Stavební dělníky tam tento týden vystřídali odborníci a teprve po jejich vyhodnocení se vybere způsob, jak opěrnou zeď opravit.
„Doba nápravy situace na silnici bude záviset na navržené a schválené technologii, která se pro obnovu opěrné zdi použije. Mohla by to být otázka týdnů,“ odhadl jen velmi zhruba mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Doplnil, že se všechno odehrává v uznaném reklamačním řízení a zhotovitel, jímž je stavební společnost Eurovia, už uvolněné kameny na své náklady odklidil a prostor vyčistil, ve své režii rovněž pak zajistí i následné opravy.
Na místě teď pracují odborníci a hledají příčinu sesuvu. „V průběhu tohoto týdne budou probíhat diagnostické práce. Působit zde budou projektanti, statici generálního projektanta i nezávislí statici Vysoké školy báňské Ostrava. Geotechnik Ředitelství silnic a dálnic vyhodnocuje kvalitu použitých materiálů,“ upřesnila mluvčí firmy Eurovia Iveta Štočková.
Příčinu pádu zdi ještě nikdo komplexně nestanovil
Na všechna odborná stanoviska se bude čekat čtyři týdny. „Výsledky odborníků předpokládáme na konci tohoto týdne. Výsledky od geotechnika pak do čtyř týdnů. Na jejich základě ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic budeme moci zahájit jednání o způsobu oprav,“ dodala Štočková.
Zda opěrnou zeď zajistí opět gabiony, tedy bloky z ocelových košů vyplněné kamením, nebo zcela jiná technologie, závisí na tom, co odborníci označí za příčinu pádu.
Tu ještě nikdo komplexně nestanovil. „Podle dosavadních šetření největší roli sehrála voda. To ale neznamená, že by naše stavby nebyly voděodolné. Teď proto musíme zjistit, proč se v tomto případě voda projevila tak degradativně a došlo k sesunu opěrné zdi,“ uvedl Rýdl.
Úsek silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou
|
Připustil, že není vyloučené, že jednou z částečných příčin mohl být i výskyt neodpovídajícího materiálu. To však podle něj napřed musí potvrdit zkoumání stavebních odborníků.
Mluvčí ŘSD zároveň připustil, že by spadlou zeď gabion mohl opět nahradit. „Může být použita stejná technologie s tím, že se se zhotovitelem shodneme na příčině pádu zdi, a ta se už nesmí opakovat,“ doplnil Rýdl s tím, že zatím nepadl žádný konkrétní návrh, jak svah nad silnicí znovu zajistit.
Opěrná zeď po sesuvu neplní svou nosnou funkci a až do jejího zajištění budou podél ní platit dopravní omezení. Kromě svedení provozu do jednoho pruhu na místě platí omezená rychlost.
Sesuv kamenů poničil i systém odvodnění části svahu. Přímo do silnice sesun zdi nezasáhl, protože tuny padajících kamenů zachytila svodidla. Nehoda se stala necelé dva roky od zprovoznění tohoto úseku silnice I/11.
Na silnici I/11 u Hrabyně se jezdí jen jedním pruhem.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz