Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

Vlakem z Ostravy do Prahy za dvě hodiny? K trati už jsou připomínky

  9:23aktualizováno  9:23
Moravskoslezský kraj má protnout vysokorychlostní trať, po které vlakové soupravy pojedou více než třísetkilometrovou rychlostí. Ačkoliv se zahájením výstavby se počítá nejdříve v roce 2030, objevily se první spory kvůli plánované trase už nyní.

V současnosti jezdí na území republiky rychlovlaky pouze na testovacím okruhu ve Velimi. | foto: iDNES.cz

Na ostravském hlavním nádraží nasednete do moderního vlaku. Za hodinu zastavíte v Brně, stejný čas pak potrvá jízda do Prahy.

Ne, to není úryvek ze sci-fi románu. Přesně tak si představuje budoucnost české železnice Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po výstavbě vysokorychlostní trati.

Na změnu dojezdových časů z říše pohádek ve skutečnost si však počkáme. Pokud se nic mimořádného nestane, na trase Ostrava Přerov by se mělo stavět někdy v letech 2030 až 2040.

"No byla by to paráda, to by se hodilo do Prahy zajet na otočku. Moc ale nevěřím, že na výstavbu a nové vlaky budou peníze," konstatoval Marek Dostál z Nového Jičína, který vlakem pracovně i osobně často jezdí do Prahy.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

V současnosti soupeří na trase mezi Ostravou a Prahou tři dopravci. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

O financování se ještě konkrétně nehovoří, zatím je vše ve stadiu příprav.

"V úseku mezi Ostravou a Přerovem by šlo o zcela novou trať v celé délce. Mezi Ostravou a Jistebníkem by vysokorychlostní trať vedla souběžně se stávající železnicí, dále již v nové trase," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Vysokorychlostní trať podle projektu bude od Hranic na Ostravu kopírovat trasu dálnice D1. U Studénky se začíná stáčet na jihovýchod a v Jistebníku by se přimkla ke stávající železnici.

"Díky vysokorychlostní trati by se ulevilo stávající železnici, uvolnily by se kapacity pro nákladní a příměstskou dopravu. Obě jsou v okolí větších aglomerací už na hraně," dodal mluvčí SŽDC.

Upozornil, že vlak se pak stane atraktivní i pro kamiony a lidi, co nyní jezdí autem. "To by výrazně ulevilo silnicím," řekl Ptačinský.

K návrhu trasy vysokorychlostní železnice se nyní vyjadřují obce a města. Většina souhlasí, výjimkou je však Studénka na Novojičínsku.

Rychlá železnice je moc blízko, zlobí se Studénka

Zastupitelé Studénky na Novojičínsku s novou trasou vysokorychlostní železnice nesouhlasí. Nelíbí se jim, že počítá s demolicemi, a obávají se hluku. Projektant se snaží o odklonění trati.

"Z jedné strany dálnice, z další plynovod, teď ještě vysokorychlostní železnice. To už je opravdu hodně. Nesouhlasíme," zní ze Studénky.

Studénka odmítla trasu vysokorychlostní železnice, která se podle projektu právě kolem města na Novojičínsku odklání od dálnice a přibližuje se ke stávající železniční trati.

"Původní trasa vedla asi o 300 metrů dále od zástavby než ta nejnovější. Vlaky původně měly jezdit za horizontem. Jaké však bylo naše překvapení, když jsme na stůl dostali zcela něco jiného, tedy vlaky na horizontu," hněval se starosta Studénky Ladislav Honusek.

Fakta

Vysokorychlostní trať

  • Železnice umožňující rychlost vlaků přes 300 km/h povede z Ostravy na Brno a do Prahy a bude navazovat na evropskou železniční síť.
  • V kraji by od Ostravy po Jistebník kopírovala stávající železnici, u Studénky by se přimkla k dálnici.
  • Se stavbou se počítá někdy v letech 2030 až 2040.
  • Současná modernizovaná trať umožňuje zvýšení rychlosti vlaků „jen“ na maximálně 200 km/h.

Mluvčí SŽDC Ptačinský přiznal, že trasa plánované supermoderní železnice se právě u Studénky změnila.

"Ano, nová trasa z technicko-provozních důvodů vybočila z původně chráněného koridoru a přiblížila se k městu," řekl Ptačinský.

Důvod je zřejmý. Projektant chtěl, aby se nová trať už v Jistebníku přiblížila k současné železnici a koleje pak souběžně vedly až do Ostravy.

Jenže poloměr zatáček u plánované trati je kvůli vysoké rychlosti vlaků natolik dlouhý, že se trať musí od dálnice odklánět už u Studénky.

"To však znamená demolici domů, ochranné pásmo zasahující do další zástavby a nebezpečí hluku, protože vlaky budou jezdit kousek za domy," přiblížil starosta Studénky Honusek.

Neuchlácholilo ho ani ujištění projektantů, že lidé ve Studénce rychlé vlaky pořádně ani neuslyší.

"Ano, říkali, že při své rychlosti jen krátce zahvízdají a budou pryč. Fajn, ale zároveň připouštějí, že pokud bude kapacita současné železnice přetížená, tak by se na novou trať dostaly i normální vlaky, a dokonce i náklaďáky. A to je už docela děsivá představa," reagoval starosta.

Proč však Studénka hlomozí už teď, když se má začít stavět nejdříve za patnáct, ale nejspíše až za dvacet let?

"Pokud se neozveme už v zárodku příprav na stavbu, tak pak by se mohlo stát, že na nás nikdo nebude brát ohled se zdůvodněním, že s trasou už nelze hnout," vysvětlil Honusek.

Objevila se i kritika, proč se místo drahé stavby nové železnice jen nevylepší současný železniční koridor. Mluvčí Ptačinský však řekl, že to technicky není možné.

"Možnosti při modernizaci dnešní trati už byly vyčerpány a další zrychlování by si vyžádalo rozsáhlé přeložky a stejně by nebylo možno dosáhnout požadovaných parametrů," poukázal Ptačinský.

Projektant proto Studénce slíbil, že zpracuje kompromisní řešení vedení trasy. Následná studie obě trasy porovná a předloží se k diskusi.

"Je však nutné upozornit, že nové řešení bude mít jiné negativní dopady, a to například na životní prostředí, investiční náročnost nebo provozní vlastnosti. Trasu, která by se líbila všem, nelze nalézt," řekl mluvčí SŽDC.

"Stejně neustoupíme. Už ani nemáme kam. Jinak nás různé silnice a železnice sevřou a pak už nepůjde nic změnit," reagoval starosta Studénky.

Autor:
  • Nejčtenější

Maturanti z Orlové získali výjimku hygieny, zkoušku složí v oddělené budově

Z dolu Darkov se nákaza rozšiřuje mezi obyvatele regionu a vzniklé ohnisko ovlivňuje i další instituce, například...

Jágr přemýšlí o budoucnosti. Půjde s Třincem po prvním titulu?

Pár dní před vypuknutím pandemie koronaviru jeho Kladno sestoupilo z hokejové extraligy, přesto by se v ní mohl během...

Renovovaná Slovenská strela se po šedesáti letech vrátila na koleje

Šedesát let nejel unikátní železniční motorový vůz Slovenská strela po kolejích. Stalo se tak až v pondělí 25. května....

Sázkařský gang znovu v akci? Na dvou zápasech ulpělo podezření

Jen nenapravitelný snílek by čekal, že dlouhá pauza zbaví fotbal nákazy sázkařskými gangy, které ovlivňují výsledky....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nedělní déšť nejvíc zasáhne východní cíp Česka, čeká se rozvodnění Olše

Víkendové ochlazení podle meteorologů v neděli doplní déšť na celém území Česka. Nejvíce by mělo pršet v...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Může nás to zničit, protestují podnikatelé proti vyšší dani z nemovitosti

Podnikatelé ve Frýdlantu nad Ostravicí na Frýdecko-Místecku dostali do datových schránek oznámení o výši daně z...

Místo olympijského Tokia nemocnice v Karviné. Modul umožní setkání blízkých

Senioři z Karviné se budou moci ode dneška se svými blízkými vidět alespoň prostřednictvím speciálně upraveného modulu,...

Pro lidi za sto let. Opavské muzeum založilo sbírku doby koronavirové

Epidemie koronaviru už se stala předmětem zájmu muzejníků. V opavském Slezském zemském muzeu vzniká sbírka roušek,...

Ostravské stopy: Ostrava je jiná a vždy to tak bude, říká dramaturg Kaplan

Festival Folkový kolotoč patří k událostem, které kdysi zapsaly Ostravu do mapy populární hudby. U zrodu stál jako...

Advantage Consulting, s.r.o.
SVÁŘEČ TIG/MAG

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 28 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz