Chrudim se pře o bytový komplex Kopanický mlýn

  8:52aktualizováno  8:52
Developer Milan Kušta změnil tvář Chrudimi po revoluci jako málokdo. Vybudoval byty na náměstí, nové sídliště u nemocnice, opravil bývalou eldéenku. Jenže nový bytový komplex Kopanický Mlýn, který nyní buduje ve čtvrti rodinných domů, vzbudil silný odpor.

Vizualizace bytového komplexu Kopanický mlýn. | foto: kopanickymlyn.cz

Čtvrť mezi řekou Chrudimkou a Kopanicí v Chrudimi je posetá malými domky, které se lepí jeden na druhý. Na garáže už většinou nezbylo místo, a tak jsou ulice zúžené souvislou řadou zaparkovaných aut.

A právě zde se dnes tyčí hrubá stavba pětipodlažního bytového komplexu Kopanický Mlýn. Na místě někdejší dýhárny jej staví developer Milan Kušta.

Pro budoucí obyvatele skvělé místo, centrum na dosah ruky, klidná lokalita. Navíc v Chrudimi je po bytech velký hlad. Jen se zdá, že tak masivní hmota se sem prostě nehodí.

První část stavby úřady schválily a dokončení už nic nezastaví. Ale druhou etapu si bude muset ještě společnost K2 Invest Milana Kušty prosadit přes silný odpor místních, ale i politiků, kteří po volebním zemětřesení na podzim loňského roku přišli na chrudimskou radnici. Řada místních tvrdí, že pětipodlažní dům v této lokalitě nemá co dělat. A že komplex, který s plánovanou druhou etapou má mít celkem 130 bytů, způsobí v lokalitě obrovské dopravní problémy. 

„Podle nás stavba vůbec neměla být schválena a chceme, aby druhá etapa nevznikla. Tvrdíme, že je v rozporu s územním plánem. Nechceme, aby vedle našich přízemních domů stál mohutný bytový dům o x patrech, důvod není jen vizuální, ale i dopravní,“ uvedla Monika Klempířová, předsedkyně spolku Mydlář, který vznikl právě kvůli stavbě komplexu Kopanický Mlýn. 

Bytový komplex Kopanický Mlýn

Kopanický Mlýn v Chrudimi v první etapě nabídne 66 bytů a 101 parkovacích míst v suterénu budovy. Po druhé etapě bude v komplexu přes sto třicet bytů a dvě stě parkovacích stání. Vedení města namítá, že už teď je dopravní situace ve čtvrti rodinných domů komplikovaná. Městský úřad v Chrudimi vydal povolení s odůvodněním, že nové byty potíže s dopravou nezhorší.

Místní dodnes vyčítají stavebnímu úřadu, že je o schvalování Kuštova projektu neinformoval před rokem dopisem, ale takzvanou veřejnou vyhláškou, a ještě v době vánočních svátků. I proto nestačili včas přijít s výhradami, stěžují si.

„Je to postup daný zákonem, třikrát se to přezkoumávalo na krajském úřadu,“ řekl vedoucí stavebního odboru Městského úřadu v Chrudimi David Podzemský.

Kriticky se na stavbu dívá i řada chrudimských radních, kteří do vedení města usedli po loňských podzimních volbách. Současný starosta František Pilný (ANO) ještě jako lídr opozice nerozuměl, proč úředníci stavbu povolili. 

„Je pro mne nepochopitelné, jak odbor dopravy může vydat stanovisko, že bytový komplex dopravně lokalitu nezatíží. Ulice nemají takovou kapacitu, autobusy, které jedou po úzkém mostu na sportoviště, mají problém zatočit,“ řekl František Pilný MF DNES před volbami.

Úředníci se bránili tím, že srovnávali budoucí dopravní zatížení se situací, kdy byla v provozu dýhárna. Ta už však pár let nefunguje.

Radním se projekt nelíbí, ale rozhodovat bude stavební úřad

Místostarosta Pavel Štěpánek (Piráti) je dokonce zakládajícím členem spolku Mydlář. „Myslíme si, že projekt není v souladu s územním plánem,“ uvedl Štěpánek.

Radním na projektu vadí skoro všechno. Budovy jsou podle nich moc vysoké, projekt nabízí podle Štěpánka málo zeleně a parkovacích míst jen tolik, aby to obstálo u stavebního úřadu, ale reálně pak nebudou mít lidé kde parkovat.

Jenže vedení města nemůže zasahovat do toho, zda stavební odbor městského úřadu povolení ke stavbě druhé etapy vydá, nebo ne. To je výkon státní správy. A když stavebník splní zákonné podmínky, povolení by měl získat.

Milan Kušta ostatně ani na setkání se zástupci města žádné škrty v projektu druhé etapy neslíbil a chce co nejdříve získat stavební povolení a stavět. „To místo je nějak definované územním plánem a není jen tak možné si vymýšlet sto důvodů, proč se tam nedá stavět, když se tam stavět dá,“ uvedl. 

To, jak bude budova vypadat, je podle něj zodpovědnost jeho, a nikoliv města. Pokud úředníci vydají Kuštovi stavební povolení, radní se mohou odvolat ke krajskému úřadu, který ale zatím nenašel v rozhodování chrudimských úředníků chybu. 

A pak už by jim zbýval jediný a velmi nezvyklý krok - zažalovat rozhodnutí vlastních úředníků a nechat soud, ať řekne, zda Kušta smí stavět, nebo ne. Zda je jeho plán v souladu s územním plánem, nebo ne. „Necháme si tuto možnost prověřit,“ uvedl místostarosta Pavel Štěpánek.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Hokejové derby vyhrotilo rivalitu, Hradec chce tunel pro hosty a víc kamer

Trenér pardubických hokejistů Ladislav Lubina při derby s Hradcem.

Kvůli útoku na pardubického trenéra Ladislava Lubinu při hokejovém derby se hradecký klub pokusí vybudovat na svém...

Další z rubriky

Stavba obchvatu Rokytna na Pardubicku nabírá skluz, na D35 naváže později

V trase budoucí D35 zatím probíhají archeologické práce. Takto vypadá již...

Požadavek na protihlukové zábrany, obava z rozvodnění potoků či úprava křížení silnic. Přípravu stavby přivaděče k...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Slatiňanský hřebčín má první letošní hříbě, Xabea přišla na svět nad ránem

První hříbě narozené letos v hřebčíně ve Slatiňanech nese jméno Xabea.

Dobrá zpráva přišla v pátek ze Slatiňan. Zdejší hřebčín, který se zabývá chovem starokladrubského vraníka, má letos...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz