V Novém Jičíně mají jen menší jednací místnosti. Jenže soud tragédie, při které zemřelo osm cestujících a přes devadesát jich bylo zraněno, potřebuje prostory, kam by se vešly nejméně desítky lidí.
Proto bylo nutné najít jiné vhodné prostory. "Nakonec jsem vybíral z pětice míst. Každý nabízený prostor musel splňovat požadavky na bezpečnost, finanční náročnost, ozvučení, další technické zajištění, důstojné zázemí a mnoho dalšího," uvedl předseda novojičínského soudu Jiří Hanzelka.
Nejprve vítkovští žháři, nyní vlakové neštěstí
Mezi vytipovanými místy byla například zasedací místnost Městského úřadu v Novém Jičíně nebo ve stejném městě prostory sálu hygienické stanice. Zvažovalo se také, že by se líčení mohlo uskutečnit přímo ve Studénce, v tamním Dělnickém domě. "Starosta Studénky byl velmi vstřícný a sál Dělnického domu by v mnoha parametrech vyhovoval," sdělil Hanzelka.
Jenže když jednotlivá místa porovnával, jednoznačně zvítězil Krajský soud v Ostravě. "I když nás bude čekat velké stěhování, tak tamní prostory jsou pro jednání takových případů nejvhodnější. Mají tam vše potřebné a s pořádáním tak sledovaných projednávání mají velké zkušenosti," vysvětlil předseda soudu. Železniční tragédie se tak bude konat ve stejné síni, jako například loňské jednání se žháři z Vítkova.
Soud začne nejspíše na přelomu května a června
Starosta Studénky Ladislav Honusek je s verdiktem smířený. "Byli jsme připraveni a považovali jsme za vhodné, aby případ skončil tam, kde začal. Ale rozhodnutí chápeme a respektujeme, nic jiného nám ani nezbývá," uvedl starosta.
Soud by mohl začít na přelomu května a června. "Záleží na soudci, který dostal případ na starosti. Byl bych rád, kdyby začal co nejdříve, ale musíme splnit všechny lhůty," dodal Hanzelka.
Rychlík Comenius narazil v pátek 8. srpna 2008 na trati ve Studénce do zřícené mostní konstrukce. Strojvedoucí stačil rychlost soupravy snížit, ale přesto zemřelo osm lidí a téměř sto bylo zraněno. Vyšetřování trvalo přes dva roky, spis má 41 svazků, které obsahují 9 500 stran. Obžalováno je deset lidí hlavně ze stavebních firem, a to z obecného ohrožení z nedbalosti, za což jim hrozí tři až deset let vězení.