Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Bitva o českotřebovské depo. Plán drah vadí odborům i politikům

  12:40aktualizováno  12:40
České dráhy chystají reorganizaci, která se nezamlouvá České Třebové ani kraji. Tamní depo kolejových vozidel má jako organizační jednotka zaniknout. Co z něj v České Třebové poté zůstane, není jasné. Odbory jsou kategoricky proti.
Depu v České Třebové hrozí likvidace. Hejtman, starosta i odbory jsou proti.

Depu v České Třebové hrozí likvidace. Hejtman, starosta i odbory jsou proti. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nespokojen je starosta České Třebové, protestují odbory, lobbuje i hejtman.

Nicméně železniční depo, které pro České dráhy zajišťuje opravy i provoz na tratích, v současné podobě na začátku letních prázdnin patrně skončí. Pokud plány drah místní politici nezvrátí.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický upozorňuje, že České dráhy chystají prodej areálu do soukromých rukou. Dráhy upozorňují, že rozhodnutí o změnách ještě nepadlo.

Od 1. července letošního roku by mělo zaniknout pět dep kolejových vozidel v zemi a nově vzniknout tři oblastní centra provozu a tři oblastní centra údržby. Ani jedno z nich však nemá být ve Třebové.

České dráhy plánované změny vysvětlují tím, že společnost musí být efektivnější.Jen tak bude schopna v konkurenci obstát.

„To se pochopitelně týká i oprav a údržby vozidel. Potřebujeme lépe využít stávající kapacity a zároveň reagujeme na změnu vozidlového parku.

Stará vozidla postupně nahrazují ucelené jednotky, na jejichž údržbu potřebujeme odpovídající zázemí moderních a dostatečně velkých hal,“ uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku Miroslav Kupec.

Do depa kolejových vozidel patří provozní část, tedy například i strojvůdci, kteří ve Třebové určitě zůstanou. Ale jeho součástí je i opravárenská část, s níž dráhy podle všeho nepočítají. Kolik v depu pracuje lidí, České dráhy MF DNES odmítly sdělit.

„Moc o tom stále nevíme. Nemám z toho radost vzhledem k zaměstnanosti, pokud by k tomu došlo, znamenalo by to propouštění lidí,“ uvedl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.

Dráhy tvrdí, že se není čeho bát

„Pokud vůbec dojde ke snižování stavů v rámci zvažované optimalizace opravárenství, půjde v celé republice o 50 až 60 lidí v úřednických profesích. Z toho velká část jsou lidé v důchodovém věku,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

„V tuto chvíli existuje návrh, o němž se diskutuje. Rozhodnuto zatím nebylo,“ uvedl Miroslav Kupec.

Odbory jsou kategoricky proti, vadí jim rozdělení dep na část provozní a opravárenskou. Namítají, že dráhy dnes vůbec netuší, se kterými kraji uzavřou dohodu o provozu regionální dopravy po roce 2019.

„České dráhy nyní vyjednávají o smlouvách na další období a nevědí, ve kterých krajích budou úspěšné. Proto si myslíme, že tato reorganizace je předčasná,“ uvedl předseda podnikového výboru Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.

Asi nejsilnější páky na České dráhy má Pardubický kraj, který nyní rozhoduje, zda regionální dopravu po roce 2019 svěří opět této státní firmě, nebo využije nabídku společností RegioJet a Leo Express, s nimiž jedná.

Hejtman Martin Netolický žijící v České Třebové nyní zachování opravárenské činnosti v České Třebové spojuje s uzavřením další smlouvy s krajem.

„Při těchto jednáních jsem upozornil, že si těžko dovedu představit, že by regionální doprava v našem kraji byla realizována jinými depy a lidmi mimo náš kraj.

Považuji to za nesprávné, a proto jsme jednali o tom, aby provozní a opravárenská činnost ve městě zůstala,“ uvedl. Pokud by byl provoz zprivatizován, s vysokou pravděpodobností by České dráhy podle něj tuto službu nakupovaly.

Hejtman mluví o tom, že České dráhy už mají zájemce o stávající areál. „Nejvíce překvapivé je, že přestože je celý areál k dispozici a není plně využit, tak chtějí České dráhy investovat například do depa v Hradci Králové či do dalších dep v rámci sítě, což bude stát nemalé finanční prostředky,“ uvedl.

České dráhy zatím nechávají, pokud jde o Českou Třebovou, příběh s otevřeným koncem. „S panem hejtmanem jsem na toto téma již hovořil a osobně se s ním setkám po 12. březnu,“ uvedl Kupec.

  • Nejčtenější

Vedení ven! Fanoušci hokejistů Pardubic běsnili za arénou

Dres Otakara Janeckého s číslem 91 stoupá pod střechu vyprodané pardubické arény a tisíce lidí vestoje tleskají. Velké...

VIDEO: V autobuse z Pardubic do Chrudimi po sobě lidé každý den šlapou

Cesta odpoledním autobusem z Pardubic do Chrudimi je ve všední den zážitkem, za kterým jiní musí jezdit do asijských...

KOMENTÁŘ: Pardubické Dynamo stojí nad propastí, manažeři zůstávají v klidu

Ani zasedání dozorčí rady Dynama Pardubice nepřineslo žádné zásadní změny v posledním týmu extraligové tabulky. Zatím...

Vánoční trhy v Pardubicích dostanou důstojnější tvář

V poslední listopadový den se rozzáří Pernštýnské náměstí a začnou pardubické vánoční trhy. Aranžmá v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dělníci objevili při opravě mostu auto v Labi, mohlo tam být několik let

Když dělníci začali ráno opravovat most Kapitána Bartoše v Pardubicích, spatřili pod sebou v Labi potopené auto. Na...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Příměstské skiareály v kraji zasněžují, na Pekláku svah rozryli divočáci

V menších lyžařských areálech v Pardubickém kraji se roztočily rotory sněhových děl. První větší mrazy dovolily...

Cestou do Chrudimi už po sobě lidé nebudou šlapat, kraj přidá autobus

Necelý týden stačil politikům a úředníkům na to, aby zareagovali na článek MF DNES, který popsal nelidské podmínky...

Jedna polovina svitavského náměstí ožívá, ve druhé obchody krachují

Oživit náměstí Míru ve Svitavách není jednoduché. Lidé místo nakupování v malých prodejnách dávají přednost obchodní...

Pardubický kraj utratí dvě a půl miliardy, většina půjde do nemocnic

Pardubické hejtmanství rozjíždí čtyři velké investice do nemocnic, které na podobnou vzpruhu čekaly v podstatě už od...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Řidič sk. C, Praha 9, cca 38 000 Kč

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 38 000 - 38 000 Kč

Najdete na iDNES.cz