Řidiči v Chrudimi se úsekových radarů bát nemusí. Návrh Pirátů na jejich pořízení neprošel. Část radních je totiž považuje za neefektivní, protože v Chrudimi je podle nich doprava zklidněná již popojížděním častých kolon.
Piráti chtěli umístit radary u Základní školy Dr. Malíka, v Hrubešově ulici nedaleko benzinové stanice, v Markovicích u samoobsluhy, v Topolské ulici blízko fitness centra a ve Václavské ulici u přechodu.
Sdružení Chrudimáci, zástupci koalice, s tím ale nesouhlasili. „Radary nemají jen plusy, odvádí řidičovu pozornost, narušují plynulost provozu. Radary nemají být zdrojem rozpočtu města. Doprava už tu zklidněná je, protože zde auta stojí v kolonách, takže radary nejsou potřeba,“ řekl místostarosta Petr Lichtenberg (Chrudimáci).
Podle místostarosty Aleše Nunváře (Piráti) mluví pro zavedení úsekových radarů statistika provozu v Markovicích. „Šedesát procent řidičů překračuje povolenou rychlost 50 kilometrů v hodině a více než deset procent motoristů jede rychleji než šedesátkou,“ řekl Nunvář.
Piráti tak budou hledat jiné řešení a radit se s dopravním inspektorátem. „Zpomalovací prvky v podobě příčných pruhů obtěžují slušné řidiče. Světelné radary odvádí pozornost a nefungují na každého,“ řekl místostarosta Pavel Štěpánek (Piráti).
Návrh Pirátů podle něj neměl obohatit městský rozpočet. „Kdyby radnice chtěla vydělávat, dá radary úsekového měření do ulice Obce Ležáků vedoucí od Slatiňan a vybere ročně miliony korun,“ řekl Štěpánek s tím, že místa pro měření pečlivě vybírali s dopravním inspektorátem.
„Radary měly být nastavené na 65 kilometrů, po odečtení tolerančních tří kilometrů by řidiči dostávali pokutu za 62 kilometrů v hodině. To přece není šikana řidičů,“ řekl Štěpánek
V Litomyšli se úsekový radar osvědčil
Například v Litomyšli se úsekový radar nadmíru osvědčil zejména v Moravské ulici, tedy na silnici I/35 v kopci na Svitavy. Kdo nechce riskovat pokutu, měl by zpomalit nejen v Moravské ulici, ale i v ulicích T. G. Masaryka a J. E. Purkyně. Zatímco ale u nemocnice a za autobusovým nádražím jsou přechody pro chodce, na výpadovce na Svitavy není ani jeden.
„Doprava se určitě zklidnila. Navíc od dubna hlídáme také průjezd aut na červenou, tam byly stovky přestupků, teď to číslo klesá,“ řekl místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar.
Dodržování rychlosti plánují sledovat také na průtahu Vysokým Mýtem, ovšem tam vedení města čeká, až bude hotová oprava silnice I/35. Popojíždění městem nyní už tak dost škrtí tamní plynulost provozu.
V Pardubicích po úsekovém měření volali například obyvatelé Rosic nad Labem.
„Zdá se, že instalace přístroje, jehož nákup financovalo město a který na silně frekventované ulici nepřetržitě měří rychlost automobilů projíždějících v obou směrech a vozidla hříšníků zaznamenává, nese své ovoce,“ uvedla mluvčí pardubické radnice Nataša Hradní.
Průjezd Rosicemi je silně frekventovaný. Podle statistiky městské policie tam během jednoho měsíce projede až 300 tisíc aut.
Vozidlo, které překročí nejvyšší povolenou rychlost, systém podle poznávací značky automaticky identifikuje. S jeho provozovatelem pak úředníci zahájí přestupkové řízení, tedy založí spis a vyhotoví výzvu k zaplacení pokuty.
Ostatní místa, kde to řidiče svádí k vyšší rychlosti, monitorují strážníci mobilními radary. „Těchto míst máme dost,“ řekl mluvčí pardubické Městské policie Jiří Sejkora.