Stošedesátkou do Hradce se na části trati pojede už v listopadu

  6:01aktualizováno  16:55
Správa železniční dopravní cesty dokončuje první úsek dvoukolejné tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Hotový bude v říjnu, rychlost cestování se tak zvýší.

Železniční trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Až stošedesátikilometrovou rychlostí se budou lidé přepravovat vlakem mezi krajskými městy. Dráhy hodlají už za dva měsíce dokončit první úsek, který tuto rychlost umožní, a to mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.

„Provoz v obou kolejích bude na tomto úseku zahájen 31. října. Drobné stavební práce budou pokračovat až do konce listopadu, ale už bez vlivu na dopravu. Na stavbě zbývá dokončit podchod v obci Čeperka a Pohřebačka, dále rekonstrukci mostů a trakčního vedení na první koleji,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Od listopadu by se tak doprava z Pardubic do Hradce Králové a zpět mohla zkrátit. Zatím sice jen kosmeticky o pár minut, i to by však mohlo cestující potěšit.

„Infrastruktura bude v novém úseku jízdu takovou rychlostí umožňovat, záleží na dopravci, jestli na trať nasadí soupravy, které na tomto krátkém úseku tuto rychlost dokážou vyvinout,“ sdělil Iliaš.

České dráhy v tom však problém nevidí, rychlé soupravy jsou údajně k dispozici.

„Na této trati již takové soupravy jezdí. Jsou to elektrické jednotky RegioPanter nasazené na trase v uplynulých letech, které mají maximální rychlost 160 kilometrů v hodině. Všech pět jednotek dodaných do východních Čech je určeno právě přímo pro trať Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř,“ informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Doplnil, že ve chvíli, kdy SŽDC povolí zvýšit rychlost na prvním úseku a zapracuje tuto rychlost do příslušných dokumentů pro provoz vlaků, mohou ji tyto soupravy využívat.

Zbývá tak jediná otázka, zdali na několikakilometrové trase budou České dráhy ochotné „zkoušet“ rychlost 160 kilometrů v hodině. Podle Šťáhlavského by to neměl být problém.

Vlaky zkrátí pobyt ve stanici

„Panter rychlost 160 kilometrů dosáhne i na relativně krátkém úseku, má ale přirozeně smysl, pokud pojede souvisle delší vzdálenost, takže využití takové rychlosti je pravděpodobnější u spěšných vlaků než u osobních zastávkových spojů. Ovšem i ty ji dosáhnout mohou,“ řekl mluvčí drah.

Už samotná možnost zvýšit rychlost má však svůj význam. Například na stabilitu jízdního řádu a návaznost přípojů, navíc význam modernizace tratě je hlavně ve druhé koleji, kdy nemusí vlaky čekat na protisměr ve stanici. Díky tomu se může zkrátit pobyt ve stanici.

Podle mluvčího Českých drah je přitom rychlost 160 kilometrů v hodině dnes v Evropě v oblasti osobní dopravy spíše slušný základní standard.

Nižší rychlosti se v podstatě využívají jen tam, kde to opravdu nejde postavit na vyšší rychlost, například menší oblouky v hustě osídlených oblastech nebo tam, kde to je skutečně příměstská trať s krátkou vzdáleností zastávek a s dálkovou dopravou se nepočítá.

V Evropě se dnes běžně modernizují tratě s provozem osobních vlaků dálkové dopravy na 200 až 230 kilometrů v hodině a nově budované tratě umožňují cestovat dokonce 350 kilometrů v hodině. „Takže 160 kilometrů mezi Pardubicemi a Hradcem je slušný evropský standard pro takovou trať,“ uzavřel Šťáhlavský.

Autor:

Nejčtenější

Strom spadl na lanovku, hasiči z ní za dvě hodiny sundali desítky lyžařů

V Bukové hoře spadl strom na lanovku.

Na lanovou dráhu ve skicentru Buková hora na Orlickoústecku spadl strom. Na lanovce po poledni uvázlo 71 lyžařů, které...

ZVOLNĚNÍ: Když se bortí hokejová tradice. A kde sídlí „umělé kluby“?

Pardubický brankář Ondřej Kacetl likviduje šanci Pavola Skalického z Mladé...

Alkoholové a kokainové jízdy členů trenérského týmu utnuté policií, hlavní kouč s notně pošramocenou minulostí,...

Části Pardubic hrozí evakuace kvůli bombě z války, týká se tří tisíc lidí

Policie prohledává budovy Vysoké školy ekonomické na Žižkově a Jižním Městě...

Části pardubické čtvrti Svítkov hrozí na začátku víkendu evakuace. Podle pyrotechniků totiž existuje možnost, že je...

Sestup neznamená konec hokeje, řekl fanouškům manažer Dynama Salfický

Dynamo uspořádalo další diskuzi s fanoušky.

Několik zajímavých okamžiků přinesl úterní diskuzní kotel mezi fanoušky a šéfy HC Dynamo Pardubice. Předně generální...

Skončil i u reprezentace. Svoboda pyká za bouračku pod vlivem alkoholu

Gólman Svoboda boural opilý.

O další hokejový džob během pár dní přišel někdejší vynikající brankář Adam Svoboda. Po konci v extraligových...

Další z rubriky

VIDEO: Zdrogovaný řidič chtěl policistům zmizet v garážích. Doběhli ho

Řidič před policisty ujel do podzemních garáží

Pardubičtí policisté si v minulých dnech během večerní hlídky všimli řidiče, o kterém věděli, že má zákaz řízení....

Pardubické politiky čeká klíčová bitva o pozemky pro autobusové nádraží

V prázdném činžáku u pardubického nádraží budou dvěma zbylým partajím dělat...

Pardubičtí zastupitelé mají před sebou první velké rozhodnutí v novém volebním období. Už ve čtvrtek budou hlasovat o...

Žádný prach a nová místa, slíbil lidem těžař manganu u Chvaletic

Ředitel firmy Mangan Chvaletice Jan Votava je přesvědčený, že dotčené vesnice v...

Česko-kanadská těžařská společnost představila lidem ve Chvaleticích, jak by měla probíhat těžba manganu u Trnávky....

Najdete na iDNES.cz