Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. října 2021 Teodor, Theodor

Z centra Ostravy mizí přechody pro chodce. Vznikají místa pro přecházení

  13:51
V Ostravě ubývá klasických přechodů pro chodce vyznačených bílými pruhy. Na nových či opravených cestách je nahrazují místa pro přecházení. Řada lidí ale neví, jaká pravidla tam platí.

Přechod pro chodce u kavárny Elektra v centru Ostravy zmizí, od podzimu ho nahradí místo pro přecházení. (21. března 2016) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Z divoké řeky líný potok. K takovému cíli směřuje proměna Nádražní ulice v Ostravě.

Bývala to rušná dopravní tepna -pro auta hlavní a nejrychlejší průtah centrem. To už ale neplatí. Pro pouhý průjezd se dnes řidičům vyplatí volit jiné trasy. A přesně to je záměr města: proměnit Nádražní ulici v poklidný bulvár s větším prostorem pro pěší. I proto tam z asfaltu postupně mizí zebry - klasické přechody, na nichž mají chodci zákonnou přednost před auty.

„Po dokončení loňské první etapy rekonstrukce Nádražní ulice už nejsou v úseku od křižovatky s ulicí 30. dubna po Stodolní vyznačeny žádné přechody pro pěší. Na nové tramvajové zastávce Stodolní se zastávkovými mysy je místo klasického přechodu jen stavebně upravené místo pro přecházení. Řidiči tam kvůli mysům musí stejně zpomalit nebo čekat, až odjede tramvaj,“ říká náměstek primátora Břetislav Riger, který má na starosti investice, útvar hlavního architekta a stavební řád v krajském městě.

Oprava další části Nádražní začne v dubnu

A netají, že úplně stejná situace bude i po dokončení druhé etapy rekonstrukce Nádražní ulice v úseku od Stodolní po 28. října. Opravy této části začnou už 1. dubna a skončí na podzim. Zmizet tak má ještě letos i hojně využívaný přechod pro chodce u zastávky Elektra.

Fotogalerie

Je to dobře, nebo ne? Názory se různí. Současný ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák (hnutí Ostravak) i jeho předchůdce Ivo Hařovský (ČSSD) shodně tvrdí, že nápad není z jejich hlavy, ale může být prospěšný.

„Jde o výsledek kompromisu. Budování nových přechodů podle norem je složité, chybí prostor pro ostrůvky. Navíc chceme dopravu v Nádražní ulici zpomalit tak, aby chodci mohli přecházet kdekoli. Ke zpomalení aut přispívají semafory i zastávkové mysy sahající až k tramvajovým kolejím,“ říká Semerák.

Vstoupit do vozovky lze kdykoliv

Podle něj ale mnozí lidé nevědí, jak se na místě pro přecházení mají chovat. „Chodci zmatkují, řidiči gestikulují. Sám jsem musel poučit své děti i rodiče, že v místě pro přecházení nemají přednost před auty,“ líčí Semerák. „Možná bychom měli udělat osvětovou kampaň,“ míní.

„Chodci sice nemají v místě pro přecházení přednost, ale každý řidič musí počítat s tím, že tam, kde není klasický přechod, může chodec vstoupit na silnici kdekoli,“ doplnil zastupitel a člen dopravní komise města Ivo Hařovský.

Podle něj si lidé zvykají na novinku dobře. „Ověřil jsem si na dopravním inspektorátu, že v části Nádražní ulice, kde nejsou přechody, dosud nenastala ani jedna kolize mezi autem a chodcem. Možná i proto, že už teď je tam doprava o dost klidnější. Mnozí řidiči se ulici raději vyhýbají. A to je záměr. Z Nádražní má být bulvár s povolenou automobilovou dopravou,“ řekl Hařovský.

Podle projektanta dopravních staveb Martina Krejčího je v Ostravě už několik desítek míst pro přecházení. V centru třeba v Mlýnské ulici.

Přednost budou mít tramvaje i automobily

Další jsou i v malých obvodech. „V celé zemi vznikají taková místa na nových nebo rekonstruovaných silnicích od roku 2009, kdy to umožnila vyhláška. Místo pro přecházení je stavebně upraveno tak, že obrubník chodníku nesmí být vyšší než dva centimetry. To usnadňuje přechod cesty dětem, maminkám s kočárky, seniorům i zdravotně postiženým lidem včetně nevidomých, které bezpečně navádí speciální pásy z reliéfních dlaždic,“ vysvětluje Martin Krejčí.

Zrušení velmi využívaného přechodu u Elektry odborník na dopravní stavby schvaluje. Hlavně proto, že zebra tam protíná tramvajové koleje. A jelikož chybí semafory, chodci musejí na jednom přechodu ctít dvojí pravidlo přednosti.

„Na přechodu teď má chodec sice přednost před auty, ale protože tam není semafor, musí dávat přednost tramvaji. V místě pro přecházení pak budou mít přednost tramvaje i auta, ale chodci budou moci přejít ulici kdekoli. Žádná vyhláška totiž nikoho nenutí využívat místo pro přecházení,“ dodal Krejčí.

Parlamentní volby se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Vybírali jsme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle měst a obcí: Ostrava, Havířov, Opava, N. Jičín, Karviná, Třinec, Frýdek-Místek, Bruntál, Orlová, Český Těšín, další

  • Nejčtenější

Vlak tlačil auto 70 metrů od přejezdu, oba lidé z vozu jsou těžce zranění

Velmi vážná nehoda se v neděli večer stala v Ropici na Frýdecko-Místecku. Osobní vůz tam vjel na železniční přejezd v...

To jsou ony! Okradená žena uviděla zlodějky z okna policejní služebny

Otřepaný trik použily tři zlodějky, které v Ostravě okradly ženu. Zatímco dvě z nich jako volavky žebraly o peníze,...

Ukradená kola za stovky tisíc zloděj prodal obratem, na trhu chybějí

K celkem osmnácti vloupáním a třiceti ukradeným kolům se přiznal devětadvacetiletý muž, kterého nyní dopadli ostravští...

Sedmdesátileté provizorium skončí. Ostrava dostane halu za 700 milionů

Slavná ostravská hala Tatran oslaví 28. října už 68 let. Vrcholový basketbal by se v ní měl hrát nejméně další dva...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nečekal jsem vás tak brzy, řekl strážníkům zadržený šestnáctiletý zloděj

Přímo pod kamerou městské policie okradl šestnáctiletý chlapec muže spícího na zastávce v Ostravě. Z kapsy mu vytáhl...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Unikátní skleníky. Tvůrci projektu EDEN na Karvinsku poznávali britský vzor

Vypadalo to jako předvolební vábnička nebo sci-fi. Projekt vědecko-turistických skleníků EDEN pro Karvinsko však...

Moravskoslezské nemocnice kvůli covidu opět omezují návštěvy

Několik nemocnic v Moravskoslezském kraji vyhlásilo plošný zákaz návštěv a další se k tomu chystají. Důvodem je...

V Opavě končí obnova Mariánského sloupu, na Dolním náměstí stojí 152 let

Pod nánosem prachu a nečistot byl Mariánský sloup na Dolním náměstí v Opavě až nečekaně dobře zachovalý. Přesto na...

Mnozí ředitelé škol delší prázdniny odmítli. Města nechtějí volno nařizovat

Podzimní prázdniny budou letos neobvyklé. Zatímco část dětí nepůjde do školy ve středu a v pátek, další budou mít volno...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...