Tykačova ulice je jedním z míst v České Třebové, kde měla pětimetrová zeď zastínit blízké rodinné domky.

Tykačova ulice je jedním z míst v České Třebové, kde měla pětimetrová zeď zastínit blízké rodinné domky. | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Vysoké protihlukové stěny v České Třebové nebudou, vybrat si mají lidé

  • 4
Až pět metrů vysoké protihlukové stěny, které Správa železniční dopravní cesty navrhovala postavit jako součást modernizace železničního uzlu v České Třebové, nakonec nevzniknou. Obyvatelům bydlícím blízko kolejí ani vedení města se nelíbily.

Studii vypracovali na zadání Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) odborníci z orlickoústeckého pracoviště Národního zdravotního ústavu v Ostravě a je zatím neoficiální. SŽDC a krajská hygienická stanice tuto novou studii přijaly a projektanti budou nyní pracovat na vizualizacích nových protihlukových opatření s městským architektem. Město plánuje i jednání s obyvateli města, kteří bydlí u železničního koridoru. 

„Chceme tyto obyvatele v květnu pozvat na neformální setkání a studii s nimi probrat. Ti lidé na to mají právo a chceme znát především názory obyvatel, kterých se to týká. Nové vizualizace pak SŽDC a projektanti představí v červnu na veřejném projednávání nové studie,“ řekl místostarosta České Třebové Dalibor Zelený, který na novém řešení protihlukových opatření spolupracoval a má na starosti dopravu.

Nová studie ohromuje tím, jak výrazně snižuje nejen pro řadu lidí až děsivou původní výšku protihlukových stěn, ale i jejich délku. Na některých místech stěny dokonce zcela zmizely. 

„V původní studii projektanti navrhovali celkem 5 764 metrů protihlukových stěn a jejich průměrná výška byla čtyři a půl metru. V nové studii zůstalo 950 metrů protihlukových stěn, tedy o pět kilometrů méně, a jejich průměrná výška je o dva metry nižší, něco kolem 2,6 metru,“ říká Zelený.

„Ve většině oblastí byly protihlukové stěny zkráceny a sníženy a byla použita jiná opatření proti hluku. Například kolejnicové absorbéry, což jsou pásy navařené na kolejích, které snižují chvění kolejí, a tedy i hluk,“ vysvětluje.

Původní studie byla podle starší metodiky

Studie počítá také s tím, že vozidla, která po kolejích jezdí, budou v brzké budoucnosti novější a různě upravená, a tedy méně hlučná. V horizontu deseti let má například výrazně ubýt počet vozů s kovovými brzdovými špalky, které při brzdění soupravy skřípou.

„To se už hodně mění u osobní přepravy, zůstávají ale především u nákladní,“ říká místostarosta.

Podle Dalibora Zeleného prošla protihluková opatření opravdu velkou redukcí. „Abych byl upřímný, trochu mám obavy, aby je obyvatelé bydlící u trati v některých oblastech nechtěli po dokončení modernizace zpátky,“ říká místostarosta.

Míní totiž, že ani původní studie protihlukových opatření, kterou lidé loni odmítli, nebyla špatná. Ale byla podle starší metodiky, která úplně nezohledňovala nové technologie na úpravu železničního svršku a úprav nových vozů.

Bude třeba vyměnit celý spodek a svršek trati

Z toho poté vyšla nová protihluková opatření, která se ukázala pro obyvatele města nepřijatelná.

Nová metodika naopak pracuje nejen s tím, jak šíření hluku ze železnice zabránit, ale i s opatřeními na vozidlech a kolejnicích, aby vůbec nevznikal. Odborníci proto vypracovali novou studii podle takzvané holandské metodiky, ta by měla být pro obyvatele města schůdnější.

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová bude podle místostarosty pro město a trpělivost obyvatel města velkým stavebním zásahem, který bude mít přes město délku sedmi kilometrů.

„Bude třeba celý spodek a svršek trati odvézt a přivézt nový,“ dodává Zelený, který je bývalým šéfem Českých drah.