Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Šlo to velmi hladce, nechci to ale zakřiknout,“ řekl vedoucí stavby ze společnosti Eurovia Vladimír Dubšík. Stavbaři musí ještě zvládnout stejný manévr i v případě druhé části mostu.
„Jsme rádi, že se daří, měli jsme z toho obavy. Za tři týdny by se mělo otáčet vahadlo číslo deset, potom se mosty budou moci spojit a dálnice D35 postavit,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl na tiskové konferenci, která se uskutečnila přímo na stavbě o půlnoci na neděli.
Způsob, jakým vzniká dálniční most, který u Uherska přechází šikmo nad železnicí, se v České republice použil poprvé. Běžnější technologií při budování větších mostů je jejich výsun.
Po tragédii ve Studénce ŘSD zvolilo nové řešení. Stavbaři dvě části mostu, které nazývají vahadla, postavili podél trati. Obě otočí o zhruba 35 stupňů nad trať a pak je spojí. Most bude mít délku přes 170 metrů.
Dálniční mostJe dlouhý asi 175 metrů, klene se nad železniční tratí u Uherska a je atypickou a komplikovanou stavbou. Dálnice D35 povede v místě opěr asi 11 metrů nad nynějším terénem tak, aby byla dodržena podjezdná výška železniční tratě. Konstrukci bude tvořit střední komorový nosník o třech polích s rozpětím 50, 72 a 50 metrů s dobetonovanou horní deskou mostovky. Části mostu se zatím budují na obou stranách frekventované trati, ve finále se spojí otočením nad kolejištěm. |
Stavbaři potřebují k posunu jedné konstrukce nad železnici tři noční šestihodinové výluky. První část mostu začali posouvat v noci z pátku na sobotu, operaci dokončili v noci na neděli. V noci na úterý pak konstrukci výškově dorovnají.
Vahadlo o váze 4300 tun se otáčelo na pilíři s pomocí ocelové dočasné podpěry ve tvaru „V“, kterou posouval hydraulický válec v pevné železobetonové dráze o délce 27 metrů.
Válec má podle Dubšíka posun jeden metr. „Metr jsme schopni udělat zhruba za deset minut. Probíhá to tak, že se konstrukce posouvá, pak se přenastavuje a zase posouvá. To znamená, že tři metry jsou zhruba jedna hodina, když všechno jde tak, jak má,“ uvedl Dubšík.
Posun řídili a kontrolovali stavbaři nejenom kolem dočasné podpory, která se posouvala, ale i na pilíři. „Je tam otočný válec a soustava dalších hydraulických panenek, které hlídají a kontrolují stabilitu celé konstrukce,“ uvedl Dubšík.
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvNezvyklý manévr přilákal na nádraží v Uhersku desítky diváků. Ti budou moci stejnou operaci vidět ještě jednou za tři týdny. Druhé vahadlo by se mělo dát do pohybu v noci na 7. května a stavbaři opět budou potřebovat tři výluky v době mezi 22:40. a 4:40.
Mezi oběma vahadly zůstane podle projektu mezera 1,8 metru, kterou bude nutné přepnout lany a dobetonovat. To již bude probíhat za provozu na trati. Otáčení mostu považovali stavbaři i ŘSD za nejkomplikovanější část budování nové dálnice z Časů do Ostrova u Vysokého Mýta.
„Když se povedou tyto dva úkony, nic nebude bránit tomu, aby dálnice v tomto úseku byla zprovozněna v prosinci letošního roku,“ uvedl Mátl. První řidiči by se po novém úseku dálnice měli projet poprvé 22. prosince.