Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Pardubický dopravní podnik přišel za rok o 10 milionů pasažérů

  7:47
Dopravní podnik v Pardubicích přepravil v roce 2020 kvůli koronavirovým opatřením meziročně o deset milionů lidí méně. Loni měl 23 milionů cestujících, předloni jich bylo přes 33 milionů. Loňský rok tak bude ztrátový a letošní asi také.

V roce 2006 pardubický dopravní podnik zaváděl nový odbavovací systém. Ten je ovšem po letech už nevyhovující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Už skoro rok ředitel pardubického Dopravního podniku Tomáš Pelikán sleduje, jak ve spojích městské hromadné dopravy mizí lidé. A tím i peníze z rozpočtu městské firmy. Nakonec za loňský rok dopraváci přišli v trolejbusech a autobusech o plnou třetinu všech cestujících.

„Nepřevezli jsme deset milionů lidí, což je celá republika. Tomu odpovídá propad v tržbách, máme o 30 milionů korun méně. Ty tržby už nikdo neuvidí. Předloni jsme v průměru denně převezli 91 tisíc lidí, loni jen 62 tisíc lidí za den, denně tak zmizelo z MHD kolem 30 tisíc lidí,“ řekl Pelikán.

Od března do května byly vozy MHD téměř prázdné, na podzim a v zimě se kvůli pokračujícím opatřením proti koronaviru situace zopakovala. V období distanční výuky proto podnik přešel na prázdninový jízdní řád, který trvá dosud. Tím se sice něco ušetří, ale zdaleka ne všechno. 

„V létě jsme měli skoro sto procent cestujících v porovnání s rokem 2019. Pak to šlo zase rapidně dolů,“ řekl Pelikán s odkazem na podzimní masivní šíření koronaviru.

Lidé kvůli covidu-19 hodně pracují z domova a méně jezdí MHD. Někteří místo veřejné dopravy jezdí víc autem. Žáci a studenti přestali jezdit do škol a učí se online. Časové jízdenky na delší dobu se proto neprodávaly skoro vůbec. 

„Neví se, kdy se otevřou školy, neví se, kdy se vrátí lidé z home officů do práce. Tak si skoro nikdo desetiměsíční jízdenku nekoupí. Lidé víc jezdí na SMS, platí papírovou jízdenkou nebo elektronickou peněženkou,“ řekl Pelikán.

Dopravní podnik za loňský rok skončí ve ztrátě, která nebude podle Pelikána tragická díky státním a městským kompenzacím i podnikovým úsporám. 

„Nebude to tak strašné, ztráty z propadů tržeb budeme schopní ze dvou třetin vykompenzovat. Ale stejné propady pokračují i letos. Nebude jednoduché si s tím poradit,“ řekl Pelikán s tím, že na jaře navíc začne v Pardubicích výluka v Kyjevské ulici, protože město nechává opravit nadjezd. 

Ať důchodci platí, přeje si opozice

Dopravní podnik kvůli tomu najede o 260 tisíc kilometrů víc, což jsou další náklady. Podnik i proto jedná s městem o vyšších kompenzacích. Investice prý rušit nemůže. Zatím však moc úspěšný nebyl.

„Víme, že dopravní podnik není v lehké situaci, ale městská kasa také dostává zabrat. Na letošní rok tak dáme podniku stejně peněz jako loni, i když víme, že budou mít i kvůli Kyjevské náklady navíc, budou si s tím muset poradit,“ uvedl náměstek primátora Petr Kvaš.

V rámci boje o vylepšení rozpočtu podniku se nabízí zrušení bezplatného jízdného pro důchodce, které radnice spustila v tomto volebním období. Podle lídra opozičních Pardubáků Františka Brendla by to měl být první krok politiků.

„Budeme chtít, aby skončily slevy pro důchodce, ne aby to opět vše zaplatila produktivní část populace, která je momentálně zašlapávána do země. 

Ostatně město jí už zdražilo popelnice a vodu. Teď je na řadě doprava, to je špatně,“ uvedl Brendl s tím, že by město mělo opět zavést paušál 400 korun, za který mohli důchodci neomezeně využívat MHD celý rok. 

„Myslím, že to není vysoká cena. Lidé by to sotva nějak pocítili a město by kvůli tomu ročně ušetřilo necelých 10 milionů korun,“ dodal Brendl.

Podle Pelikána už první kvartál dopravákům ukáže, co se s ekonomikou v rámci rozvolňování stane. 

„S městem o náhradách budeme jednat. Investice škrtat nemůžeme. Nový odbavovací systém je již vysoutěžený a pod dotací. Nová vozidla, která nám přicházejí, jsou pod smlouvou z roku 2019. Radiovou síť udělat musíme,“ dodal Pelikán.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Vlnění i vítr. Prošli jsme se po nové nejdelší visuté lávce světa, je v Česku

Redaktor MF DNES měl jako jeden z prvních možnost projít se po novém nejdelším lanovém mostě na světě, který vznikl na...

V Sobětuchách roste načerno rodinný dům, navíc bez respektu k územnímu plánu

Na hrubé stavbě rodinného domu v Sobětuchách s výhledem na Chrudim chybí za oknem štítek s nápisem Stavba povolena....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bude Hitlerova dálnice opravdu dálnicí? Obce jsou pro, stát chce třípruh

Premium Severní část silnice I/73, která povede ve stopě tzv. Hitlerovy dálnice, se nejspíš bude stavět jako třípruh. Nejen...

Trochu se bojím, přiznal první návštěvník nejdelší visuté lávky světa

Horský resort na Dolní Moravě už se světovým „nej“ pochlubil s předstihem. Ode dneška je však nová atrakce otevřená...

Dědkova hala pro 15 tisíc lidí zvládne kromě hokeje i světové akce

Majitel hokejového Dynama Petr Dědek ve středu představil svoji vizi ohledně výstavby nové haly až pro 15 tisíc lidí....

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Pardubická lipová alej to má nejspíš spočítané, ochránci ale bojují dál

Bitva pokračuje, ale pro stromy to nevypadá dobře. Město Pardubice stále prověřuje možnost zachránit lípy v ulici K...

Trochu se bojím, přiznal první návštěvník nejdelší visuté lávky světa

Horský resort na Dolní Moravě už se světovým „nej“ pochlubil s předstihem. Ode dneška je však nová atrakce otevřená...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špitály v Pardubicích a Chrudimi dostanou nového šéfa, kraj jeho jméno tají

Po roce a půl by Pardubická a Chrudimská nemocnice měly mít opět ředitele. Vybrán je, jeho jméno ale politici zatím...

Bude Hitlerova dálnice opravdu dálnicí? Obce jsou pro, stát chce třípruh

Premium Severní část silnice I/73, která povede ve stopě tzv. Hitlerovy dálnice, se nejspíš bude stavět jako třípruh. Nejen...

Pro všechny šťastné andílky: Nenechte si ujít testování s Havlíkovou apotékou
Pro všechny šťastné andílky: Nenechte si ujít testování s Havlíkovou apotékou

Trápí vaše miminko opruzeniny, odřeniny od plenek, zarudlá místa, ekzémy a suchá pokožka po koupeli? Otestujte s námi zdarma léčivou mast od...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...