Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: František Vlček, MAFRA

Pošta nezvládla stěhování, na Vysokomýtsku chodí pozdě obsílky i přání

  • 11
Česká pošta na Vysokomýtsku v minulých měsících nestíhala. Domácnosti, firmy i instituce měly četné problémy s doručováním poštovních zásilek.

Pošta chodí pozdě, výzvy k převzetí zásilky nedorazí či se objeví úplně jinde, balíčky nechají doručovatelé na chodníku, aniž by je předali. S velkým zpožděním přicházejí faktury či pacientům předvolání na důležitá vyšetření. Například takové jsou služby České pošty v poslední době na Vysokomýtsku.

Jedním z mnoha, který je okusil v polovině prosince na vlastní kůži, je Milan Popelka z Vysokého Mýta.

„Když jsem ráno dostal esemesku, že mi přijde balík do ruky, zůstal jsem doma, zrušil všechny obchodní schůzky, ale balíku jsem se nedočkal. Pak mi navečer o půl šesté přišla esemeska, že se doručení nepodařilo a ať si pro zásilku přijdu na poštu. Což mě naštvalo, protože se mi to stalo podruhé během týdne,“ řekl. Na poště pak potkal několik dalších lidí s podobnou zkušeností.

Starostka Zámrsku Zuzana Tvrzníková může poskytnout desítky takových příkladů.

„Už na začátku října jsem psala stížnost na vedení pošty, slíbili, že to bude lepší, ale bylo to mnohem horší. Vodovody a kanalizace rozeslaly 12. prosince faktury za vodu se splatností, ale lidé je ještě 22. prosince neměli ve schránkách. Ve stejný den mi volala zoufalá dlouhodobě nemocná žena, že její matce dosud nepřišel důchod a jí neschopenka,“ uvedla starostka.

Na její obecní úřad nepřišla týden před svátky ani jedna zásilka, přitom jich chodí v této době do deseti denně. „Nepřišly mi doručenky ze správních řízení ve správném termínu. Čekali jsme marně fakturu, kterou jsme nutně potřebovali pro vyúčtování dotace. Mně to přijde skandální,“ řekla Tvrzníková.

Její dcera byla celý den doma a našla ve schránce lístek, aby si vyzvedla balíček v Chocni. Tam nebyl, ale ani na jednom ze tří možných míst, potom ho dohledala v Zámrsku. Na balíku byla adresa dobře, na doručence však úplně špatně.

V místní části obce zřejmě také nikdo nevybíral schránku. Jedna její obyvatelka do ní 8. prosince vhodila 15 pohledů odesílaných do různých částí republiky a žádnému z adresátů do 22. prosince nedošel ani jediný. „Na tuto stížnost mi Česká pošta odepsala, že neodpovídá za zásilky, které nejsou doporučené,“ dodala starostka Zámrsku.

Řadu stížností shromažďují i její kolegové v dalších obcích.

Za vše může šetření České pošty. Za jejími pojmy „optimalizace“ či „centralizace“ se skrývá změna ve způsobu doručování a její personální politika provázená řadou výpovědí. Z pošty Vysoké Mýto přešli doručovatelé do sídla nové dodací pošty, dodejny, v těsné blízkosti nádraží Choceň.

Klienti nechtějí od pošty nic nemožného

„Změna nemá žádný výraznější vliv na kvalitu doručování,“ sliboval ještě před ní ředitel doručovací a účelové sítě Východní Čechy Rastislav Horáček. Skutečnost však byla úplně jiná.

Hlavně proto, že z dodejny Vysoké Mýto nepřešlo do nového pracoviště v Chocni třináct zaměstnanců z celkových patnácti. „Tito pracovníci ukončili s Českou poštou pracovní poměr z organizačních důvodů, tedy nárokem na odstupné. Hlavním důvodem odchodů bylo dojíždění do zaměstnání,“ sdělil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Tím ovšem přišla pošta o doručovatele s místní znalostí města a okolních obcí. A záskoky to nezvládly.

Na vysokomýtské radnici a dalších obecních úřadech se začaly vršit stížnosti. Proto 30. prosince odešla na adresu ředitele Českého telekomunikačního úřadu stížnost na Českou poštu. Ta nahrazovala personální výpadek pracovníky depa Česká Třebová a převodem doručovatelů z ostatních dep ve východních Čechách. Zároveň začala s náborem pracovníků a už posílila finanční motivaci doručovatelů o tisíc korun za odpracovaný měsíc po dobu tří měsíců.

Stěhování pošty

Celý projekt stěhování dodejny pošty z Vysokého Mýta do Chocně se začal připravovat v roce 2013 jako dílčí část optimalizace obvodu depa Česká Třebová 70 a v souvislosti s převodem podací pošty Choceň 2 na Poštu Partner. Ta je provozována Konzumem Ústí nad Orlicí. V Chocni se nejedná o změnu obsluhy daného území, tedy převod na motorizované doručování, ale pouze o fyzické přestěhování doručovatelů do jiných prostor.V rámci projektu Pošta Partner by mělo v následujících deseti letech 2526 pošt z 3200 fungujících poboček přejít pod jiné provozovatele, například obecní úřady nebo obchodníky.

Ve středu se uskutečnilo setkání zástupců vysokomýtského regionu s ředitelem České pošty Martinem Elkánem.

„Pošta se snaží situaci zvládnout, zatím však není úspěšná. Ale dostali jsme informaci, že personální problémy vyřešila a do dvou měsíců se bude snažit vrátit úroveň doručování na míru, která byla v září loňského roku. Je to problém ekonomika versus komfort poštovních služeb a rozhoduje zadání státu, co preferovat,“ řekl jeden z účastníků setkání vysokomýtský starosta František Jiraský.

Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka firma všechny stížnosti řeší.

Starostka Zámrsku doufá, že to bude co nejdříve. „Všechno by se prý mělo zkonsolidovat během dvou měsíců, což je pro nás dále neúnosné. Už v říjnu jsem poště psala, že nechceme nemožné - jen to, aby každý občan České republiky měl možnost v pořádku včas odeslat či přijmout balíček nebo jakoukoli jinou zásilku a mohl si bez problému na své poště a ve své Poštovní spořitelně zařídit finanční transakci tak, jak bylo po léta v této zemi zvykem. Pokud toto není schopna Česká pošta zaručit, pak je tady něco špatně,“ dodala Zuzana Tvrzníková.