Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Konec koženkových rychlíků. Trať na Brno obsadili tišší panteři

  7:53
V Pardubickém kraji se cestující vozí novými soupravami InterPanter. České dráhy nasadily moderní vlaky i na trať Praha - Brno. Jsou pohodlné, ale část věcí se v nich nepovedla.

Moderní soupravy InterPanter jezdí přes Pardubický kraj na lince Praha - Brno. Kvalitou předčí starší rychlíky. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Desítky let mohli cestující v Ústí nad Orlicí, Svitavách, Přelouči či Chocni jen tiše závidět. Moderní spoje kategorií EC či IC přes tato nádraží jen projely, a když zastavil rychlík, čekal je výstup po schůdkách, prodírání se přes lidi stojící v uličce a v kupé rudé kožené sedačky.

Ty sice postupně nahradily modrobílé látkové potahy, ale stále to nebyla převratná změna. Ta nastala až nyní, kdy státní dopravce kompletně nahradil „koženky“ soupravami InterPanter, které nepochybně zvýšily kvalitu a požitek z cestování. Přesto se však ukázalo, že nový rychlík má k dokonalosti ještě daleko.

Za klady nových souprav lze jednoznačně považovat tišší jízdu. Pryč je „kodrcání“, kdy cestující poznali přejezd téměř každého pražce. Ocenit lze čistotu ve vagonech, která potěší zvláště na toaletách, kde se takřka vše ovládá zmáčknutím tlačítka. Stisknutím si tak otevřete jak vysouvací dveře, tak i spustíte splachování či horkovzdušný sušák na ruce, který nahradil mnohdy chybějící papírové ubrousky či nevábně vlhké ručníky.

Na větším WC určeném pro vozíčkáře čerstvým maminkám přijde vhod vyklápěcí přebalovací pult. Lidem se zdravotním postižením se nástup do vlaku usnadní díky zabudované plošině. Sedadla jsou většinou ukotvena v řadách za sebou. Část je po směru jízdy, v dalším oddíle jsou naopak proti.

Pohled z očí do očí si ale bez kroucení hlavy dopřejí pouze ti, kteří usednou na sedačky umístěné proti sobě. Pohodlně tvarovaná místa jsou potažená textilem, který používají i rakouské či německé dráhy.

Vyšší cestující rozhodně ocení dostatečné místo na sezení, kde se i větší osoby nemusí obávat o nárazy kolenou do sedačky před nimi. Praktické a prostornější je i odkládací místo nad sedačkami, které je obdobné jako v dálkových autobusech. Také sklopné stolečky se hodí k odložení drobnějších věcí či na občerstvení.

Občerstvení kvůli schodům zmizelo. Prý se vrátí

Pryč jsou ovšem časy, kdy se otevřely dveře a obsluha s pojízdným vozíkem spustila takřka vždy stejnou větu: „Dobrý den, mohu nabídnout kávu, vodu, bagetu či něco jiného?“ Vozíky s drobnými pochutinami a nápoji už v nových vozech neuvidíte. Ve vagonech jsou totiž schody, které pohybu obsluhy brání. Dráhy však slibují, že občerstvení zajistí jiným způsobem.

„Vlaky InterPanter jsou z výroby konstruovány pro umístění automatů s občerstvením. Ty však nejsou součástí výroby a budou instalovány ve spolupráci se servisní firmou, která se bude o jejich chod a zásobování starat. Instalaci předpokládáme postupně během příštích týdnů,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Odpadky cestující mohou vyhodit do košů u sedaček či na místech u výstupů, kde je lze i roztřídit na plast, papír nebo plech.

Mezi Prahou a Brnem denně jezdí osm panterů. Ovšem stane se, že ve stanovený čas přijede místo nové soupravy rychlík sestavený ze starých vozů a klasické lokomotivy.

„Porouchal se systém,“ objasnila nenadálý návrat do nedávných časů průvodčí soupravy po příjezdu na pardubické nádraží.

„Případy, kdy vlak nedojede do cílové stanice z důvodu technické závady na soupravě, se stávají v běžném provozu. Nevyhýbají se ani novým ani ‚zajetým‘ vozidlům. V případě jednotek InterPanter se situace nijak neodlišuje od jiných podobných vozidel. Předpokládáme, že spolehlivost bude nadále růst. Jednotky RegioPanter, ze kterých konstrukce InterPanterů vychází, žádné problémy nyní nevykazuje,“ srovnal Šťáhlavský „Pantery“ s vizuálně podobnými soupravami, které Dráhy využívají například na trase z Pardubic do Hradce Králové.

Problémy jsou zatím i s rezervačním systémem míst. Po zakoupení místenky občas sice přijde potvrzovací SMS, ale na ukazateli rezervací nad každou sedačkou se žádná blokace místa nezobrazí. Cestující tak buď musí doufat, že bude volno jinde, nebo ze svého na dálku zamluveného místa musí cizího pasažéra nějakým způsobem vykázat.

Další drobnost je spíše úsměvná. Z reproduktoru se při cestě z Brna ozvalo oznámení, že příští stanicí budou Boskovice. Ty přitom leží na trati, která se od koridoru odpojuje. Aby cestující nemuseli v krajině pátrat, kde se právě nachází, ukáže se jim na monitoru ve voze příští stanice a pravidelný příjezd do ní. Zároveň na displeji svítí všechny další zastávky na trase, čas a aktuální rychlost soupravy.

Ve vagonech jsou ale instalované i další novinky. Funkční připojení WiFi je spolehlivé. Elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky najdou cestující zejména v první třídě. Několik jich je ovšem i ve druhé.

Výraznou úpravou, které staré rychlíky postrádaly, jsou nízkopodlažní nástupy. „Umožňují snadné cestování osobám na vozíku, cestujícím s kočárky, malými dětmi atd. Ve vlaku jsou vyhrazené prostory pro kočárky, objemná zavazadla, jízdní kola, vyhrazené prostory pro cestující s dětmi do 10 let,“ vyjmenoval přednosti mluvčí.

Členění vagonů ovšem není zcela ideální. Ve starých vlacích byly vagony 1. třídy osamostatněné, a nebyl tedy důvod do nich bez patřičného příplatku ani nastupovat. Ovšem v „Panterech“ lidé přes části s červenými sedačkami první třídy musí projít při hledání místa ve „dvojce“, což osazenstvo luxusnějších „jedniček“ může rušit. Menších oddílů první třídy je v soupravách více a mají rozdílné uspořádání. Na jedné straně vozu je dvousedačka, z opačné strany pouze jedno místo k sezení. Dráhy vnitřní uspořádání hájí.

„Široké dvoukřídlé dveře umožňují rychlý výstup a nástup u rychlíků s větším počtem zastávek a kratší vzdáleností mezi nimi. Tomu je přizpůsobeno rozdělení 1. třídy, tak aby cestující tyto oddíly nemuseli hledat, ale měli je dostupné co nejblíže. Odlišení 1. a 2. třídy je pak řešeno jak barevným potahem sedaček, tak i nápisy a piktogramy,“ upřesnil Šťáhlavský.

Širší automaticky otevírané dveře jsou u vagonů pouze jedny, což znamená, že vzdálenost mezi nimi je opravdu velká.

Ze zmíněné osmičky souprav Dráhy objednaly na linku Praha-Brno pět pětivozových a tři třívozové soupravy. Zatímco u starých spojů šlo v případě náhlých situací snadno připojit další vagony, u InterPanterů tato možnost odpadá. Dráhy jsou ale připravené i na situace, kdy jsou spoje vytíženější.

„Pro zvýšenou frekvenci se spojuje více jednotek. Díky automatickému spřáhlu a vlastnímu pohonu je to rychlé, efektivní a umožňuje to pružně reagovat na poptávku. Jednotky lze sestavit podle kapacity o délce 3, 5, 6, 8 nebo 10 vozů,“ vypočítal Šťáhlavský.

Spoj s osmi vozy, který Dráhy skládají například v pátek odpoledne, může zaplnit až 550 cestujících.

Klimatizace. Výhoda, která může být na obtíž

Přeplněným chodbičkám, v nichž v horkém počasí lidé houfně stahovali okýnka, aby pustili do vagonu čerstvý vzduch, už také odzvonilo. Vozy jsou klimatizované, ovšem někdy až příliš. Stahovací okna ve vlaku nejsou už vůbec a cestující jsou tak odkázaní na spolehlivost nastavené klimatizace.

Nové jednotky InterPanter

České dráhy objednaly celkem 14 jednotek InterPanter, z toho 10 pětivozových a 4 jednotky třívozové. Osm kusů je určeno pro rychlíkovou linku Brno - Pardubice - Praha. Zbytek je nasazen na linku z Brna do Olomouce. Hodnota kontraktu byla 2,6 miliardy korun včetně části financované EU. Při cestě Pardubickým krajem zastavují každé dvě hodiny v Přelouči, Pardubicích, Chocni, Ústí nad Orlicí, České Třebové, Svitavách a Březové nad Svitavou. Maximální rychlost soupravy je 160 kilometrů za hodinu.

Průchod mezi vagony je v panterech řešen mezi řadami sedaček. Je lepší si však sednout na místo k oknu, jelikož při opření o opěrku se stává, že vám procházející osoba nepříjemně trefí ruku či rameno. A chodbu cestující opravdu využívají výhradně k pohybu mezi vagony. Stání, jako tomu bývalo na chodbě, k vidění není. Nejspíše je to i kvůli tomu, že novým uspořádáním ztratili cestující soukromí. Není totiž příjemné, pokud přímo vedle vás stojí člověk, který vám dýchá na hlavu. Zdřímnout si potmě jako při zhasnutí světel ve starém kupéčku? Vyloučeno. Osvětlení ve vagonech je centrální a svítí neustále.

Míst na stání je opticky méně, ovšem kapacita celých souprav je podle Českých drah v porovnání se staršími vlaky celkově vyšší o desítky míst.

„Dříve měla souprava na tomto vlaku kapacitu standardně 264 míst k sezení, z toho 54 míst v 1. třídě a 210 míst ve 2. třídě,“ upřesnil Šťáhlavský.

Navíc v kupé cestující často neobsazovali všech osm míst, což snižovalo obsazenost částí na sezení. Oddělené sedačky v nových soupravách naopak umožňují lepší využití míst. „Současné jednotky InterPanter mají kapacitu cca 350 míst k sezení, z toho je 42 míst v 1. třídě a přes 300 míst ve 2. třídě. Kapacita soupravy je tak o cca o 80 míst vyšší,“ dodal Šťáhlavský.

Autor:

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konaly 23. a 24. září. Ve stejném termínu bylo i první kolo voleb do třetiny Senátu, ve druhém kole se rozhodovalo v obvodu Pardubice. V obvodu Ústí n. O. zvítězil v prvním kole Petr Fiala.

Výsledky pro:  Chrudim, Pardubice, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Litomyšl, Slatiňany, PřeloučJevíčko, Jaroměřice, Polička, Česká Třebováostatní 

  • Nejčtenější

Pardubice po demolici vedou extraligu, vítězí i Olomouc. Litvínov poprvé slaví

Hokejová extraliga během nedělního odpoledne nabídla v rychlém sledu dalších sedm duelů. A kromě čtyř remíz v základní...

Párek za sto korun. Na stadionu Dynama je dráž než na Spartě

Hokejovou extraligu v pátek čeká pravý a tradiční šlágr: Dynamo vs. Sparta. Ovšem ještě než se vhodí úvodní buly,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta přetlačila Pardubice, Kometa vynulovala Hradec. Olomouc opět úspěšná

Šlágr šestého kola hokejové extraligy vyzněl lépe pro Spartu, která v atraktivní partii přetlačila Pardubice 3:2 po...

Dvouletý chlapec zavřel maminku na balkoně a šel koukat na televizi

Dvouletý chlapec v Pardubicích nešťastnou náhodou otočil klikou a zavřel maminku na balkoně. Znovu otevřít už ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nevědomky koupili dům, kde se vraždilo. Po letech dostanou zpět část peněz

Dvojice, která si chtěla pořídit dům v Nových Jesenčanech na okraji Pardubic, naletěla. Aniž to věděla, zaplatila v...

Většina vlád selže. Mladí se do deseti let chopí revoluce, soudí Cílek

Premium Václav Cílek, geolog a klimatolog, věří, že se blížíme k civilizačnímu zlomu. Ústí k němu nabalující se krize a vidina...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Pardubický trojblok je stvrzený. SPOLU čeká, co na něj zbude

Do krajně nepříjemné pozice se dostala koalice SPOLU, který v komunálních volbách v Pardubicích skončila jasně druhá a...

Na pardubických slavnostech nebude chybět ohňostroj, završí je koncert Lenny

Nadcházející víkend, během kterého se v Pardubicích pojede slavný dostih Velká pardubická, bude již tradičně patřit...

Při požáru přístřešku zemřel pardubický bezdomovec, další muž je zraněný

Policie vyšetřuje noční požár přístřešku bezdomovců v pardubických Polabinách, při němž jeden muž zemřel a druhý byl...

Potápěč hledal ženu pod hladinou, seděla opilá nedaleko na lavičce

U pardubického jezera Bajkal hledali krátce po půlnoci strážníci, policisté i potápěč hasičů ženu, která spadla do...

Byt k pronájmu 2+kk
Byt k pronájmu 2+kk

Hýblova, Česká Třebová, okres Ústí nad Orlicí
9 200 Kč/měsíc

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...