„Pokud se majitelé na poslední chvíli nepřihlásí, je právě na tuto středu připraven odtah dvou vozů s propadlou STK,“ ohlásil Petr Wojnar z bohumínské radnice. Devět vraků minulý týden na odstavné parkoviště zamířilo z Ostravy-Poruby a vůbec poprvé k odtahu přistoupil i Havířov.
„I když byl provozovatel vozidla opakovaně vyzván k odstranění závadného stavu nebo odstranění vozu mimo komunikaci, výzvu neakceptoval. V odtazích budeme pokračovat,“ uvedl náměstek primátora Havířova Bohuslav Niemiec.
Po jednom vraku nechala letos odtáhnout i města Bruntál a Kopřivnice. Pravidelné kontroly a mapování už jsou samozřejmostí, podílejí se na nich strážníci, lidé z odborů dopravy, někde i životního prostředí, roli hrají i podněty občanů. Podle poznávací značky nebo VIN kódu úřad zjistí vlastníka a vyzve jej, aby auto odvezl. Když tak neučiní, město auto nechá odtáhnout.
„Po splněných lhůtách, v případě, že není auto vyzvednuto, je podána na odbor dopravy žádost o prodej vozidla ve veřejné dražbě,“ popsala další postup Pavlína Černohorská z opavského magistrátu. Opava aktuálně eviduje sedm aut s rozhodnutím o povolení prodeje.
Majitele často odradí hrozba pokut
Už výzva ale mnohdy pomůže. „Často se stane, že si majitelé auto odvezou, případně si nechají udělat STK,“ řekl místostarosta Ostravy-Poruby Richard Hanáčik.
Důvod je i finanční, majitel totiž odtah i související pokuty v řádech tisíců platí. „U odtahu jde o tisíc korun, stání na odstavném parkovišti stojí v řádech stokorun denně,“ nastínil mluvčí obvodu Martin Otipka.
V Havířově maximální cenu za nucený odtah stanovuje nařízení města a sazba tam u auta do 2,5 tuny čítá 2,5 tisíce korun. Každý den na odstavné ploše pak 300 korun.
Novela silničního zákona, díky níž se města vraků lépe zbavují, platí tři roky. Například v Bohumíně se za tu dobu podařilo z ulic dostat přes šedesát vozů. Ve více než pěti desítkách případů majitelé zareagovali na výzvu, zbytek čekal odtah.
Odtah je levnější než nová parkovací místa
„Náklady na výstavbu dalších parkovacích míst jsou nepoměrně vyšší než náklady na odtah. Ty se městu vracejí od vlastníků, kteří si auto vyzvednou a dluh zaplatí, případně pořádanými dražbami. Dosud v nich město za vraky utržilo zhruba dvacet tisíc korun,“ řekla mluvčí Bohumína Jana Končítková.
Havířov zároveň avizuje, že kromě vraků cílí i na špatně zaparkovaná auta. Zavedl kontroly a od srpna ve městě pro tyto účely funguje odtahová služba. „Nesprávné parkování přerostlo v problém s průjezdností. Jednou z prvních kontrolovaných lokalit byla ulice Želivského, kde byla zjištěna úplná neprůjezdnost komunikace,“ nastínila vedoucí odboru komunálních služeb Iveta Grzonková. Problém projet mají hasiči, popeláři i čisticí vozy.
Třeba v Kopřivnici vozy překážející čištění ulic odtahují pravidelně. „Při jarním čištění ulic města bylo odtaženo 59 vozidel,“ upřesnila mluvčí radnice Lucie Macháčková.
15. února 2018 |