Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Vláda dá kraji bezmála tři miliardy na přivaděče k D35 a obchvaty obcí

  • 3
Vláda minulý týden schválila aktualizaci memoranda k dálnici D35. Pro Pardubický kraj je to klíčové rozhodnutí, stát se totiž zavázal, že zaplatí 2,7 miliardy korun za stavbu dálničních přivaděčů a obchvatů menších obcí.

Stát pošle současně s výstavbou dálnice D35 peníze i na opravu důležitých krajských silnic, které se na ni napojují a zaplatí nové obchvaty menších měst. Zavázala se k tomu minulý týden vláda. Pardubický kraj, kterému chybí peníze na údržbu stávajících komunikací, by bez zásadní pomoci státu musel na dálnici napojovat rozbité silnice a posílat kamiony do centra malých měst.

„Je to pro nás důležité rozhodnutí, zásadní věc,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš (ODS).

Peníze pomohou zejména obcím a řidičům na Orlickoústecku. Kraj zmodernizuje silnice mezi Litomyšlí a Českou Třebovou, další silnice povede obcí Týnišťko přes Choceň do Králík. Stavět se bude i nová silnice z Vysokého Mýta do severní části kraje, směrem na Choceň a Žamberk. V plánu je také obchvat Rokytna k mimoúrovňové křižovatce D35 a rovněž obchvat Dašic.

„Schválení aktualizace memoranda znamená pro nás přísun 2,7 miliardy korun do kraje. Značné stavebnětechnické změny by se mělo dočkat pět silnic,“ potvrdil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Podle Kortyše se nyní už bude kraj s ministerskými úředníky jen domlouvat, jakým způsobem a kdy opravy provedou.

„Dvacátého pátého května máme schůzku na ministerstvu dopravy, kde už budeme řešit projektovou dokumentaci a domlouvat se, kdo co udělá a jakým způsobem se budou čerpat peníze,“ prozradil Michal Kortyš.

Memorandum je pozůstatkem sporů o trasu dálnice

Celkem by v kraji mělo vzniknout zhruba 15 přivaděčů na budoucí D35. Většinu z nich má stavět Ředitelství silnic a dálnic, protože jde o silnice první třídy, které patří státu.

Pardubický kraj chce stavět přivaděče souběžně s dálnicí, jako první na řadu by tak měly přijít obchvaty Rokytna a Dašic. Nové silnice by měly navázat na dálnici D35, která by měla vyústit v Ostrově u Vysokého Mýta podle harmonogramu v roce 2021.

Vůbec nejdražší akcí za bezmála miliardu by měla být stavba obchvatu Chocně s napojením na mimoúrovňovou křižovatku Vysoké Mýto západ.

Pardubický kraj získá velké peníze na své silnice díky memorandu o stavbě dálnice D35, které podepsali zástupci kraje a vlády v roce 2006. Bylo to v situaci, kdy se pravicové vedení Pardubického kraje dlouho snažilo protlačit takzvanou severní variantu dálnice, která narazila na silný odpor obyvatel některých obcí na Orlickoústecku i na protesty ekologických aktivistů.

Vláda tehdy slíbila krajským politikům, že když budou souhlasit s jižní trasou, zaplatí dálniční přivaděče na Orlickoústecku. Dohoda v pozměněné podobě platí, jen tehdy zmíněné termíny byly příliš optimistické.

„První úseky by mohly být hotovy v roce 2010 a celá R35 by měla být dokončena někdy v letech 2013 nebo 2014,“ uvedl po podpisu memoranda v květnu 2006 tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský. Až na mimoúrovňovou křižovatku v Opatovicích s tříkilometrovým napojením na dálnici D11 se ale dodnes stavět nezačalo.

Stavební povolení stále chybí

Dříve než přivaděče by měly stát první dva úseky samotné dálnice. V úterý měli dotčení majitelé pozemků i představitelé obcí poslední možnost vznést své požadavky během stavebního řízení na stavbu druhého úseku od Časů k Ostrovu v délce 14,5 kilometru. Do Dašic se proto sjeli zástupci ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a též projektantské společnosti Valbek.

Byť byla připravena místa pro zhruba sedmdesát lidí, nakonec své námitky vznesla jen necelá desítka přítomných. Zatímco místostarosta Dašic Jan Foldyna neměl žádnou připomínku, zástupce Ostrova by rád zachoval jednu z místních cest.

Dotazy a námitky ohledně rekultivace po dokončení stavby či šíře obslužných komunikací, vedoucích na pole, vznesli soukromí zemědělci z rodiny Vinařů, kteří na začátku archeologického výzkumu před několika týdny zavolali na pracující geodety policii. Spor ohledně vstupu techniky na osetá pole v majetku státu se nakonec podařilo urovnat. Ovšem ke klidu během jednání to rozhodně nepřispělo.

Námitky měla i starostka Dolní Rovně, které se například nelíbilo, že protihlukové stěny jsou navržené u ptačí oblasti Komárov a nikoliv blíže obecní zástavbě. Připomínky k několika dotčeným pozemkům vznesl starosta Časů Zdeněk Seidl. Také jemu zástupci na opačné straně slíbili, že se jeho požadavkem budou ještě zabývat.

Než se vše vyřeší, nelze vydat stavební povolení. To by naopak brzy mohl získat alespoň most, který povede přes hlavní železniční koridor v Uhersku. O samostatné povolení jednoho z větších objektů na D35 požádal Tomáš Kliment z firmy Valbek. Proti návrhu nikdo z přítomných nevznesl žádnou námitku. Vedle kolejí v blízkosti stanice by se tak brzy měly objevit archeologové a poté i stavební technika.