U Dolu Paskov vykolejilo jednadvacet vagonů s uhlím. Některé z nich se...

U Dolu Paskov vykolejilo jednadvacet vagonů s uhlím. Některé z nich se převrátily na bok. | foto: Drážní inspekce

Vagony u Paskova ujely s lokomotivou, ale neubrzdila je, ukázalo video

  • 36
Drážní inspekce upřesnila informace o únorové havárii nákladního vlaku v Paskově. Strojvedoucí podle všeho brzdil, kolos o dvaadvaceti vagonech naložených uhlím ale zastavit nedokázal. Všechny vozy až na jeden vykolejily. Nehodu podle všeho zavinila technická závada, nebo selhání člověka.

Prvotní informace o události byly poměrně nepřesné. Drážní inspekce den po havárii uvedla, že lokomotiva podle všeho byla na konci jedoucí soupravy, takže strojvedoucí nemohl brzdit. Podle původních informací také jela neovladatelná souprava rychlostí až 90 kilometrů v hodině.

„Maximální rychlost, kterou souprava jela, byla mezitím upřesněna na maximálně 71 kilometrů v hodině. Vyšetřování ale stále pokračuje,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Dodal, že informace upřesnilo právě postupné vyšetřování.  Do případu částečně vnesl jasno i záznam z průmyslové kamery, na němž je celá havárie zachycená.

„Z videa je patrné, že lokomotiva byla zapojená vepředu. Je evidentní, že vagony se utrhnou a vykolejí, kdežto lokomotiva dál pokračuje v jízdě,“ popsal mluvčí Drážní inspekce.

„Původně nás zmátlo, že se strojvedoucí s lokomotivou k místu mimořádné události vrátil,“ doplnil.

Proč strojvedoucí, pravděpodobně po některé z volných kolejí, přejížděl na opačnou stranu kolize, nevysvětlil. „Proč byla nakonec lokomotiva vzadu, vyšetřujeme,“ dodal Drápal.

Vagony podle všeho mohly být špatně zapojené. Drážní inspekce nyní zjišťuje, zda pracovníci společnosti AWT, které patří vlečky i souprava, dodrželi stanovené technologické postupy pro jejich zapojování. Při nehodě se nikdo nezranil.

„Strojvedoucí se snažil brzdit, lokomotiva ale nebyla schopná soupravu v tom spádu zastavit. Připadá v úvahu selhání člověka i technická závada,“ dodal Drápal.

Čeká se na výsledky kontrol, pokračují i výslechy svědků

Drážní inspekce zatím nemá všechny výsledky kontrol technického stavu konkrétních zařízení vlaku, například brzd. Zatím také nevyslechla všechny svědky.

„Událost včetně závěrečné zprávy zpracováváme, potrvá to zřejmě několik měsíců, finální škoda byla spočítána na 24 milionů korun,“ sdělil Drápal.

Policisté událost vyšetřují jako obecné ohrožení z nedbalosti. „Provoz na vlečce a navazujících lokalitách je z důvodu únorové nehody jen minimálně omezen a předpokládáme, že již koncem měsíce bude provoz fungovat‎ zcela standardně,“ uvedl mluvčí železničního dopravce AWT Lukáš Kresač. „V této chvíli řešíme úhradu ze strany pojišťovny,“ doplnil.

Odmítl uvést, zda společnost již kvůli nehodě vyvodila nějaké personální důsledky. „Nehoda se i nadále vyšetřuje, a proto se k personálním záležitostem nebudeme vyjadřovat,“ doplnil Kresač.

Vlak vyjel z vlečkové stanice Důl Staříč směrem na Důl Paskov 19. února odpoledne, vykolejil zhruba po sedmi kilometrech jízdy.