Novinka v elektrárně. Posun a vykládku vagonů s uhlím zařídí robot

  7:46aktualizováno  7:46
Chvaletická elektrárna přechází na nový systém vykládání uhlí. Jako první v České republice bude posun a vykládání vozů řídit speciální robot. Právě v těchto dnech nové zařízení prochází testy.

Nový systém ve chvaletické elektrárně vysypává jednotlivé kontejnery naložené uhlím, jejich posun řídí dálkově ovládaný robot. | foto: Sev.en

Elektrický posunovací robot je řízen dálkově operátorem, váží 50 tun a maximální rychlost naloženého stroje je půl metru za vteřinu.

Fotogalerie

Až dorazí na vlečku chvaletické elektrárny vlak s kontejnery naplněnými uhlím, obsluha s vysílačkou v ruce bude dirigovat speciálního robota, který jeden po druhém kontejnery vyloží. Zařízení by mělo být v ostrém provozu na přelomu dubna a května. Nyní prochází testy.

„Kontejner je nabrán ‚vidlemi‘, automaticky otočen, tedy vysypán do vykládacího místa a vrácen zpět na železniční vůz. Robot pak soupravu automaticky posune a celý proces se opakuje. Podobné zařízení, avšak bez robota, je v provozu v elektrárně Opatovice nad Labem,“ uvedl Michal Roh, ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo.

Změnu vykládání uhlí provádí státní železniční dopravce ČD Cargo, který v roce 2014 v soutěži o zakázku na dovoz uhlí ze severních Čech do Chvaletic porazil společnost AWT Zdeňka Bakaly. Na investici se ČD Cargo dohodlo s vlastníkem elektrárny společností Sev.en EC.

Na každý vagon se vejdou čtyři kontejnery

Nová technologie využívá systém Innofreight, který již nyní ČD Cargo používá například při přepravách dřevní štěpky do papíren v Hněvicích nebo hnědého uhlí do teplárny v Plzni.

Na každý vagon se vejdou čtyři kontejnery. „Jeden železniční vůz přepraví až 137 tun paliva. Díky tomu je možné uceleným vlakem přepravit více uhlí,“ uvedl Michal Roh.

Pro srovnání - až dosud do Chvaletic mířily vlaky se třiceti vagony. Nyní jich bude jen čtrnáct a dovezou asi 1 900 tun uhlí, tedy asi o 400 tun více než dosud. Rozmrazovací tunel nebude nutný. Pokud uhlí umrzne natolik, že se náklad nevyloží působením pouhé gravitace, vidlice vykládkového stroje mohou s kontejnerem zatřást. Výši investice ČD Cargo nesdělilo.

Dosavadní systém vykládání uhlí se stavěl v letech 1992 až 1995, tedy v době, kdy se v Chvaleticích hledala náhrada k tehdejší dopravě uhlí po vodě, která se přestávala vyplácet a byla kvůli nestálé hladině Labe nespolehlivá. Volba padla na železnici, ale bylo nutné vybudovat nutnou infrastrukturu, včetně systému vykládky. Na jiných českých elektrárnách se používá systém vykládání na roštech. Při něm vozy zajedou nad otevřený rošt, otevřou se a uhlí z nich propadne roštem na dopravník.

Ve Chvaleticích se rozhodli pro hydraulický výklopník od polské firmy Famak. Vagon najede do výklopníku, hydraulika ho přidrží na koleji a pak se celá kolej otočí vzhůru nohama – přesněji o 170 stupňů. O vykládku uhlí se pak postará gravitace, jen je zapotřebí náklad kropit vodou, aby se snížila prašnost. Rotační výklopník je podle ČD Cargo již na hranici své životnosti.

Elektrárnu vlastnila společnost ČEZ, která měla původně v plánu v roce 2015 ukončit její provoz. V roce 2013 ovšem elektrárnu prodala společnosti Severní energetická, tedy bývalým podílníkům ve skupině Czech Coal Pavla Tykače. Vlastníkem je tak dnes společnost Sev.en EC, která zároveň provozuje i lom ČSA, odkud se také vozí po železnici uhlí spalované ve Chvaleticích.

Elektrárna už provedla obnovu dvou výrobních bloků a chystá modernizaci i zbývajících dvou.

Nejčtenější

Jágrova show. Čtyřmi góly vrátil Kladno do extraligy, Chomutov sestupuje

Jaromír Jágr slaví společně s kladenskými spoluhráči gól v síti Českých...

Pětileté čekání je u konce. Hokejové Kladno slaví v 10. kole baráže triumf v Českých Budějovicích 4:2 a s ním i návrat...

Při jezdeckých závodech v Pardubicích zemřela jezdkyně, zavalil ji kůň

JEZDECTVÍ. Japonec Jošiaki Oiwa padá z koně při jezdecké všestrannosti v...

Na následky úrazu při jezdeckých závodech v neděli v Pardubicích zemřela jezdkyně. Neštěstí se podle prohlášení...

Na chodníku v centru Pardubic si někdo přimaloval parkovací místo

Nové místo k stání si u podchodu pod ulicí Karla IV. v Pardubicích vytvořil...

Úředníci prvního městského obvodu v Pardubicích řeší neobvyklý případ lidové tvořivosti. Zřejmě majitel auta si na...

Cizinci se po autonehodě u Vysokého Mýta lekli zdravotníků a utekli

Nehoda osobního auta a dodávky u Cerekvice nad Loučnou.

Hned tři nehody po sobě se staly odpoledne na hlavní silnici I/35 u Vysokého Mýta. Přestože jedna z nich skončila jen...

VIDEO: Motorkář pod vlivem drog se u rafinerie srazil s nákladním autem

Motorkáře transportoval vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.

Těžká dopravní nehoda odpoledne zastavila frekventovaný provoz na nadjezdu u rafinerie Paramo v Pardubicích směrem od...

Další z rubriky

Fotograf sbírá tajemné zážitky a se soumrakem fotí Čarokraj

Krytý most v Novém Městě nad Metují vytvořil Dušan Jurkovič inspirovaný...

Fotograf Tomáš Kubelka objevuje podmanivá i tajemná místa v krajině východních Čech. Na přelomu dne a noci zachycuje...

Majitelé LDN v Moravské Třebové couvli, pacientům nehrozí vystěhování

Ilustrační snímek

Pacienti ani personál Nemocnice následné péče v Moravské Třebové už nemusejí mít obavy z toho, že je majitelé budov...

Při jezdeckých závodech v Pardubicích zemřela jezdkyně, zavalil ji kůň

JEZDECTVÍ. Japonec Jošiaki Oiwa padá z koně při jezdecké všestrannosti v...

Na následky úrazu při jezdeckých závodech v neděli v Pardubicích zemřela jezdkyně. Neštěstí se podle prohlášení...

Najdete na iDNES.cz