Po zániku pardubického autobusového nádraží se hledá azyl i u pošty

  14:20aktualizováno  14:20
Krajští a pardubičtí politici se dohodli, jak si za rok poradí se zánikem pardubického autobusového nádraží. Koupila jej totiž skupina zbrojaře Jaroslava Strnada a hodlá na jeho pozemcích stavět.

Autobusové nádraží přestane v Pardubicích existovat v lednu 2019. Cestující z linkových autobusů by pak podle dohody politiků měli vystupovat přímo před nádražím Českých drah na terminálu, který loni postavilo město pro MHD.

Do linkových autobusů se pak dostanou ze třech provizorních nástupních míst v nejbližším okolí. Jedno z nich by mělo vzniknout u pošty.

„Nástupní místa budou tři. Rozstrkali bychom je do okolí nádraží, dohodli jsme se na poměrně elegantním řešení, vměstnáme to tam. Další schůzku budeme mít na konci ledna,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS).

„Provizorium podle mne nebude horší než to, co mají cestující teď. Pořád musí chodit z autobusového nádraží tři sta nebo čtyři sta metrů, aby se dostali na vlak. Při příjezdu do Pardubic, pokud budou pokračovat vlakem, to pro ně bude komfortnější řešení,“ uvedla náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková (ANO).

Podle ní je klíčové, že jde o přechodné řešení. Pardubice totiž chtějí postavit nový terminál B pro regionální autobusovou dopravu u vlakového nádraží. Jeho stavbu zastupitelé Pardubic loni v prosinci podpořili.

„Průšvih by byl, kdyby neexistovala varianta, jak postupovat dál,“ uvedla Dvořáčková.

Šéf dopravního podniku: Neumím si to představit

Není ale jasné, zda plán kraje i města bude fungovat. Vychází totiž z předpokladu, že MHD i linkové autobusy se před nádraží na jeden terminál vejdou.

Ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán ale neví, jak by se to mohlo povést. Ve špičce je podle něj frekvence MHD i linkových autobusů příliš vysoká.

Fotogalerie

„Neumím si to představit. Musíme si sednout a říct si reálné možnosti. Oficiálně ani neoficiálně zatím o tom nic nevím,“ řekl MF DNES Pelikán.

Na schůzku, kterou svolal Pardubický kraj, totiž nebyl pozván. Příště už ale s ním počítají.

A je tu i další vážná komplikace. Pardubice mají být bez autobusového nádraží ve stejný okamžik, kdy Správa železniční dopravní cesty plánuje přestavět pardubický železniční uzel a budovat dvojkolejku do Hradce. Což bude znamenat mnoho dlouhodobých i několikaměsíčních výluk s náhradní autobusovou dopravou, pro niž se před nádražím najít místo musí.

Autobusy není kde odstavit

Je možné si představit, že se nakonec podaří vymyslet rozumný způsob, jak lidi dostat z autobusů i do nich. Otázkou ale je, kde budou autobusy odstaveny.

„Doprava má svá pravidla, řidič musí mít zázemí, musí mít přestávky,“ upozorňuje Tomáš Pelikán.

Město i kraj uvažují o ploše u vlakového nádraží v Rosicích, v Masarykových kasárnách či u závodiště. Rosice budou dost možná vyřazeny ze hry, protože se promění kvůli modernizaci železnice ve staveniště, ale to není to hlavní.

Řidiči autobusů tam musí nejdříve dojet a pak se zase budou vracet zpět. Nechtěně tak budou zhoršovat už tak nepříjemné dopravní zácpy v centru (více o nich v článku Oprava pardubického „přednádraží“ zhoršila dopravu).

„Určitě to dopravě v Pardubicích nepomůže, ale na druhé straně je třeba tu situaci nějak řešit,“ uvedl vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa.

Možná jediné místo, kde by teoreticky mohly najít autobusy azyl poblíž vlakového nádraží, jsou městské travnaté pozemky u hlavní pošty. Město s jejich využitím počítá. Ale i tam naráží na potíže.

„Pozemek u pošty je jedna z možností, kde by mohlo být provizorní nástupiště pro pár linek, které odjíždějí po rychlodráze. Musel by tam být ale provizorní nájezd z panelů, legální vjezd k dispozici nemáme,“ uvedla Dvořáčková. Potřebné pozemky totiž patří poště a soukromníkovi.

Autobusové nádraží v Pardubicích

Autobusové nádraží v Pardubicích

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Majitel musel s elektromobilem na emise. Nikdo nic neměřil, usmíval se

S rostoucím počtem elektromobilů v běžném provozu přibývá také netradičních zážitků jejich majitelů, a to nejen ze...

Že to nedává smysl? Pardubický manažer o záhadách Rolinkova konce

Hlavně, aby Dynamo neničily aféry podobné těm v minulé sezoně. S takovým cílem nastupoval na pozici generálního...

V Japonsku by za tu dobu měli dálnici, vítali v Brandýse vysněný bankomat

Jen málokteré město v zemi nemá na náměstí nebo jinde v centru bankomat. Tento přístroj ale dosud chyběl v Brandýse nad...

Druhá liga: Pardubice porazily Třinec a vedou tabulku, Brno si zastřílelo

Fotbalisté Pardubic ve 12. kole druhé ligy doma zdolali Třinec 1:0 a vrátili se do čela tabulky o dva body před Duklu,...

My postižení dítěte nezavinili, odráží hradecká nemocnice výčitky z Pardubic

Fakultní nemocnice Hradec Králové odmítla pochybení v případu předčasného porodu ženy z Vamberka. Dítě přišlo na svět...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Vysoké Mýto opraví Masarykovy sady a obnoví vyhlídku

Po revitalizaci Jungmannových sadů, Botanické zahrady a parku Otmara Vaňorného zahájilo v těchto dnech Vysoké Mýto i...

Jízdné ve východních Čechách zdraží, připlatí si sváteční pasažéři

Po šesti letech se budou měnit ceny v regionální autobusové a železniční dopravě. Lidé z východních Čech tak musejí...

Unie pošle do Pardubic další stamiliony, většina půjde do Gočárových mlýnů

Až půl miliardy korun může dát na obnovu Automatických mlýnů v Pardubicích Evropská unie. Správci peněz už schválili...

V Čisté se rozezněl největší zvon za poslední tři roky, vysvětil ho kardinál

I v obci s necelou tisícovkou obyvatel se mohou dít velké věci. V neděli před polednem v Čisté u Litomyšle byla z...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz