Ačkoli zničený úsek s tragickou dopravní nehodou nesouvisí, bezprostředně na něj navazuje. V místě, kde řidič vyjel ze silnice, je vzorová cyklostezka: nový povrch, jehož větší část patří cyklistům a menší chodcům.
Nebezpečné úseky cyklostezekZastávka MHD na Palackého třídě Podél stezky se táhne chodník na jedné straně a zastávka Palackého na straně druhé. Stanoviště hromadné dopravy je zastrčené za keři, takže může snadno dojít ke srážce cestujících proudících ze zastávky s projíždějícími cyklisty. Výjezd u od benzinové pumpy u Globusu Nejeden řidič zde musí prudce šlápnout na brzdy. Cyklistům se z kopce z nadjezdu od Semtína nechce brzdit a domnívají se, že mají přednost. U Semtína Cyklostezka směrem na Lázně Bohdaneč se u proti hlavní bráně Explosie lehce vlní a cyklisté si to užívají a jedou rychle. Minulý týden tam záchranáři ošetřovali několik zraněných. Cyklisté si nedali přednost. 17. listopadu Cyklisté se míjejí s chodci na jednom prostoru. Kličkování na jedné z hlavních tepen města pokračuje i dál na Palachovu třídu. Dašická V úseku od světelné křižovatky s ulicí Na Drážce je cyklostezka, ale je chodníková a cyklisté tam musí kolo vést. Spousta lidí ale značku nerespektuje. |
Ovšem hned poté kvalitní cyklostezka končí a dalších necelých 500 metrů podél Parama prožijí lidé adrenalinový zážitek, který může skončit také pošramoceným zdravím odvážného cyklisty.
"Město čeká, až se stát rozhoupe a začne konečně přestavovat křižovatku u Parama. S tím se pak vyřeší i špatná cyklostezka," říká Jakub Kutílek z pardubického občanského sdružení Město na kole.
Ministerstvo: S křižovatkou několik let nepočítejte
Jenže ministerstvo dopravy nemá na stavbu peníze a do Pardubic vzkázalo, ať s ní ještě několik let nepočítají.
Pardubičtí radní však chtějí dál apelovat na ministerstvo dopravy, aby svoje rozhodnutí přehodnotili. Denně tudy projede 24 000 aut a křižovatka je největším dopravním špuntem celého krajského města.
Pokud by se potřebné stamiliony korun na vyřešení situace u Parama našly, oddechli by si nejen řidiči, ale i cyklisté, kteří cyklostezku od nadjezdu u Parama podél hlavní silnice na Chrudim a železniční tratě používají.
Raději tam ani nejezděte, radí odborník
Jan Jirásek z občanského sdružení Město na kole, které se dlouhodobě zabývá cyklistikou a zlepšením postavení cyklistů ve městě, prošel s MF DNES půlkilometrový úsek úzké a zarostlé cyklostezky, po jejíž opravě volají cyklisté roky.
"Tohle je spíš taková cyklostezka - necyklostezka. Sem se akorát dala dopravní značka Společná stezka pro cyklisty a pro chodce a tím to skončilo. Pokud tudy nemusíte jezdit, raději se téhle cyklostezce vyhněte," říká o půlkilometrovém úseku od nadjezdu ke světelné křižovatce Jirásek.
Úzká a zarostlá cyklostezka svádí kolaře k vjíždění na silnici. Jan Jirásek z občanského sdružení Město na kole (na snímku vpravo) radí lidem cestu raději nepoužívat.
Dlouhý pás, který by mohl být příjemným sjezdem směrem k závodišti, je spíš strašidelnou záležitostí. "Tady je stezka ve stejné úrovni jako hlavní silnice a splývá to. Proto to svádí k tomu, aby si cyklista pomohl a vjel do silnice. To je ovšem na přeplněné silnici riskantní manévr," říká Jirásek a ukazuje na neznatelné hranice mezi silnicí a stezkou.
Z šířky cyklostezky ubírá minimálně půl metru vzrostlá tráva, která se plazí do silnice a cyklisté se jí automaticky snaží vyhnout. "Kdyby se to tady prohráblo a vysekala tráva, bylo by to zase bezpečnější. Dva cyklisté by se vedle sebe stejně nevešli, ale pro bezpečnost by se i tak udělalo hodně," říká Jirásek.
Nehoda ministerstvo přiměje k jednání, doufají Pardubičtí
Sdružení Město na kole tvrdí, že spojení Dukla - nádraží a centrum pro cyklisty chybí. "Ideální by byla lávka za nádražím pro pěší a cyklisty. Na peronu jsou pro ni dokonce už připraveny piloty. To je nejúčinnější řešení," říká Jirásek.
Páteční tragická nehoda by mohla být pádným důvodem, proč by ministerstvo dopravy mohlo dát opravám u Parama šanci. "V tuhle chvíli to vůbec nevidím beznadějně. Poté, co se tu v pátek stalo, ministerstvo dost možná nehodí plány na přestavbu do koše. A my na to budeme tlačit," řekl náměstek primátorky Martin Bílek.
Podle něj je teď důležité počkat, jestli ministerstvo na přestavbu silnic u Parama nakonec nekývne."Bylo by hloupé začít hned přestavovat cyklostezku, aby se za dva roky zase zbourala," dodal Bílek, který má s cyklodopravou v Pardubicích větší plány.
Na konci srpna se chystá představit své návrhy na úpravu a stavbu pozemních cyklostezek, ale například také lávek přes Labe a Chrudimku, se kterými by chtěl v následujících letech začít.