Piloti cvičí v Pardubicích taktiky boje. Sestřelují se na trenažérech

  9:55aktualizováno  9:55
Čeští, maďarští a němečtí piloti trénují v těchto dnech v Pardubicích taktiky vzdušného boje. Ve specializovaném výcvikovém centru zvládnou na osmi trenažérech desítky letů denně. "Vzdušný boj je vlastně taková šachová partie," říká zkušený pilot.

Letci se v Pardubicích zdokonalují v taktice vzdušných soubojů. Nacvičovali třeba ochranu letky taktických bombardérů, které měly za úkol zlikvidovat vytyčený cíl. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pilot gripenu uviděl na svém monitoru, že se k němu blíží raketa z nepřátelského stroje. Předal instrukci svému německému kolegovi, pokusil se ještě o riskantní výkrut, ale to už se jeho stroj řítil mezi skaliska. Bombardéry, letící směrem k Praze, přišly o jednu ze čtyř stíhaček, které se měly postarat o jejich bezpečnost.

Centrum leteckého výcviku Pardubice

Středisko vzniklo v březnu 2004 jako součást Leteckých opraven Malešice.

Letos na summitu NATO padlo rozhodnutí, že zde vyroste výcvikové středisko pro piloty Aliance.

Už dnes zde ale nacvičují taktiku boje například afghánští piloti nebo stíhači ze zemí NATO. Na trenažérech střediska lze simulovat obsluhu vrtulníků Mi-17 a Mi-171 a stíhaček JAS 39 Gripen nebo L-159.

Několikrát denně teď nad Českou republikou probíhají podobné souboje, ovšem pouze virtuálně v pardubickém Centru leteckého výcviku. V těchto dnech se tu taktice leteckých soubojů cvičí stíhací piloti české, maďarské a německé armády.

"Jsem tu velmi spokojený, zdejší výcvikové centrum poskytuje velmi dobrý trénink leteckých soubojů," uvedl pilot německé armády Rene Birholz. Posadil se do jednoho z řady křesel a sledoval na obří obrazovce, jak si s ochranou bombardérů poradí jeho kolegové.

"Naše služby ušetří desítky milionů korun"

"Piloti se vždy rozdělí na červený a modrý tým. Červení jsou vlastníci území, modří jsou oponenti, kteří chtějí zasáhnout nějaký cíl," uvedl zástupce ředitele střediska Jaroslav Štefl.

Služby, které poskytuje pardubické výcvikové centrum státům NATO, podle něj dokáží ušetřit desítky milionů korun. "Těžko říct, kolik přesně vyjde jedna hodina letu na gripenu, ale jenom na dvacítce misí se tady ušetří kolem deseti milionů korun," uvedl Štefl.

Fotogalerie

Piloti se v Pardubicích neučí létat nebo jakkoliv ovládat stroj. Jezdí sem už zkušení letci. Náplní výcviku je jediné: výuka taktiky boje.

"Trénujeme zde takzvaný boj na dálku, tedy za hranicí viditelnosti. Ve válce už dnes sice dojde na vzdušný souboj, až když vše ostatní selže, v mírových misích je však jejich znalost stále potřebná," řekl pilot jedné z letek Pavel Štrůbl.

Ten vymýšlí různé bojové scénáře, které skupiny pilotů opakovaně absolvují a na záznamech si pak ukazují, kdo kde udělal chybu.

"Chyba se nestane v okamžiku, kdy je letoun sestřelen. Je to většinou malý kamínek kdesi na začátku boje, který se následně projeví někde zcela jinde. Je to stejné, jako třeba když hrajete šachy, tohle je vlastně také taková šachová partie," dodal Štrůbl.

Vše je umístěno v dokonalé odstíněné místnosti. "Je to jednak proto, aby nedocházelo k rušení signálů uvnitř, a také proto, aby nikdo nemohl třeba vzduchem přijímat signál zevnitř," dodal Štefl.

Výcvikové středisko pro stíhací piloty stálo kolem padesáti milionů korun a patří mezi nejmodernější na světě. V kokpitech se dají nasimulovat prakticky jakákoliv letadla, nyní jsou zde k dispozici gripeny a české L-159.

Autor:

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Další z rubriky

Oprava pardubické radnice finišuje, úředníci se vracejí

Některé úředníky čeká stěhování do nově opravených kanceláří už v březnu.

Už 13 měsíců jsou úředníci sídlící v historické radnici na Pernštýnském náměstí rozstrkáni po celých Pardubicích. To...

Muž spadnul z vysokého lešení, transfúzi krve musel dostat už ve vrtulníku

Muže musel do královéhradecké Fakultní nemocnice přepravit vrtulník.

Čtyřiapadesátiletý dělník spadl dopoledne z více než desetimetrového lešení v Bystřeci na Orlickoústecku. Těžce...

Chvaletická elektrárna chce výjimku na škodliviny, hlasuje se ve čtvrtek

Elektrárna Chvaletice

Firma miliardáře Pavla Tykače Sev.en EC požádala pardubický krajský úřad o výjimky, aby po roce 2020 mohla vypouštět...

Najdete na iDNES.cz