Protihlukové zdi koridoru jitří emoce v České Třebové

  11:27aktualizováno  11:27
Více než stovka obyvatel České Třebové dorazila ve středu do sálu Národního domu, aby se dozvěděla, jak se bude modernizovat železniční uzel. Řada z nich vyjádřila nespokojenost s chystanými tři až pět metrů vysokými protihlukovými zdmi.

Tykačova ulice je jedním z míst v České Třebové, kde má pětimetrová zeď zastínit blízké rodinné domky. | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Lidé žijící poblíž železnice si na její hluk zvyknou. Potvrdil to i průběh veřejného představení projektu modernizace českotřebovského železničního uzlu, kde se přítomní bránili hlavně stavbě vysoké protihlukové zdi.

Zašumění obecenstva a výkřik „Ježíši Kriste!“ od obyvatelky Tykačovy ulice provázely například ukázku budoucí pět metrů vysoké a částečně prosklené zdi v této ulici. Nespokojené reakce vyvolávaly i další vizualizace druhé verze stěn, které projektanti v médiích zatím zveřejňovat nechtějí.

„Teď jste viděli, co jste snad ani vidět nechtěli. Atmosféra ve městě je rozjitřená hlavně kvůli protihlukovým stěnám, nestojíme o to, aby nám tady vznikla betonová hladová zeď,“ řekl vzápětí starosta Jaroslav Zedník.

Ten přítomné ujistil, že ze setkání vzejde zápis i s připomínkami obyvatel, který poslouží pro další jednání s investorem stavby a projektanty. A vyzval, aby obyvatelé své podněty zasílali v příštích týdnech a měsících na radnici.

Hradby uvnitř města nechceme

Lidé v sále poukazovali například na to, že je třeba kreativně hledat jiné metody, jak se vyhnout stavbě „hradeb“ uvnitř města. A to od návrhu tunelu, kolejnicových absorbérů hluku, tedy nízkých „sólových“ zídek podél jednotlivých kolejí, až třeba po příspěvky majitelům přilehlých domů na výměnu oken.

Ohlas vzbudil i návrh, když už zůstanou po modernizaci tratě i osobních vozů hlavními zdroji hlučnosti jen staré nákladní vozy, aby byly tyto co nejdříve z dopravy vyloučeny, popřípadě modernizovány. Tím by mohla zmizet nutnost stavět zdi.

Objevily se také obavy z případného výraznějšího „echo efektu“ z přilehlých kopců po dostavbě zdi. Anebo strach ze snížení atraktivity, a tím i ceny pozemků u trati - ovšem nechyběl i názor opačný, že po odstínění hluku může jejich cena vzrůst.

Zaznělo i několik potlesků, například po větě diskutéra, že „toto řešení je naprosto nepřijatelné a budu se bránit všemi prostředky“ či po zvolání staršího muže „od 28. srpna 1845 až dodnes hluk nikomu nevadil“.

Správce železniční cesty: Hluk je neúnosný

Projektanti ze společnosti SUDOP či zástupci investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vysvětlili, proč některé návrhy nepřipadají v úvahu. Zároveň poukázali na to, že Česká Třebová je výjimečná, a to v negativním slova smyslu.

„Z hlediska hlukové zátěže vyšla v rámci celé sítě SŽDC jako nejhorší místo. V mnoha případech je nadlimitní. Přitom pro stavbu zdí bude používán nejmírnější limit, který je k dispozici,“ řekl Bohumír Trávníček z oddělení životního prostředí SŽDC.

Investor stavby musí zajistit dodržování hlukového limitu 70 decibelů ve dne a 60 v noci. Bez jejich splnění ji nikdo nezkolauduje. Nejvyšší naměřené hodnoty nyní dosahují v noci 74 decibelů.

Protihlukové stěny od nádraží až k Parníku ovšem nejsou zdaleka jediným bodem budoucí proměny železničního uzlu, která by měla být zahájena v roce 2020 a dokončena o pět let později.

Dnes jsou na konci životnosti zabezpečovací a trakční vedení, mosty a podchody i propustky. Nevyhovující je většina nástupišť, starý železniční svršek i spodek vyžadují větší náklady na údržbu. To vše se změní.

Výpravní budovy se však změny nedotknou. Podobně jako v Pardubicích se objeví nad kolejištěm nová lávka. Konkrétně místo zanedbaného podchodu u firmy Korado.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Hokejové derby vyhrotilo rivalitu, Hradec chce tunel pro hosty a víc kamer

Trenér pardubických hokejistů Ladislav Lubina při derby s Hradcem.

Kvůli útoku na pardubického trenéra Ladislava Lubinu při hokejovém derby se hradecký klub pokusí vybudovat na svém...

Další z rubriky

Stavba obchvatu Rokytna na Pardubicku nabírá skluz, na D35 naváže později

V trase budoucí D35 zatím probíhají archeologické práce. Takto vypadá již...

Požadavek na protihlukové zábrany, obava z rozvodnění potoků či úprava křížení silnic. Přípravu stavby přivaděče k...

Lidé už víc třídit nebudou. Hejtman navrhl pálit víc odpadu v cementárně

Stará spalovna nebezpečného odpadu u Pardubic

Za pět let by v Česku mělo skončit masivní ukládání komunálního odpadu na skládky. A jelikož je podle odborníků třídění...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz