Letící albatros přistál v Přelouči, výroba náklaďáků Avia začne v září

  8:06aktualizováno  8:06
V Přelouči začne v září výroba nákladních vozidel se značkou Avia. Z původní továrny v pražských Letňanech tam byla převezena celá linka. Ve městě na trati mezi Pardubicemi a Prahou se budou montovat kabiny a rámy malých náklaďáků.

Avia D120 EURO 5 | foto: Avia

„V Avii v současnosti pracuje přibližně 75 lidí. Počet by se měl zvyšovat podle nárůstu výroby. Podařilo se nám zaměstnance získat, o práci v Avii je zájem,“ řekl generální ředitel společnosti Avia Motors Ivan Fišák.

Firma potřebuje hlavně pracovníky montáže. „Na rozdíl od automobilek s masovou výrobou budou dělat poměrně komplexní výrobní činnosti,“ dodal ředitel.

Avia D120 i starší modely

Letos by mělo vyjet z fabriky kolem stovky nových vozidel, v dalších letech ročně 300 až 400 vozů. Motory budou mít výkon 150, 180 a 210 koní.

Automobilka bude nově sídlit v prostorách holdingu Czechoslovak Group (CSG) Jaroslava Strnada. Ten firmu Avia Motors koupil minulý rok od indické skupiny Ashok Leyland Motors. Pod jejím vedením přitom produkce avií v roce 2013 v Česku skončila a přesunula se do Indie.

Kabiny se budou v Přelouči vyrábět z dílů dovezených z Indie, lakovat se budou v Tatře Kopřivnice. Rámy bude dodávat firma Carbox, obě jsou součástí holdingu CSG.

Nová avia se bude svým vzhledem odlišovat

Automobily ponesou opět původní jen mírně pozměněné logo s letícím albatrosem, které měly už při založení firmy Avia leteckými konstruktéry Benešem, Hajnem, Malým a Kochem v roce 1919. Ale zároveň už nebudou příliš připomínat nejznámější modré Avie 15 a 30, které se začaly skoro před čtyřiceti lety vyrábět podle licence francouzské automobilky Renault-Saviem.

Rodinné stříbro

„Avii chceme vylepšit o některé prvky, aby se auto i vzhledově odlišovalo. Bude to jednodušší, levnější vozidlo pro trh, kde je značka známá. Postupně pro ni chceme hledat i další trhy. Obchod se bude postupně rozvíjet. Budu rád, když se postupně přiblížíme asi tisíci aut ročně,“ uvedl zbrojař a průmyslník Jaroslav Strnad.

V Přelouči v bývalém vojenském opravárenském závodě, kam je výroba umístěna, existuje tradice výroby a servisu nákladních vozidel již z dob první republiky.

„V minulosti zde již prováděla úpravy avií dle přání zákazníků společnost Excalibur Army. Po přemístění výrobních kapacit této firmy do Šternberka byl areál v Přelouči volný a stal se tedy domovem přestěhované automobilky Avia. Areál v Letňanech byl pro potřeby trhu značně předimenzován a navíc Praha není pro průmyslovou výrobu ideální lokalita,“ uvedl mluvčí Andrej Čírtek.

Avia začínala s letadly, náklaďáky přibyly až po válce

Historie firmy Avia se začala psát v roce 1919. Firemní logo však na sobě zpočátku nesla jen letadla. S výrobou nákladních aut se začalo až po druhé světové válce, v roce 1947 přišla na svět první série automobilů a autobusů této značky.

Novodobá Avia

Společnost Avia koupila Czechoslovak Group Jaroslava Strnada na začátku roku 2016. Skupina vlastní výrobní závod v pražských Letňanech, kde se v minulosti vyráběly tisíce vozů. Pro méně početnou výrobu byl areál příliš velký a nerentabilní. Výrobu Avií v Přelouči rozjede CSG v září 2017. Majitel CSG Jaroslav Strnad pochází ze Slatiňan. Mezi roky 1990 a 1993 pracoval v podniku Transporta Chrudim. Je majitel či spolumajitel společností Tatra Trucks Kopřivnice, Dako-CZ Třemošnice, Excalibur Trade Přelouč či Retia Pardubice.

V roce 1963 skončila firma s výrobou letadel. V šedesátých letech Avia naplno rozjela výrobu nákladních automobilů, které se používaly na staveništích, v lesích i v armádě.

Firma spolupracovala s Pragou na některých modelech legendárního terénního vozu V3S, obě firmy se v roce 1986 spojily do Oborové hospodářské jednotky. V 80. a 90. letech měl podnik továrny v Brně, Ivančicích a v Žilině. Od konce šedesátých let vyráběla Avia vozy v licenci Renault-Saviem.

Po rozpadu Československa se Avia opět osamostatnila. V ulicích devadesátých let byly hojně vidět například modely A21-T a A31-T. V devadesátých letech se podnik privatizoval ze dvou třetin do českých rukou.

Pak však získalo majoritu v Avii jihokorejská Daewoo s rakouským Steyrem. Posledním přírůstkem staré éry byla Avia A80, kterou někteří dopravci využívají dodnes, prvním náklaďákem nové éry byl vůz D60. V rukou indické skupiny Ashok Leyland byla automobilka od roku 2006.

Nejčtenější

Vozidlo Perun pro speciální síly nemohlo ve zkouškách uspět, tvrdí výrobce

vozidlo Perun 4x4

Za neúspěchem vozidla Perun pro české speciální síly stojí metodika vojskových zkoušek, u kterých vozidlo neprošlo....

Nejlépe se stále žije v Říčanech, nejvíc se zlepšila Přelouč a Šternberk

Pohled na město Šternberk ze střechy tamního hradu.

Podmínky pro život se z více než dvou stovek obcí s rozšířenou působností za poslední rok nejvíce zlepšily v Přelouči a...

Stavba D35 zničí silnice v okolí, cena oprav se odhaduje na dvě miliardy

Začátek stavby další etapy dálnice D35 z Časů do Ostrova

Chystaná stavba dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova bude znamenat obrovskou zátěž pro silnice i pro...

Sedmdesátiletý most nechce ustoupit novému, zrezlé čepy brání rozebrání

Bourání mostu mezi Valy a Mělicemi.

Jako by se sedmdesátiletý válečný most Bailey Bridge, který spojoval obce Valy s Mělicemi na Přeloučsku, nechtěl vzdát....

Budova s nápisem Hobé padla k zemi, demolice lihovaru pomalu končí

Sedmadvacetimetrové rameno demoličního stroje se zakouslo do budovy bývalého...

Poslední výrazná připomínka někdejší pardubické likérky Hobé už nestojí. Demolice staveb v rozlehlém areálu někdejšího...

Další z rubriky

Rudoarmějci a českoslovenští vojáci rozdrtili Němce. Cihelna 2019 bavila

Již 22. ročník vojensko-historické akce Cihelna se konal o víkendu u Králík na...

Velkolepou podívanou předvedlo na letošní akci Cihelna 2019 několik stovek členů klubů vojenské historie z celé...

Po pádu sochy, která zabila dítě, Svitavy zrušily letošní setkání řezbářů

Již ukotvené a nainstalované sochy z minulých ročníků.

Jubilejní desátý ročník setkání řezbářů se letos ve Svitavách neuskuteční. Muzeum a město akci zrušily kvůli loňské...

Východočeští dobrodruzi na jawách dojeli až do Černobylu

Cestovatelé mají za sebou řadu výprav. Navštívili například Balkán nebo...

Cestovatelé Martin Gregor a Michal Franc absolvovali na starých motorkách dlouhou výpravu do Černobylu. Viděli zničené...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR – VÝROBNÍ SPOLEČNOST

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 27 000 - 37 000 Kč

Najdete na iDNES.cz