Sobota 19. června 2021, svátek má Leoš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. června 2021 Leoš

O den a půl později by zakázka s radary uvázla v Suezu, líčí šéf Eldisu

  13:52
Den a půl. Právě o tolik dříve se v březnu podařilo proplout lodi se zakázkou pardubické firmy Eldis do Indie Suezským průplavem. Pak v něm uvázla kontejnerová loď, která skoro týden toto mimořádně exponované místo blokovala, líčí v rozhovoru pro MF DNES ředitel výrobce radarů Aleš Jedlička.

Ředitel Eldisu Aleš Jedlička. | foto: Eldis

Radary a navigační systémy dodáváte do více než 25 zemí světa, velký záběr máte v Indii. Čím to, že zrovna tam jsou radary z Pardubic tak žádané? Jsou tato místa nějak provázána?
Společnosti se v roce 2012 podařilo získat v silné konkurenci tendr na osm kombinovaných radarů. Asi nikdo si v té době nedokázal představit, jak velká spolupráce nakonec mezi pardubickou firmou a AAI (Airports Authority of India) vznikne. Indové byli zjevně spokojení, protože mezi lety 2014 a 2018 byly uzavřeny další smlouvy.

V té době měl Eldis indický trh dobře zmapovaný, protože již od roku 1999 v zemi realizoval objednávku na modernizaci přesných přibližovacích radarů. Dnes, po více než dvaceti letech, pokrývají radarové systémy Eldisu Pardubice 99 procent vzdušného prostoru této rozlohou sedmé největší země světa.

Tím ale provázanost Indie - Eldis nekončí, viďte. 
Za tyto dvě dekády spolupráce jsme nainstalovali celkem 32 nových radarových systémů a dalších jedenáct modernizovali. A v tomto roce bylo úspěšně zakončeno jednání o dlouhodobém kontraktu na dodání dalších jedenácti radarů.

Drtivá většina vašich zakázek jde na export. Jaké máte v domovských Čechách a jak těžké je uspět doma?
Eldis je významným dodavatelem Armády ČR, pro kterou poskytujeme servis radarových systémů a jejich modernizace. Důležitá pro nás byla také domácí referenční zakázka. Tu společnost získala, když v roce 2016 instalovala kompletní radarové sady RPL-2000 na čtyřech klíčových letištích Armády České republiky. Úspěšně spolupracujeme také i s Řízením letového provozu ČR, pro které jsme na civilních letištích v Brně a Ostravě nainstalovali dva primární přehledové radary.

Jako by Češi byli v letištních radových systémech skuteční přeborníci. Jen v Pardubicích máte konkurenta v Eře, v Retii. Čím to je?
To je poměrně velmi rozšířený mýtus. Všechny tři společnosti si nejsou konkurencí, ale naopak si vzájemně na mezinárodních trzích pomáhají tím, jak společně vytvářejí povědomí o špičkových kvalitách radarového průmyslu v ČR. Protože každá z firem se soustředí na rozdílné technologie. My vyrábíme aktivní přehledové radary a Era se například věnuje výrobě pasivních radarových systémů. Společnost Retia patří do našeho uskupení firem v divizi Aerospace.

Co je vaší poslední novinkou a v čem spočívají její výhody?
Vývojový tým nyní pracuje na nových radarových systémech RL-2000/MSSR-1 NG a PAR NG. V nich se uplatňuje vysoký podíl digitalizace. Novinkou je plně autonomní provoz radaru s minimální podporou uživatele. Systém bezobslužného provozu představuje poslední trend světového vývoje. Nové radary jsou určeny pro použití v nepřetržitém provozu, údržba i případné opravy probíhají bez nutnosti přerušení činnosti radaru.

Na trhu fungujete 30 let. Nadělili jste si obří moderní halu za 30 milionů, takže si zřejmě nemám představit výrobní linku, ale IT naplněné pracoviště?
Naopak. Jde o montážní halu, v jejímž zázemí jsou i administrativní a moderní skladovací prostory. Ale důležitá je pro nás zejména ta montážní část, která poskytla 1440 metrů čtverečních nové výrobní plochy a kromě montáže zde získal nový prostor i servisní tým. Každý náš radar kompletně smontujeme a oživíme, zároveň u nás probíhá předání zákazníkovi, aby si ověřil technické parametry a kvalitu provedení.

Velké firmy na Pardubicku si stěžují na nedostatek pracovníků a neustále poptávají nové pracovníky. Jak jste na tom po zaměstnanecké stránce?
Nepotýkáme se pouze s problémy najít pracovníky do softwaru a vývoje, ale také do výroby. Odborné školství je dlouhodobě zanedbané a všechno sanuje soukromá sféra. Všichni se snažíme zajistit zvyšování kvalifikace zaměstnanců nebo doškolování lidí z odborných škol. I proto, že to vlastně na školách nemá kdo učit.

Jak to myslíte?
Když to trochu přeženu, tak v minulosti přišel do výroby vyučený soustružník nebo frézař. Dneska přijde obráběč kovů, který ví, že fréza je vertikální a soustruh horizontální, a to je tak všechno. Dřív si takový člověk po každé směně stroj vyčistil a naolejoval lože. Protože věděl, že druhý den ho bude zase živit. Dneska ho ovládá přes knoflíky, a když se něco stane, zavolá si servisní firmu.

Jak se za tu dobu proměnil systém radarů?
Principy přehledových radarů se vlastně nezměnily, ale letecký provoz se samozřejmě za těch 30 let změnil, respektive narostl. S tím i vzrostly požadavky na schopnosti radarů a s tím souvisejí i změny v těchto systémech. Zatímco před 30 lety byly radary tvořeny mechanickými prvky, dnes jsou z velké části digitalizovány a postaveny na polovodičové technologii. Vývoj dále směřuje k využití umělé inteligence a většímu rozšíření 3D technologie.

Od roku 2017 jste součástí skupiny CSG. Pomohlo vám nějak toto propojení?
S přispěním skupiny Czechoslovak Group, jejího obchodního zastoupení Excalibur International a přirozených synergií s ostatními společnostmi začleněnými do divize CSG Aerospace se postupně daří otevírat i nové trhy a získávat zakázky na západních trzích.

Jak byste zhodnotil ekonomickou kondici Eldisu? Jaký máte obrat, naplněnost zakázek na tento a následující rok?
V minulém roce, navzdory pandemii, utržil Eldis 783 miliony korun při provozním zisku EBITDA 278 milionů korun. Letošní rok a i ten následující je samozřejmě už pandemií ovlivněný. Myslím ale, že jsme i do dalších let dobře připraveni na současný svět, který se stále více stává online.

  • Nejčtenější

Řidič náklaďáku naboural tři auta a skončil v rybníce, nehodu nepřežil

Řidič nákladního vozu naboural dopoledne v Poličce na Svitavsku do tří aut, pak prorazil zábradlí a spadl do Synského...

Série chyb v nemocnici, řekl žalobce k chlapci v kómatu po operaci mandlí

Okresní soud v Pardubicích začal řešit čtyři roky starý případ Adama Vyčítala, který podstoupil v Pardubické nemocnici...

Řidička jezdila mezi hroby, auto natočili pracovníci technických služeb

Přímo mezi hroby vjela s autem řidička na hřbitově v Lázních Bohdanči na Pardubicku. Do areálu se s autem dostala...

Pardubické nádraží je jak po náletu, už zmizela dvě nástupiště

Modernizace železničního uzlu Pardubice se až nyní začala zásadně projevovat na chodu nádraží. Lidé mají k dispozici...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při pádu rogala na pole u Poličky zemřeli dva muži

Rogalo se dvěma muži se v úterý večer zřítilo u Poličky na Svitavsku. Oba členové posádky zemřeli na místě. Nehodou se...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Za hákové kříže načmárané na domech dostal cizinec 16 měsíců vězení

Na rok a čtyři měsíce poslal soud do vězení cizince, který loni na začátku roku nasprejoval nacistické symboly na...

VIDEO: Strážníci stíhali auto s volně položenou pánvičkou na střeše

Z velmi netradičního důvodu stíhali strážníci auto v Holicích na Pardubicku. Žena za volantem si sama nebyla vědoma...

Chrudimsko před rokem zasáhly bleskové povodně, region ochrání poldr

Přesně před rokem se Heřmanovým Městcem, Vápenným Podolem a Míčovem prohnala velká voda. Do čtyř let plánuje vedení...

Zdravotníkům v kauze hocha v kómatu hrozí podmínky, nemocnice neskončí

Státní zástupce bude požadovat podmíněné či alternativní tresty pro tři obžalované zdravotníky a Nemocnici Pardubického...

Pitný režim kojence: Na co si dát pozor?
Pitný režim kojence: Na co si dát pozor?

Pitný režim vašeho miminka je stejně důležitý jako kvalitní strava. Maminky ale často neví, jak je to s ním u kojenců a batolat. Stačí mateřské...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....