Pondělí 6. července 2020, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. července 2020 Státní svátek.

Dvoukolejka může vzniknout, ale stěně u trati se nesmí říkat protihluková

  15:44aktualizováno  15:44
Vybudování druhé koleje na trati mezi Pardubicemi a obcí Stéblová by už nemělo stát nic v cestě. Vesnice dosáhla svého i přes odpor úřadů a Správy železnic. Mezi tratí a domy vyroste skoro tři sta metrů dlouhý betonový plot jako ochrana před hlukem. Jen se mu nebude smět říkat „protihluková stěna“, tu totiž úřady nepovolily.

Zdvoukolejnění mezi Opatovicemi nad Labem a Stéblovou bylo dokončeno v roce 2015. | foto: Michal Klíma, MAFRA

„Bylo to náročné, ale jsme rádi, že to takto dopadlo. Jsme spokojení,“ uvedl starosta Stéblové Vladimír Exner.

Na první pokus obec se svojí žádostí o stavbu protihlukové stěny neuspěla. Hygienici z hlukové studie zjistili, že kvůli dvoukolejce budou ve Stéblové dělat vlaky plus minus stejný rachot jako dosud, normy překročeny nebudou. 

„Hluková studie predikuje dodržení hygienických limitů,“ uvádí se v závěru přezkumného řízení ministerstva zdravotnictví.

Obyvatele ve Stéblové samozřejmě ruší vlaky, je to ale takzvaná stará hluková zátěž, historicky daná, a stát podle zákona není povinen ji odstranit, když na to nemá dost peněz, stejně jako může s klidem ponechat svému osudu staré ekologické zátěže v Semtíně.

Správa železnic tak mohla obci jen říct - pardon, nemůžeme za státní peníze postavit stěnu, která podle hygieniků není potřeba.

Bezpečnostní plot? To ano!

Když ale obec před rokem dosáhla kvůli chybám úředníků zrušení původního územního rozhodnutí, zkusila to jinak. 

Starosta úřadům oznámil, že kvůli navýšení dopravy a zvýšení traťové rychlosti žádá stavbu bezpečnostního plotu, který by zabránil lidem vstoupit do kolejí. A tentokrát uspěl, Správa železnic doplnila projekt o 287 metrů betonového plotu o výšce dva metry.

„Domnívám se, že kdyby to měli postavit jako protihlukovou stěnu, tak by to nešlo. Podle výsledků protihlukové studie pro to nebyly splněny podmínky,“ uvedl Exner.

Dvoukolejka mezi Hradcem a Pardubicemi má vyrůst ve čtyřech etapách. Ta první je už od roku 2015 hotová, mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem spoje jezdí po dvou kolejích rychlostí 160 kilometrů za hodinu.

Teď je třeba vybudovat dvoukolejku v úseku Opatovice - Hradec, dále provést modernizaci pardubického nádraží a postavit právě dvoukolejku na osmikilometrovém úseku Pardubice - Rosice - Stéblová za původně odhadovaných 2,1 miliardy korun.

Nejde jen o vybudování druhé koleje, ale i o úpravy uspořádání železniční stanice v Rosicích, které umožní cestujícím bezpečný přístup k vlakům. 

Vznikne nová zastávka Stéblová – obec, nová budou i všechna zabezpečovací zařízení. Stavba navíc odstraní špunt východočeské železniční sítě, jímž je nedostatečná kapacita úseku Rosice - hlavní nádraží Pardubice, který vede po mostě přes Labe. Ten využívají jak vlaky spojující obě krajská města, tak i soupravy na trase Pardubice - Chrudim.

Vlaky jedoucí z Chrudimi a na Chrudim musí občas deset i více minut čekat v Rosicích na volnou trasu přes most. Pokud by byl dvoukolejný most, který má během stavby Pardubice - Stéblová vzniknout, prostoje v Rosicích odpadnou.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Tři děti plakaly v rozpáleném autě, rodiče před strážníky horko zlehčovali

Na tři děti zavřené v autě na přímém slunci upozornil ve čtvrtek kolemjdoucí hlídku pardubických strážníků. Když vůz...

To má být umění? Vrak porsche na historickém náměstí vzbudil emoce

V Litomyšli na náměstí se objevilo nabourané porsche, před kterým se lidé zastavují. Pak zpravidla odmítavě zavrtí...

Ještě chvíli a topíme se, zní z Dolní Rovně, toky na Pardubicku se vylily

Časný dramatický budíček v podobě poplachu zažili dnes obyvatelé Dolní Rovně, kde vystoupala říčka Lodrantka na...

Záchranné lano u jezu někdo ukradl, tonoucí mladík chytal jen podkovu

Šance na záchranu tonoucího mladíka, který se utopil před týdnem na jezu v Ústí nad Orlicí, výrazně snížil zloděj....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Záchranáři našli tělo mladíka, který utonul pod jezem v Ústí nad Orlicí

Pátrání po dvaadvacetiletém mladíkovi, který v pátek odpoledne skočil v Ústí nad Orlicí do Tiché Orlice, skončilo v...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Moravská Třebová - Itálie na Moravě, opomíjená perla renesance

Premium Kdo sjede na cestě z Pardubic do Olomouce z obchvatu do desetitisícového městečka Moravská Třebová, bude za to odměněn...

Krásný velký most přiláká kamiony, bojí se lidé na Přeloučsku

Už žádné čekání, až projedou auta v protisměru, sklápění zrcátek a kodrcání po dřevěných prknech. Mezi Valy a Mělicemi...

To má být umění? Vrak porsche na historickém náměstí vzbudil emoce

V Litomyšli na náměstí se objevilo nabourané porsche, před kterým se lidé zastavují. Pak zpravidla odmítavě zavrtí...

Kladrubský hřebčín otevírá stáje se starokladrubáky, první dny čeká nápor

První prázdninový den se pro návštěvníky otevřel kladrubský hřebčín a nabídl hned to nejatraktivnější - stáje se...

Najdete na iDNES.cz