Tyto a další věty z úst vypouští nejeden řidič, který denně musí projet přes most Pavla Wonky v centru Pardubic. A byť se dají pochopit, protože zúžení klíčové spojky přes řeku Labe město ochromuje, kritika tentokrát není úplně namístě. Oprava mostu se totiž z drtivé většiny děje mimo běžný výhled řidičů. Mění se zejména nosná lana, která jsou ukrytá pod vozovkou.
„Nosná lana bylo nutné vyměnit, což prokázaly mostní prohlídky a provedené expertní posudky a diagnostiky odborníky z Kloknerova ústavu ČVUT Praha. Nová lana jsou vyrobena přímo pro danou stavbu a obrovskou výhodou je, že v budoucnu bude možné jejich stav snadno kontrolovat a případně je vyměnit, aniž by došlo k výrazným dopravním omezením,“ uvedl po jednom z kontrolních dnů na stavbě ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
I on si je dobře vědom toho, že stavba je pod bedlivým dohledem celého města. V kombinaci s také přivřeným mostem kapitána Bartoše totiž není cesta z jednoho břehu Labe na druhý zejména v dopravních špičkách žádný med. A proto krajská organizace chce maximálně veřejnost o průběhu stavby informovat.
„Ještě před zahájením realizace jsme začali podrobně informovat na webu kde je i webkamera snímající aktuální provoz,“ uvedl Vašák.
Na stránce je k dispozici vedle dvou kamer zabírajících most i detailní harmonogram stavby. Z něho plyne, že momentálně se přímo v mostě mění i vodovodní trubky, které jím vedou.
Kde jsou dělníci? kroutí hlavou řidiči. Nejsou vidět, protože pracují uvnitř mostu |
„Nyní řešíme přesun vodovodního potrubí společnosti Vodovody a kanalizace Pardubice, které se nachází v předpolí mostu. Jsem rád, že jsme se se společností VAK rychle domluvili na financování přeložky,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr z ODS.
Hlavní náplň práce dělníků se však týká nosných lan. První jsou už na mostě dlouhém 170 metrů vyměněna. Nosných lan je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. „Nyní je napnutých prvních šest nových lan, probíhá odstranění těch původních a začíná se pracovat na deviátorech, které slouží pro správné vedení předpětí v konstrukci mostu. Napnutí dalších lan plánujeme na prosinec. Práce probíhají nejen na mostě, ale zejména v něm,“ řekl Valtr.
Až stavbaři skončí s prací ve středové části mostu, bude třeba položit mostní provizoria, kam se přesune provoz, a začnou práce v krajních pruzích. To by se mělo stát v únoru. Projekt za více než 180 milionů korun má být dokončen v říjnu 2025 a po celou dobu prací bude spojnice mezi oběma břehy Labe průjezdná ve dvou pruzích.