Z náměstí jsou parkoviště, ani tak řidiči nemají kde nechat auta

  9:55aktualizováno  9:55
Aby centrum Ostravy ožilo, musejí se do něj vrátit lidé. „A lidé se tam nevrátí, pokud nebudou mít kde zaparkovat,“ říká Martina Peřinková z VŠB-TUO. Lidé z Okrašlovacího spolku Za krásnou Ostravu ale namítají, že třeba parkoviště u katedrály Božského Spasitele je barbarstvím a auta sem nepatří.

Ilustrační foto | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ten chrám je druhý největší na Moravě a ve Slezsku, hned po velehradské bazilice. Trojlodní novorenesanční katedrálu Božského Spasitele v centru Ostravy zdobí dvě věže z roku 1889. A náměstí před kostelem? Je parkovištěm.

„Celý duchovní prostor je zaplácnutý auty. Parkoviště před kostelem je barbarstvím, které bylo běžné hlavně za komunismu,“ uvedla Ilona Rozehnalová z Okrašlovacího spolku Za krásnou Ostravu.

Lidé ze spolku se v posledních týdnech zastavují v různých částech města a po síti pak upozorňují na nedostatky, které by bylo podle nich vhodné odstranit.

„Po opravě katedrály by to chtělo vrátit tvář i náměstí před kostelem. Stačila by mu kvalitní chrámová dlažba. Je to ostuda, jak vypadá prostor před největším kostelem široko daleko,“ sdělila Rozehnalová.

Placené parkoviště před katedrálou dlouhodobě provozují Garáže Ostrava. Jak uvedl resortní náměstek z ostravského magistrátu Ivo Hařovský, žádná proměna katedrálního náměstí se v blízké době nechystá. „Zabýváme se celkově problematikou vjezdu aut do centra města,“ vysvětlil Ivo Hařovský.

Parkuje se i u jedné z nejstarších památek Ostravy

Jen o kousek dál v ulici Kostelní je kostel svatého Václava, jedna z nejstarších památek Ostravy. Prostor kolem ní slouží opět jako placené parkoviště, navíc je nedostatečně využívané, jak podotkl Hařovský.

Rozehnalová připomněla, že historickému jádru Ostravy by možná pomohlo podzemní parkoviště, o němž se mluvilo před rokem a půl.

Bezplatné parkování v centru, to je věčný problém Ostravy. „Kdykoli sem přijedu, šílím,“ postěžovala si Romana Hermanová z Havířova. Naposledy parkovala u náměstí Jurije Gagarina ve Slezské Ostravě. „Jinak většinou není kde, leda v Nové Karolině,“ doplnila Hermanová.

Bezplatně zaparkovat v centru Ostravy lze v současné době například za Trojhalím Karolina, v podzemním parkovišti obchodního centra Nová Karolina, kde jsou ale v pracovním dni zdarma jen první tři hodiny stání, nebo naproti Domu kultury města Ostravy. Přímo v centru ale není kde.

„Centrum trpí tím, že nemá dostatek parkovacích míst. Dostupnost tramvají je pro podnikatelskou sféru nedostatečná, třeba drobní živnostníci by kvůli popojíždění tramvají nic nevyřídili,“ zmínila vedoucí katedry architektury VŠB-TU Ostrava Martina Peřinková.

„Kdyby bylo kde parkovat, všechno by se v centru města lépe pronajímalo. I lidé by tam chtěli bydlet, protože by měli kde parkovat. Vezměte si třeba Novou Karolinu - kdyby tam nebylo parkoviště, nikdo by tam nejezdil.“

V Kodani hledí více na člověka, než na místa k parkování

Jiný názor má ostravský architekt Ondřej Vysloužil. „Pokud jde o historické jádro Ostravy, hledí se spíše na to, kde zaparkovat, ne na člověka samotného. Třeba v Kodani pochopili, že nezajistí parkovací místa pro všechny, a tak začali hledět více na člověka, který ve městě žije,“ popsal Vysloužil. V centru Kodaně parkují jen ti, kteří tam bydlí. A také je tam množství cyklostezek.

Někdejší radní Moravské Ostravy a Přívozu připravovali spolu s vedením města projekt, díky němuž by na ostravském centrálním náměstí vzniklo podzemní parkoviště. Nyní se o něm ale neuvažuje.

„V tuto chvíli nepřipravujeme žádný projekt s podzemním parkovištěm v centru města,“ dodal Hařovský.

Nejčtenější

Hněv v Opavě. Sudí prchali, zaskočený Csaplár reagoval: Míra zla je šílená

Spoluhráči i protivníci se snaží zastavit opavského záložníka Pavla Zavadila,...

Nadávky, výhrůžky, obrovská zloba. Na rozhodčí i na soupeře. Pořadatelé museli být v plné pohotovosti, když se v Opavě...

Na Novojičínsku zemřeli při čelní srážce dvou aut čtyři lidé

Ilustrační snímek

Tragická dopravní nehoda se stala krátce před pondělní půlnocí na silnici I/48 mezi Novým Jičínem a Hranicemi. Po čelní...

Muž dvou tváří Zavadil. Proč se nestárnoucí kapitán vzteká

Pavel Zavadil z Opavy během utkání s Jabloncem

Byl nepříčetný. Držel v podpaží balon a nasupeně kráčel k rozhodčímu. Tolik nadávek mu poslal a nemohl přestat....

Na dálnici u Frýdku zemřela osmnáctiletá řidička, vůz skončil v příkopu

V Janově Vsi na Mělnicku sjelo auto do rybníka Harasov. Na místě zasahují...

O život přišla v úterý večer osmnáctiletá řidička při jízdě po D56 poblíž Paskova na Frýdecko-Místecku. O rok mladší...

Ostravu čekají až tři roky bez dálnice. Zavře ji oprava zvlněného povrchu

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Na dva až tři roky se v Ostravě úplně zavře 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice. Silničáři ho budou stavět celý znova....

Další z rubriky

Včelařské artefakty kdysi sbíral i Zátopkův otec, připomíná výstava

Kurátor Ondřej Šalek ukazuje na historické exponáty, které kopřivnické muzeum...

Historické plakáty nalezené ve zdech včelína, sto let starý lis na med, včelařská maska připomínající artefakt z...

Ostravské stopy: Rockový klub Školka byl naprostý fenomén, líčí Milich

Tomáš Milich se svou knihou, která jako jediná mapuje někdejší rockovou scénu...

Bájný svět rockové Ostravy z doby 60. let se otevírá dnešnímu divákovi zvláště s pomocí výtvarníka Tomáše Milicha....

Do Beskyd jezdí dvakrát více lidí než do Jeseníků, turistů v horách přibývá

Pohled na obnovenou Bezručovu chatu na beskydské Lysé hoře (5. září 2015)

O téměř dvacet procent stoupl v minulém roce počet návštěvníků Beskyd. Více bylo i turistů v Jeseníkách. Statistiky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz