Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil zbrojař Strnad.

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil zbrojař Strnad. | foto: MF DNES

Pardubice přijdou o autobusové nádraží, pozemky koupili zbrojaři

  • 24
Pozemky pod autobusovým nádražím v Pardubicích koupila zbrojařská skupina podnikatele Jaroslava Strnada. Podle hejtmanství tam chce investovat a s nádražím dál nepočítá. Zatím není vůbec jasné, kam se zastávky autobusů přesunou.

Cestující v Pardubicích nejspíš přijdou o možnost využívat dosluhující nádraží už ve chvíli, kdy se plány na stavbu nového terminálu B pro linkové autobusy v sousedství nádraží Českých drah teprve rodí.

Problémy hrozí hlavně pravidelně kolabující pardubické dopravě, pro kterou přesunutí autobusů na jiné místo může znamenat poslední hřebík do rakve.

 „Majitelem pozemků pod stávajícím autobusovým nádražím nedaleko centra města jsme byli informování o jeho rozvojových plánech, které zcela logicky se stáním autobusů nepočítají,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický z ČSSD.

„Mrzí mne, že tyto pozemky nekoupilo město Pardubice, je to potřebná plocha. Pokud nový majitel dá provozovatelům linek výpověď, nebudou mít kde zastavovat,“ uvedl zastupitel Pardubic Petr Klimpl z ODS.

Vedení Pardubic doufá, že odsunutí autobusů z nádraží nebude tak rychlé a krajské město dostane víc času to řešit.

„Tak jako došlo k dohodě o znovuotevření parkování v areálu lihovaru, tak věřím, že dojde k dohodě i v rámci areálu autobusového nádraží. Dokud nebude mít investor hotový projekt, určitě bude rád za placení pronájmu za užívání,“ uvedl náměstek Pardubic Jan Řehounek z hnutí ANO.

Na otázku, kde by autobusové linky zastavovaly, dnes neexistuje odpověď. V současnosti totiž není v okolí nádraží ulice, odkud by mohly autobusy odjíždět.

Než vzniklo v osmdesátých letech dnešní nádraží, autobusy stály na Palackého třídě. Taková možnost dnes zní, při pohledu na ucpanou dopravní tepnu, jen jako hloupý vtip.

Řešení je pro město životně důležité, hrozí kolaps dopravy

Teoreticky je nyní úkolem provozovatelů autobusů a kraje, který ztrátové spoje platí, najít jiné místo pro autobusy. Prakticky to je ale životně důležitá otázka zejména pro Pardubice, kterým hrozí úplný kolaps dopravy.

„Musíme tento problém začít řešit co nejdříve společně s městem Pardubice, které plánuje vybudování terminálu B v blízkosti hlavního vlakového nádraží. Do té doby musíme hledat alternativní variantu, která by zamezila problémům nejen pro cestující z a do krajského města,“ uvedl hejtman s tím, že město by mělo nabídnout takové řešení, aby nebyl provoz omezen.

Náměstek hejtmana Řehounek vidí jako východisko využití nového terminálu A, který město letos otevřelo před nádražím Českých drah. Původně se podle náměstka počítalo s tím, že by terminál A využívaly i takzvané modré autobusy.

„Ne pro odstavení a parking modrých autobusů, ale pro výstup a nástup by tento terminál mohl po přechodnou dobu fungovat,“ uvedl náměstek primátora.

Stavbu terminálu B brzdí problémy

Ideálním řešením by bylo postavit co nejdříve terminál B. Ten už se měl stavět, jenže pardubičtí politici při plánování stavby zabředli do problémů. Předně se radním nepodařilo v rozděleném zastupitelstvu prosadit demolici bytového domu, která měla pro terminál vytvořit místo.

Ke stavbě navíc radnice potřebuje získat sousední soukromé pozemky. Ucelený pás o výměře přes čtyři tisíce metrů čtverečních podél Palackého třídy za městským bytovým domem patří celý společnosti Eurobit Real, která za něj podle města žádá nepřijatelně vysokou částku.

I bez těchto pozemků se dá terminál B stavět, ale bylo by to řešení z nouze. „Bylo by to pro město velikosti Pardubic nedůstojné,“ uvedl zastupitel Petr Klimpl.

Město nyní čeká, co se zbrojaři vyjedná kraj. „V tomto týdnu budu mít schůzku se zástupcem nového majitele pozemku, budu chtít znát harmonogram jeho plánů, abychom věděli, kdy bude nutné stání autobusů přestěhovat. Poté budeme jednat s městem,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Firmu Centrum Bus, které pozemky pod nádražím patří, koupila společnost Project SPV. Ta je stoprocentně vlastněná generálním ředitelem Holding Czechoslovak Group Michalem Strnadem. Mluvčí holdingu Andrej Čírtek se k investici nevyjádřil.