Geodeti začali vyměřovat trasu D35. Nemají tu co dělat, tvrdí zemědělci

  10:09aktualizováno  10:09
Práce na záchranném archeologickém výzkumu pod budoucí dálnicí D35 ještě ani pořádně nezačaly a stavbaři už narazili na problém s některými zemědělci. Ti je coby stále platní nájemníci nechtějí pustit na svá pole, jelikož na nich mají zaseto. Zdržení může trvat až pět měsíců.

Takto vypadají už dlouho opuštěné pozemky nedaleko obce Rokytno na Pardubicku, kde povede trasa D35. | foto: Martin Švec, MAFRA

Jen pár hodin. Tak dlouho se pohybovali s přístroji geodeti na polích, kde by se měly v nejbližších dnech objevit i bagry, které z nich archeologům shrábnou vrchní vrstvu půdy, takzvanou ornici. Jenže takový postup odmítá část zemědělců, kteří se nechtějí smířit s tím, že jim stroje poničí vysazené plodiny.

Fotogalerie

„Ještě tady nemají co dělat. Nelíbí se mi to, kdyby sem měly přijet bagry, tak nám samozřejmě při skrývce naši úrodu znehodnotí,“ uvedl zemědělec Petr Kostkan pro Českou televizi, která na spornou záležitost upozornila.

Rozpor je v tom, že pozemky již patří Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle starosty Časů a soukromého zemědělce Zdeňka Seidla však silničáři po nabytí pozemků převzali zároveň i nájemní smlouvy, které měli předchozí vlastníci uzavřené s dalšími subjekty.

„ŘSD, jako nový vlastník, má právo smlouvy vypovědět s roční výpovědní lhůtou, takže nám loni v srpnu přišla výpověď, kde je vysloveně uvedeno, že užívání pozemku končí k 30. 9. 2017,“ říká Seidl. Silničáři s postupem pochopitelně nesouhlasí a mluví o úmyslu.

„Je za tím snaha stavbu opět zkomplikovat. Už v době, kdy tam seli, dobře věděli, že připravují tuto situaci,“ namítá mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Nečekaná komplikace je to i pro zhotovitele, firmu Eurovia, která tendr vyhrála.

„ŘSD nám oficálně předalo staveniště, a co se týká smluvních vztahů, to je plně v kompetenci investora,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Nájemníci hospodaří až na polích za Časy

Problém se přitom týká druhého úseku z Časů do Ostrova. Na 14,5 kilometru dlouhé části chtěli geodeti vytyčit koridor dálnice, avšak narazili na odpor. Zemědělcům vadí, že v případě poškození úrody přijdou o dotace.

„Pokud chce někdo na pozemky vstoupit, mělo by to být odsouhlaseno uživatelem a stanoveno, za jakých podmínek. To se nestalo,“ tvrdí Seidl, dle jehož odhadu nesouhlasí se startem prací archeologů na osetých polích až 90 procent nájemníků.

Se vstupem na pozemky, na nichž není žádný nájemní vztah, prý nemají zemědělci problém. Těch má být ale údajně jen pár a i na nich bude výzkum složitější. „Mají je vyčleněné a mohou tam kopat, ovšem jsou v místech, kde nejsou přístupové cesty, takže by nám opět dělali škodu na polích,“ míní Seidl.

Byť silničáři na zahájení výzkumu předem upozornili, stěžují si zemědělci na údajnou špatnou komunikaci, což ŘSD odmítá.

„Stavba se připravuje deset let, během kterých dostávali neustále informace. V minimálně posledních dvou letech věděli, že stavba je ve finálním stavu přípravy a že se letos začne,“ říká mluvčí Rýdl.

Překážkou jsou i kolíky

I s pouhým zatloukáním kolíků starosta Seidl zjevně nesouhlasí.

„Pokud k tomu dojde, zavolám policii ať mi sepíše protokol, v němž bude jmenovitě uvedeno, kdo je zatloukal. Až pojedu sklízet a zničím si lištu, půjdu žádat o náhradu škody toho, kdo tam kolíky umístil. V porostu už totiž vidět nebudou,“ dodává Seidl.

Vykopávky složené z výzkumu a souvisejících zemních prací budou stát bezmála 276 milionů korun. Původní odhad ŘSD přitom činil téměř 550 milionů. Archeologickou část zaštiťuje již zmíněná firma Eurovia ve spolupráci s organizacemi Východočeské muzeum Pardubice, Archaia a Archeologické centrum Olomouc.

„Terénní část záchranného archeologického výzkumu začne v druhé polovině dubna a měla by trvat do července 2018, zpracování pak do roku 2021,“ oznámila Kristýna Bulvová, vedoucí archeologického oddělení Východočeského muzea v Pardubicích.

Právě do jeho depozitářů historické nálezy následně poputují.

Autor:

Nejčtenější

Vozidlo Perun pro speciální síly nemohlo ve zkouškách uspět, tvrdí výrobce

vozidlo Perun 4x4

Za neúspěchem vozidla Perun pro české speciální síly stojí metodika vojskových zkoušek, u kterých vozidlo neprošlo....

Nejlépe se stále žije v Říčanech, nejvíc se zlepšila Přelouč a Šternberk

Pohled na město Šternberk ze střechy tamního hradu.

Podmínky pro život se z více než dvou stovek obcí s rozšířenou působností za poslední rok nejvíce zlepšily v Přelouči a...

Stavba D35 zničí silnice v okolí, cena oprav se odhaduje na dvě miliardy

Začátek stavby další etapy dálnice D35 z Časů do Ostrova

Chystaná stavba dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova bude znamenat obrovskou zátěž pro silnice i pro...

Sedmdesátiletý most nechce ustoupit novému, zrezlé čepy brání rozebrání

Bourání mostu mezi Valy a Mělicemi.

Jako by se sedmdesátiletý válečný most Bailey Bridge, který spojoval obce Valy s Mělicemi na Přeloučsku, nechtěl vzdát....

Budova s nápisem Hobé padla k zemi, demolice lihovaru pomalu končí

Sedmadvacetimetrové rameno demoličního stroje se zakouslo do budovy bývalého...

Poslední výrazná připomínka někdejší pardubické likérky Hobé už nestojí. Demolice staveb v rozlehlém areálu někdejšího...

Další z rubriky

Nesahej na nic, řekli jí. Holčička i přes zákaz přinesla z lesa munici

Dívka si místo hub přinesla munici.

O pořádný rozruch se postarala sedmiletá dívenka z Pardubicka, kterou vzali příbuzní s sebou na houby. Když v lese...

Po pádu sochy, která zabila dítě, Svitavy zrušily letošní setkání řezbářů

Již ukotvené a nainstalované sochy z minulých ročníků.

Jubilejní desátý ročník setkání řezbářů se letos ve Svitavách neuskuteční. Muzeum a město akci zrušily kvůli loňské...

Stavba D35 zničí silnice v okolí, cena oprav se odhaduje na dvě miliardy

Začátek stavby další etapy dálnice D35 z Časů do Ostrova

Chystaná stavba dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova bude znamenat obrovskou zátěž pro silnice i pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz