V samotné Litomyšli vede silnice II/358 po kostkách hned vedle zámeckých budov.

V samotné Litomyšli vede silnice II/358 po kostkách hned vedle zámeckých budov. | foto: Martin Švec

Pardubický kraj klame. Opravu přivaděče vydává za stavbu nového

  • 7
K plánované dálnici D35 budou řidiči od České Třebové a Litomyšle pořád jezdit stejnou trasou, jako jsou zvyklí nyní. Spojnice bude pouze opravena, a to navíc jen z části. Hejtmanství přitom tvrdí, že staví nový přivaděč.

Při zahájení stavby úseku D35 v Opatovicích nad Labem hejtman Martin Netolický prohlašoval, jak kraj začne již letos stavět dálniční přivaděč z České Třebové k Litomyšli.

„Přivaděče v mnoha případech znamenají také obchvaty mnoha měst a obcí. Některé začínáme realizovat už v letošním roce, paradoxně tak na Litomyšlsku budou dřív než trasa D35,“ řekl hejtman.

V časovém odhadu se sice nemýlí, jenže jím prezentovaná silnice II/358 mezi oběma městy obyvatelům obcí na trase ani řidičům nijak neuleví. Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK), která má přípravu všech přivaděčů k D35 na starost, vypsala v polovině března zakázku na takzvanou modernizaci silnice mezi Třebovou a Litomyšlí.

„Předmětem plnění je modernizace silnice II/358 v délce cca 11,970 km v úseku Litomyšl – Němčice – Zhoř – Česká Třebová. Začátek stavby je v průsečné křižovatce silnic I/35, II/358 a II/359, konec stavby v průsečné křižovatce silnic I/14, II/358 a III/31512,“ stojí bez dalších podrobností v oznámení zakázky, za kterou kraj podle svých předpokladů zaplatí bezmála 130 milionů korun.

Část trasy mezi Třebovou a Zhoří přitom kraj v nedávné minulosti již opravil, a proto se jí chystané vylepšení ani netýká.

„Úprava silnice II/358 spočívá v celoprofilové únosností homogenizaci vozovky, doplnění bezpečnostních prvků a vybudování dvou opěrných zdí v Němčicích,“ popsal šéf SÚS PK Miroslav Němec.

V překladu to znamená, že se pouze zpevní podklad pod vozovkou, položí nový asfalt či přidají svodidla. O tom, že by se lidé ze Zhoře, Člupku či Němčic zbavili vozidel za svými okny, nemůže být ani řeč.

Pro příklady opravdových přivaděčů postavených mimo zástavbu daleko od domů přitom není třeba chodit daleko. Inspirací budiž sousední Vysočina, kde bylo za poslední roky vybudováno „na zelené louce“ téměř deset staveb v souhrnné délce několika desítek kilometrů.

Zcela nové silnice tam skutečně pomohly odvést provoz z jednotlivých obcí. I v současnosti se na Vysočině u D1 buduje například obchvat Beranova či Nového Veselí. Také v Královéhradeckém kraji již vzniká z krajských peněz obchvat části Jičína či Opočna. V tomto případě to nejsou sice vyloženě dálniční přivaděče, ale jde alespoň o novostavby, které řidičům i lidem uleví.

V Pardubickém kraji je bilance za poslední desetiletí žalostná. Hotový je pouze 1 800 metrů dlouhý obchvat Chvaletic zprovozněný v roce 2010. Jinak kraj raději silnice záplatuje či znovu asfaltuje v původní stopě, což je na přípravu podstatně jednodušší.

„Pokud jde o obchvaty a jejich projektovou přípravu, mluvíme o velice náročném procesu projektování, majetkoprávní přípravy, schvalování, realizace veřejné zakázky a samotné stavby. Pokud jdou výkupy dobře, pak nám příprava v lepším případě trvá čtyři roky,“ popsala mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Politici často slibují nereálné termíny

V Pardubickém kraji silničáři náročnost přípravy dlouhodobě podceňují a politici následně předkládají veřejnosti zcela nereálné termíny. Třeba právě k silnici II/358 uvedl náměstek hejtmana Roman Línek loni v březnu, že v témže roce chtěl kraj začít s její opravou. Místo toho se po více než roce teprve hledá zhotovitel.

„Pokud neskončí výběrové řízení komplikovaně, zahájíme rekonstrukci úseku od silnice I/14 po konec zástavby v České Třebové. Po Smetanově Litomyšli začnou stavební práce na úseku křižovatky I/35 kolem zámku na konec zástavby v Litomyšli. Zbytek stavby bude realizován v roce 2020,“ popsal časové plány šéf krajských silničářů Němec.

Jenže jak se uzkazuje, příprava modernizace nejde tak hladce, jak se předpokládalo. Původní termín pro podání nabídek stanovil kraj na polovinu dubna. Skutečnost? Již čtyřikrát prodloužená lhůta. Zatím do pátku. K výběru nejlepší nabídky, podpisu smlouvy a zahájení prací je tak ještě daleko.