Kamení na přestavbu uzlu v České Třebové povezou náklaďáky, z lomu přitom vede trať

  13:46
Kámen potřebný na přestavbu železničního uzlu v České Třebové budou nákladní vozy přepravovat po silnicích. A to i přesto, že jeden z lomů disponuje železniční vlečkou. Starostové obcí protestují. Správa železnic si dopravu po kolejích ve veřejné zakázce nevymínila. Společnost Eurovia sice tvrdí, že se obce dopravy bát nemusí, konkrétní plán přepravy ale zatím chybí.
V pondělí byla oficiálně zahájena modernizace železničního uzlu Česká Třebová....

V pondělí byla oficiálně zahájena modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Na akci dorazil i premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka. (3. března 2025) | foto: Josef Vostárek, ČTK

Na přestavbu železničního uzlu v České Třebové za 17 miliard korun bude v příštích sedmi letech nutné navézt tisíce tun kameniva. Ideální by bylo, kdyby se přeprava odehrávala po železnici. Jenže tak to nebude. Mimo jiné i proto, že si Správa železnic nedala jako podmínku, že stavební firma musí pro přepravu materiálu využívat železnici.

Obce v okolí lomů to nyní kritizují. „Tuto skutečnost považujeme za nepochopitelnou – zvláště s ohledem na to, že přímo do kamenolomu vede vlečka a kámen má být přepravován na místo s napojením na železniční síť. Pokud se tato informace potvrdí, pak postrádáme logiku a ohleduplnost při plánování investičních akcí,“ sdělila Jana Sablíková, starostka obce Městečko Trnávka.

To, že Správa železnic si požadavek na využití železnice pro přepravu materiálu po kolejích nedala, potvrdila firma Eurovia, která zakázku získala.

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová

Termín: 2025–2031

Náklady: 17,1 miliardy korun

Zhotovitel: Firmy Eurovia CZ, STRABAG Rail, Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha

Co se změní: Jeden z nejvytíženějších železničních uzlů, kterým denně projede 500 vlaků, je za hranou životnosti. Dopravci a cestující se do roku 2031 dočkají úrovně srovnatelné s nedávno modernizovaným uzlem Pardubice. Kromě výměny 72 kilometrů kolejí a 173 výhybek dojde k náhradě desítek kilometrů drátů trakčního vedení. Rychlost vlaků se na průjezdu stanicí zvýší z 60 na 80 km/h.

„Postupujeme dle zadávací dokumentace, která nehovoří o povinnosti návozu veškerého kameniva výhradně po železnici,“ sdělila Iveta Štočková.

Redakce iDNES.cz se na tuto věc dotazovala i Správy železnic. Konkrétní odpověď však nedostala. „Otázku zásobování stavby kamenivem řeší zhotovitel,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Prakticky všechny obce u významných lomů v Pardubickém kraji už roky trpí nadměrnou dopravou zejména kvůli stavbě dálnice. Než Pardubický kraj protne celá D35 od západu k východu, bude k tomu potřeba ještě hodně kameniva. Na těžké vozy, hluk a prach si stěžují obyvatelé Prosetína, Luže, Budislavi a dalších obcí. Naplněné náklaďáky navíc ničí silnice. Ty se přitom opravují až roky po dokončení staveb.

Obce v sousedství lomů se obávají, že při plánování rekonstrukce železničního uzlu v České Třebové na ně nikdo nepamatoval. Například v obci Městečko Trnávka se domy nachází v těsné blízkosti dvou krajských silnic. „Kdo ponese odpovědnost za škody, které tím vzniknou vlastníkům těchto nemovitostí?“ ptá se starostka Sablíková.

Chybí vlečky, náklady, kapacita železnice

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má v letošním a příštím roce zabezpečenou dodávku z pěti lomů. Z toho pouze jeden má zavedenu železniční vlečku přímo do lomu. Je jím kamenolom Chornice spadající pod společnost Eurovia Kamenolomy. Dceřiná společnost patří pod firmu, která tendr na obří přestavbu spolu s dalšími společnostmi vyhrála.

Podle mluvčí Eurovie Ivety Štočkové se při plánování dopravy materiálu na staveniště přihlíží k mnoha faktorům. Jinými slovy, ne vždy lze u investic do železniční infrastruktury dopravovat kámen vlakem. Důležité jsou náklady na dopravu i s ohledem na stále větší problém s nedostatkem požadovaného materiálu.

„Podle nařízení Správy železnic se musí prioritně recyklovat na frakci 32–63. Této frakce v požadované kvalitě je v České republice nedostatek. Tudíž dalším faktorem k zohlednění je dostupnost požadovaného materiálu dle nabídky výrobců kameniva v požadovaném množství, čase i ceně,“ dodala Štočková.

Doprava ohromného množství kamene naráží i na možnosti české železnice. „Limitujícími faktory pro možnost návozu materiálů na stavbu po kolejích jsou například kapacita železnice, u jednokolejných tratí nebo tratí s větší osovou vzdáleností kolejí není možné kamenivo vysypat z vedlejší koleje a podobně,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Kámen není kde složit, namítá Eurovia

V České Třebové velkou roli hraje i nedostatek meziskladů, na které by šlo dopravený kámen z vagonů dočasně uložit. „Přesto, že je uzel Česká Třebová rozsáhlý, těchto ploch je zde málo a obvykle jsou využívány jinými vlastníky nebo pronajímateli, a jsou tedy pro zhotovitele nedostupné,“ sdělila mluvčí Eurovie. Firma podle ní projednává se Správou železnic možnost úpravy náhradní plochy pro tento účel.

Zatím není jasné, jak přesně bude navážení kameniva do České Třebové probíhat. Takzvaný návozový plán ale není určen na celých sedm let, tedy po dobu celé rekonstrukce železničního uzlu, ale jen do příštího roku.

„Dohodli jsme se s panem generálním ředitelem Svobodou, že nám a dotčeným starostům bude zaslán aktuálně známý harmonogram a po celou dobu stavby bude intenzivní komunikace. Budu společně se starosty dotčených obcí monitorovat celou situaci a tlačit na to, aby byla z logiky věci železnice využívána,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Zástupci zhotovitele, ale i investora uklidňují samosprávy v tom, že obce se nemusí dopravy bát. „S ohledem na to, že stavba je rozložena do sedmi let, bude dle našeho názoru návoz materiálu po silnicích tvořit drobné navýšení aktuální kamionové dopravy v místě,“ napsala Eurovia. Zatím ale nikdo neví, kolik nákladních vozů skutečně denně vyjede.

3. března 2025

Nejčtenější

Most přes Labe už drží sám. Podpěry padnou, z řeky zmizí stovky tun betonu

Rozestavěný lanový most přes Labe v Pardubicích je už samonosný, a stavební firma proto bourá dvě dočasné podpěry, které stojí ve vodě. Velká strojní sbíječka pracuje z pontonu. Práce potrvají v...

Starosta z Pardubic chce zakázat vulgarismy na veřejnosti. Vadí mu i opilci

Opoziční zastupitel a starosta třetího městského obvodu Vítězslav Štěpánek (ODS) chce v Pardubicích zakázat vulgární mluvu na veřejnosti. Je to součástí jeho požadavku na zpřísnění vyhlášky o...

Bití kojence v přímém přenosu na síti. Matka zůstane bez trestu, uzavřela policie

Mladá matka z Vysokého Mýta, která letos v únoru vyvolala vlnu pobouření, když během živého vysílání na TikToku bila svou malou dceru, třásla s ní ve vzduchu a křičela na ni, zůstane bez trestu....

Pardubická třída Míru znovu v rekonstrukci. Zmizí trolejbusy, přibude zeleň

Pardubice připravují větší opravu další části třídy Míru. Tentokrát půjde o její východní konec. Rekonstrukce má zahrnovat i doplnění zeleně, jako jsou vysoké traviny, trvalky a keře či stromky....

V České Třebové spadl do kolejiště jeřáb, řidič skončil v nemocnici

V České Třebové museli zastavit provoz nákladní dopravy. Do kolejiště spadl jeřáb soukromé firmy, jeho řidič je zraněný. Osobní doprava není omezena.

Protihlukové stěny při trati u lidí neprošly. Nahradí je plot, který vypadá stejně

Česká Třebová před lety odmítla, aby trať po modernizaci železničního uzlu obklopovaly vysoké protihlukové stěny. Teď se ukázalo, že betonových zábran bude přesto víc.

20. června 2025  15:52

Provoz ze Svitav na Brno brzdí dvě stavby, obce by raději novou silnici

Na přetíženém tahu ze Svitav na Brno komplikují provoz dvě dopravní omezení. Obce na pomezí dvou krajů by raději uvítaly práce na odkládané modernizaci silnice.

20. června 2025  12:26

V centru Pardubic stál provoz na regionální trati, vlak projel návěstidlo

V úseku železniční tratě Pardubice hl. n. – Pardubice centrum byl zastavený provoz. Spěšný vlak tady ráno projel návěstidlo. Omezení se však týkalo jen některých regionálních vlaků.

20. června 2025  9:16,  aktualizováno  11:21

Starosta z Pardubic chce zakázat vulgarismy na veřejnosti. Vadí mu i opilci

Opoziční zastupitel a starosta třetího městského obvodu Vítězslav Štěpánek (ODS) chce v Pardubicích zakázat vulgární mluvu na veřejnosti. Je to součástí jeho požadavku na zpřísnění vyhlášky o...

19. června 2025  19:36

Podnikatel Dědek a radní dospěli k dohodě o Dynamu, smlouva bude na 20 let

Dalších dvacet let by měla pokračovat spolupráce města Pardubice a podnikatele Petra Dědka při řízení hokejového klubu Dynamo. Akcionářskou smlouvu bude v pondělí schvalovat zastupitelstvo.

19. června 2025  14:04

Zakázaný jed zabíjí na Chrudimsku. Uhynul pár orlů mořských i jejich mládě

V chráněné krajinné oblasti Železné hory uhynul jediný hnízdící pár vzácného orla mořského i s mládětem. Všichni tři nejspíš pozřeli návnadu otrávenou smrtící látkou, která je v Česku zakázaná. Podle...

19. června 2025  13:15

Konec živelnému instalování výdejních boxů, Pardubice je chtějí mít pod kontrolou

Pardubice chtějí zatočit s živelným instalováním výdejních boxů zásilkových firem po městě. Radním se nelíbí, že společnosti staví plechové skříně na nevhodná místa. Město chce kromě lokalit dohlížet...

19. června 2025  11:26,  aktualizováno  11:53

Těžší období jsem v klubu nezažil. Čeká nás obměna kádru, říká šéf Pardubic

Od minulého týdne zastává pozici předsedy představenstva FK Pardubice, na které vystřídal Vladimíra Pittera. Vít Zavřel však nadále zůstává i sportovním ředitelem klubu a má plné ruce práce se...

18. června 2025  15:55

Vaření umučeného i oživování plodu po vraždě těhotné ženy, vzpomíná policista

Premium

Na dvoře rodinného domu muže uvařili v kovovém sudu, tekutinu pak vylili i s tkáněmi na pole, kosti spálili a sklep vyčistili vápnem. Když policejní major František Vychytil popisuje otřesné detaily...

18. června 2025

Pardubice se soudí o dostavbu arény, firma chce po radnici více než 11 milionů

Stavební firma Porr chce po pardubické radnici více než 11 milionů korun. Peníze měla prostavět těsně před dokončením CFIG Areny, ve které hrají první ligu fotbalisté Pardubic. Více financí mělo jít...

18. června 2025  12:41

Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me
Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me

Hledáte lahvičku, kterou si zamiluje každé dítě? Lahve z řady NUK Mini-Me jsou skvělé pro každodenní použití doma i na cestách. Mají moderní...

Chytat v první lize je sen, říká Šerák. Potká v kabině hráče, který mu vlepil facku?

S nedávnou baráží o postup do první fotbalové ligy ani tak nezůstane spojená záchrana Pardubic, jako spíš incident z 51. minuty odvetného utkání proti Chrudimi. Domácí gólman Jáchym Šerák zničehonic...

18. června 2025  10:25

Lůžka pro seniory? V Ústí nad Orlicí hrozí krach stavby za stamiliony

Zastupitelé Ústí nad Orlicí odstoupili od smlouvy se sdružením firem, které měly do konce roku vybudovat nový pavilon domova pro seniory za 208 milionů. Městu hrozí, že ztratí desítky milionů z už...

17. června 2025  15:49
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.