I když Pardubický kraj neustále hovoří o přípravách stavby osmi přivaděčů na D35, klíčové pro řidiče i obyvatele Pardubického kraje jsou tři stavby.
Dálniční přivaděč v Býšti, obchvat Dašic a obchvat Chocně s nájezdem na dálnici u Vysokého Mýta. Ve čtyřech dalších případech kraj chystá z 2,7 miliardy korun slíbených státem na přivaděče opravu stávajících silnic a pak jde též o obchvat malé vesnice Zminný u Dašic.
U všech tří nejdůležitějších staveb platí, že dálnice bude s největší pravděpodobností dříve než přivaděč.
Jako první začne sloužit zřejmě už v prosinci příštího roku dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Přivaděč Býšť má zabránit tomu, aby doprava směřující z tohoto úseku dálnice na východ kraje a naopak nevtrhla do Rokytna, které trpí nadměrnou dopravou už nyní.
U Rokytna se má začít stavět příští rok
Dobrou zprávou je, že územní rozhodnutí na přivaděč kraj má a v listopadu už požádal o stavební povolení, vyhlásil i soutěž na archeologický průzkum.
„V polovině příštího roku by mělo být zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby s předpokladem zahájení v jeho druhé polovině,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.
Optimistické termíny D35 a přivaděčůMF DNES přináší termíny dokončení stavby dálnice z pohledu ŘSD a termíny dokončení přivaděčů z pohledu Pardubického kraje tak, jak vycházejí z plánů obou investorů. Jde o optimistické schéma, skutečnost může být spíše horší. D35 Opatovice-Časy konec 2021 D35 Časy-Ostrov srpen 2022 D35 kolem Vysokého Mýta 2026 |
Protože stavba za dvě stě milionů ale potrvá rok a půl, je reálný a stále ještě optimistický termín dokončení této čtyři kilometry dlouhé silnice někdy během roku 2023.
Jen zdánlivě lépe je na tom kraj při přípravě obchvatu Dašic, který naváže na dálnici v úseku Časy – Ostrov, který chce ŘSD dokončit v létě 2022. Zde už jede archeologický průzkum, naneštěstí se nedaří vykoupit pozemky. To znamená, že zpoždění může být malé, ale i zásadní. Jde o to, jak agilní budou odpůrci prodeje.
„Ačkoliv jsem zastáncem dohody, tak musíme přistoupit k vyvlastnění některých pozemků, a to z důvodů nadnesených požadavků ze strany jejich vlastníků. Jedná se především o cenu pozemků, ušlý zisk a finanční náhradu,“ řekl Kortyš.
Stavba tří kilometrů silnice za 300 milionů má trvat rok a tři čtvrtě, ještě před pár měsíci plánované dokončení v prosinci 2022 se jeví jako sci-fi. Pokud se to podaří o rok později, budou řidiči i obyvatelé Dašic asi nakonec rádi.
Obchvat Chocně? Nejdříve v roce 2027
A nejsložitější úkol nakonec. Na novou dálnici u Mýta, kterou chce ŘSD otevřít v roce 2026, má vyústit přivaděč, který bude zároveň tvořit obchvat Chocně a vlastně i obchvat Vysokého Mýta.
Tato více než dvanáct kilometrů dlouhá stavba měla stát 1,2 miliardy, ale je jasné, že bude minimálně o 660 milionů dražší. Kraj i kvůli tomu zjistil, že státní peníze na přivaděče nestačí a není zřejmé, kde chybějící miliardu sežene nebo ušetří.
Stavbu chce kraj rozdělit na tři etapy. Úřady nyní posuzují vliv stavby na životní prostředí.
„V současné době bylo vypořádáno přibližně 27 připomínek. V tuto chvíli chybí jen hygiena, která je v této době logicky exponovaná jinými úkoly. Projednání s ní očekáváme během 14 dní,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.
Hejtman Martin Netolický předpokládá, že celá silnice zahrnující obchvat Chocně i sjezd kolem Mýta bude hotová až na konci roku 2027. Tedy rok poté, co ŘSD chce otevřít dálnici Vysoké Mýto – Džbánov. Některé části přivaděče ale podle hejtmana budou hotové dříve.