Úterý 27. července 2021, svátek má Věroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. července 2021 Věroslav

Bitva o českotřebovské depo. Plán drah vadí odborům i politikům

  12:40
České dráhy chystají reorganizaci, která se nezamlouvá České Třebové ani kraji. Tamní depo kolejových vozidel má jako organizační jednotka zaniknout. Co z něj v České Třebové poté zůstane, není jasné. Odbory jsou kategoricky proti.
Depu v České Třebové hrozí likvidace. Hejtman, starosta i odbory jsou proti.

Depu v České Třebové hrozí likvidace. Hejtman, starosta i odbory jsou proti. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nespokojen je starosta České Třebové, protestují odbory, lobbuje i hejtman.

Nicméně železniční depo, které pro České dráhy zajišťuje opravy i provoz na tratích, v současné podobě na začátku letních prázdnin patrně skončí. Pokud plány drah místní politici nezvrátí.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický upozorňuje, že České dráhy chystají prodej areálu do soukromých rukou. Dráhy upozorňují, že rozhodnutí o změnách ještě nepadlo.

Od 1. července letošního roku by mělo zaniknout pět dep kolejových vozidel v zemi a nově vzniknout tři oblastní centra provozu a tři oblastní centra údržby. Ani jedno z nich však nemá být ve Třebové.

České dráhy plánované změny vysvětlují tím, že společnost musí být efektivnější.Jen tak bude schopna v konkurenci obstát.

„To se pochopitelně týká i oprav a údržby vozidel. Potřebujeme lépe využít stávající kapacity a zároveň reagujeme na změnu vozidlového parku.

Stará vozidla postupně nahrazují ucelené jednotky, na jejichž údržbu potřebujeme odpovídající zázemí moderních a dostatečně velkých hal,“ uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku Miroslav Kupec.

Do depa kolejových vozidel patří provozní část, tedy například i strojvůdci, kteří ve Třebové určitě zůstanou. Ale jeho součástí je i opravárenská část, s níž dráhy podle všeho nepočítají. Kolik v depu pracuje lidí, České dráhy MF DNES odmítly sdělit.

„Moc o tom stále nevíme. Nemám z toho radost vzhledem k zaměstnanosti, pokud by k tomu došlo, znamenalo by to propouštění lidí,“ uvedl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.

Dráhy tvrdí, že se není čeho bát

„Pokud vůbec dojde ke snižování stavů v rámci zvažované optimalizace opravárenství, půjde v celé republice o 50 až 60 lidí v úřednických profesích. Z toho velká část jsou lidé v důchodovém věku,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

„V tuto chvíli existuje návrh, o němž se diskutuje. Rozhodnuto zatím nebylo,“ uvedl Miroslav Kupec.

Odbory jsou kategoricky proti, vadí jim rozdělení dep na část provozní a opravárenskou. Namítají, že dráhy dnes vůbec netuší, se kterými kraji uzavřou dohodu o provozu regionální dopravy po roce 2019.

„České dráhy nyní vyjednávají o smlouvách na další období a nevědí, ve kterých krajích budou úspěšné. Proto si myslíme, že tato reorganizace je předčasná,“ uvedl předseda podnikového výboru Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.

Asi nejsilnější páky na České dráhy má Pardubický kraj, který nyní rozhoduje, zda regionální dopravu po roce 2019 svěří opět této státní firmě, nebo využije nabídku společností RegioJet a Leo Express, s nimiž jedná.

Hejtman Martin Netolický žijící v České Třebové nyní zachování opravárenské činnosti v České Třebové spojuje s uzavřením další smlouvy s krajem.

„Při těchto jednáních jsem upozornil, že si těžko dovedu představit, že by regionální doprava v našem kraji byla realizována jinými depy a lidmi mimo náš kraj.

Považuji to za nesprávné, a proto jsme jednali o tom, aby provozní a opravárenská činnost ve městě zůstala,“ uvedl. Pokud by byl provoz zprivatizován, s vysokou pravděpodobností by České dráhy podle něj tuto službu nakupovaly.

Hejtman mluví o tom, že České dráhy už mají zájemce o stávající areál. „Nejvíce překvapivé je, že přestože je celý areál k dispozici a není plně využit, tak chtějí České dráhy investovat například do depa v Hradci Králové či do dalších dep v rámci sítě, což bude stát nemalé finanční prostředky,“ uvedl.

České dráhy zatím nechávají, pokud jde o Českou Třebovou, příběh s otevřeným koncem. „S panem hejtmanem jsem na toto téma již hovořil a osobně se s ním setkám po 12. březnu,“ uvedl Kupec.

  • Nejčtenější

Šéfka ústavu na odchodu odvezla i umělecká díla. Kradla a zaplatí, řekl soud

Bývalá dlouholetá ředitelka a primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová musí podle...

Policista si šel ve volnu zaběhat, podle tetování poznal uprchlého vězně

Celostátně hledaného muže, který utekl z nestřeženého vězeňského pracoviště, zadržel v úterý v Pardubicích policista v...

Muž zkracoval zapalovačem zamotanou tkaničku na valníku se senem

Tři jednotky hasičů likvidovaly požár valníku se senem v Podůlšanech na Pardubicku. Muž, který na voze pracoval, se...

Jágr dál touží hrát ve Špindlu. Přizval Pardubice, Vsetín i Šmicera

Zmiňoval, že je to akce, kvůli které prodlužuje báječnou kariéru až k padesátce. Ve středu Jaromír Jágr s pořadateli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komplikace na železnici: na Pardubicku hodinová zpoždění, u Brna trať stála

Dálkové vlaky na Pardubicku v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí nabíraly v neděli ráno až 80 minutové zpoždění. Důvodem...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

ŘSD spouští na tahu I/34 dvě velká omezení, uzavírky skončí až na podzim

Řidiči na jihu Pardubického kraje se musejí od pondělí připravit na dlouhé kolony. Provoz na silničním tahu I/34 mezi...

Dostavba křižovatky u Parama v Pardubicích nabrala zpoždění, bude až v září

Kolony v okolí pardubické křižovatky Palackého již měly zmizet, dokončení rozšíření silnice I/37 se však o několik...

Výtvarník padělal Fillu i Picassa, dostal podmínku a stát obrazy zlikvidoval

Ke dvouleté podmínce a náhradě kupní ceny podvedeným lidem odsoudil Okresní soud ve Svitavách výtvarníka z Poličky,...

V Přelouči rozdají ceny za dabing, v nominacích uspěl Trojan nebo Balzerová

Po sedmadvacáté budou 18. září v rodišti slavného dabéra Františka Filipovského uděleny ceny nejlepším dabingovým...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...