto jsou v Ústí nad Orlicí. U vjezdové brány do areálu Střední školy automobilní vznikla v roce 2011 jedna z prvních veřejných nabíječek pro elektromobily v Pardubickém kraji. Nenápadnou šedivou krabici na zdi by člověk tehdy snadno přehlédl, ne tak řidiči elektromobilů, kteří si mohli nabíjet své elektrické miláčky zdarma.

„Nešlo o nabíjecí stanici jako takovou, ale nabíjecí bod, který jsme si s klasickými zásuvkami 230 a 400 voltů zbudovali svépomocí. Žíznivých elektroaut, která se tu zastavovala, bylo coby na prstech jedné ruky spočítal. Šlo spíše o propagaci,“ sdělil zástupce ředitele pro praktickou výuku Karel Beran k té nejjednodušší formě dobíjení, kterou loni nahradilo modernější a stále žádanější řešení.

Provozování nabíječky totiž převzal soukromý provozovatel a ten už klasické zásuvky nahradil tzv. wall boxem, který v porovnání s běžnou zásuvkou dokáže dobu dobíjení výrazně zkrátit, navíc je bezpečnější jak pro samotný elektromobil, tak elektroinstalaci. Větší komfort už není zadarmo, za každou odebranou kilowatt hodinu zaplatí řidič šest korun, což je ale stále rozumná cena.

Auta na elektrický pohon v kraji přibývají

Potenciální zájemci, kteří bydlí v panelácích, si na elektroauto mohou nechat zajít chuť. A zatímco za posledních zhruba deset let vzniklo v kraji pouze pětadvacet nejrůznějších druhů veřejných nabíječek (na panelákovém sídlišti ani jedna), elektroaut v Pardubickém kraji skokově rok co rok přibývá.

Podle informací ministerstva dopravy bylo k 18. únoru zaregistrováno v Pardubickém kraji 290 aut s čistě elektrickým pohonem. V dvakrát tak větším Plzeňském kraji jich jezdí jen o třicet víc.

K většímu počtu nabíječek mají přispět hlavně evropské dotace. V posledním roce se do jejich výstavby pustil ČEZ. Největší hráč na trhu momentálně provozuje v Pardubickém kraji 8 veřejných dobíjecích stanic, z toho 7 je rychlodobíjecích.

„V Pardubickém kraji vznikly kromě Pardubic ve Vysokém Mýtě, Hlinsku, Hradci nad Svitavou a v Moravské Třebové. V těchto instalacích bychom rádi pokračovali i v budoucnosti, zejména ve větších městech kraje a u hlavních krajských tahů. Nejvytíženější lokalitou byla v loňském roce stanice Auto Louda Pardubice s objemem odebrané elektřiny 13 891 kWh a Hradec nad Svitavou s odběrem 11 353 kWh,“ řekla mluvčí skupiny ČEZ pro východní Čechy Šárka Lapáčková Beránková.

Nabíjecí stanice vznikají také u nákupních řetězců

Do budování nabíjecích stanic se pouštějí i nákupní řetězce nebo banky. V průběhu otvírací doby je zatím zdarma dostupné třeba rychlonabíjení na parkovišti prodejny Lidl u pardubického nádraží. 

Expanzi chystá také Kaufland nebo banka Moneta Money Bank, která připravuje dobíjecí místo například ve Svitavách. Tam budou technickým službám nově sloužit i dva užitkové elektromobily. S padesátiprocentní dotací státu vyjdou na 2,2 milionu.

Z firem je aktivní OEZ Letohrad, který plánuje zafinancovat ve spolupráci s městem nabíjecí stanici na letohradském náměstí. „Vedle toho je v plánu instalace dvou běžných dobíjecích stanic na firemním parkovišti,“ řekl před nedávnem ČTK ředitel závodu OEZ Letohrad Roman Schiffer s tím, že firma využívá i elektromobil.

Počet aut s čistě elektrickým pohonem v České republice

Celkem ČR                          8 369

Hlavní město Praha             2 614
Středočeský kraj                  1 121
Jihomoravský kraj                844
Moravskoslezský kraj           749
Jihočeský kraj                      498
Ústecký kraj                         343
Královéhradecký kraj           321
Plzeňský kraj                       320
Kraj Vysočina                       318
Olomoucký kraj                    296
Pardubický kraj                  290
Zlínský kraj                          279
Karlovarský kraj                   208
Liberecký kraj                      168

Zdroj: ministerstvo dopravy, stav k 18. 2. 2020

A pozadu nechce zůstat ani kraj, který jako nejvhodnější místa pro dobíjení vytipoval nemocnice. „Již v minulosti jsme debatovali o umístění dobíjecích stanic v rámci námi zřizovaných organizací, avšak až v tuto chvíli se dostáváme ke konkrétnímu návrhu, který počítá s vybudováním dobíjecího místa v každé z našich nemocnic. První stanice by mohla vzniknout již v příštím roce,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Investoři se shodují, že největším problémem při stavbě stanice je příprava, která v lepším případě trvá několik měsíců, zpravidla však rok až rok a půl.

„Samotná stavební realizace a osazení dobíjecí stanice je paradoxně z celého procesu zpravidla nejjednodušší částí. Často se potýkáme s nejednotným přístupem stavebních úřadů, což průběh často komplikuje samo o sobě. Problém není ani tak na straně legislativy, ale v tom, jak je legislativa vykládána a jak k tomu přistoupí konkrétní úředník,“ sdělila mluvčí ČEZu Šárka Lapáčková Beránková.

Často se nakupí i víc problémů najednou. Kromě chybějících parkovacích míst chybí dohody s vlastníky pozemků a někdy je i problém, kam samotnou technologii umístit.

Nástup elektromobility se i přes porodní bolesti zdá nevyhnutelný. A tak lidí, jako je Robert Voldán, bude přibývat. „Chybou ale podle mého názoru je snaha změnit všechno hned. Změna musí přijít pozvolna, přirozeně. Pak k žádným problémům docházet nebude. Je nesmysl zaházet všechna současná auta a začít jezdit na elektřinu. Na to samozřejmě nejsme připravení,“ domnívá se zastánce e-mobility.

Na pomalou evoluční obměnu vozového parku ve prospěch elektromobilů zřejmě spoléhají i v pohostinství U Filipů v Žichlínku na Orlickoústecku, kde řidičům elektrických aut zpřístupní klasickou zásuvku obsluha pohostinství kromě pondělí každý den od 11 do 22 hodin. A cena za dobíjení? Tu hosté zohledňují ve spropitném. 

Města v Pardubickém kraji, v jejichž okolí se nacházejí rychlonabíjecí stanice: 

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Sny o budoucnosti aut: elektřina vládne, supersport ji vyrobí z alkoholu

Gumpert Nathalie

Tradiční ženevský autosalon je i místem společenských setkání. Především nejmenší a velmi...

Nabíječky elektroaut nesmí v Praze překážet chodcům a před památkami

Nabíječka elektromobilů

Dobíjecí stanice pro elektromobily nebudou nadále v úzkých ulicích Prahy nebo před památkami a...

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Citroën Ami má na straně řidiče dveře otevíravé proti a u spolujezdce po směru...

VIDEO Dost bylo konceptů, studií a tlachání. Citroën spouští sériovou výrobu svého minielektromobilu. A...

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječek

Škoda Citigoe iV

VIDEO Francouzský energetický gigant EDF ze dne na den vypnul 189 rychlonabíječek, které fungovaly na...

V Číně vyrostla největší továrna na roušky, postavili ji za dva týdny

Čínský výrobce elektromobilů smartphonů a baterií nově vyrábí roušky

VIDEO Čínská společnost BYD spustila v uplynulých dnech největší světovou továrnu na roušky. Ušít jich...

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Toyota GT86

VIDEO Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do...

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Nakažených koronavirem je 1 497, denní nárůst opět stoupl ke dvěma stovkám

V Česku je k středečnímu ránu evidováno 1 497 případů nákazy koronavirem. Zemřeli tři lidé. Oficiálně se z nemoci...

Nudisté na Pardubicku neměli roušky, pomohla až domluva policie

Teplé počasí přilákalo v pátek i sobotu k rybníkům v okolí Lázní Bohdaneč desítky lidí včetně nudistů. Ti však kromě...

Ruslan opět přistál v Pardubicích, veze další tuny pomoci

Na letišti v Pardubicích potřetí přistálo ukrajinské letadlo Ruslan s ochrannými pomůckami proti koronaviru. Další...

Deset zdravotníků pardubické kardiologie má koronavirus, počty nově vzrostly

V pardubické nemocnici se koronavirem nakazilo již celkem deset zdravotníků kardiologického oddělení včetně jednoho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stavba mostu u vlakového nádraží zavře na pět měsíců cestu na Chrudim

Od víkendu až do konce srpna. Tak dlouho potrvá uzavírka spojená s dostavbou křižovatky v blízkosti pardubického...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Čtyři starší muži chodili popíjet za obchod, hrozí jim pokuta tři miliony

Čtyři muže ve věku od 54 do 76 let policisté opakovaně přistihli při požívání alkoholu za obchodem s potravinami na...

Lázně v Bohdanči kvůli koronaviru přerušují provoz, propustí osmdesát lidí

Léčebné lázně Bohdaneč na Pardubicku přeruší od 3. dubna do odvolání provoz. Kvůli opatřením proti šíření koronaviru...

Deset zdravotníků pardubické kardiologie má koronavirus, počty nově vzrostly

V pardubické nemocnici se koronavirem nakazilo již celkem deset zdravotníků kardiologického oddělení včetně jednoho...

Stavba mostu u vlakového nádraží zavře na pět měsíců cestu na Chrudim

Od víkendu až do konce srpna. Tak dlouho potrvá uzavírka spojená s dostavbou křižovatky v blízkosti pardubického...

Poradíme: Aby mateřství bylo plné radostí
Poradíme: Aby mateřství bylo plné radostí

Zjistila jste, že jste těhotná nebo už máte doma roztomilé batole? Mít děti je obrovská radost, ale zároveň to znamená přemýšlet, jak vše zorganizovat a zaplatit. Na zdraví, zvlášť těch nejmenších, nelze šetřit. Poradíme vám, kde získat nějaké výhody a ušetřit.

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Psycholožka: Češi zvolili nejužitečnější strategii, jak zvládnout krizovou situaci

Na všechny z nás dopadá celosvětová krize spojená s nákazou koronavirem. Máme obavy o zdraví své i svých blízkých,...