Už jen velká smůla nebo lajdáckost může zabránit tomu, aby Moravskoslezský kraj získal evropskou dotaci 765 milionů korun na nákup pěti souprav nových vlaků.
Na obnovu železničních vozidel pro regionální dopravu vyčlenilo ministerstvo dopravy z evropských fondů 7,7 miliardy korun. Původně se předpokládalo, že si částku mezi sebou rozdělí většina krajů.
Nakonec ale stačily žádosti tří krajů, které vyčerpaly 92 procent dotace. A Moravskoslezský kraj je mezi nimi.
„Projekt byl předložen jako třetí v pořadí (po Jihomoravském a Plzeňském kraji – pozn. red.), a to v době, kdy v rámci výzvy byla dostatečná rezerva prostředků na pokrytí celkových požadavků žadatele,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Nejfrekventovanější trať. A bez trolejí
Příspěvek 765 milionů korun pokryje zhruba 70 procent celkových nákladů. Konečný verdikt musí ještě potvrdit hodnotitelská komise. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky bude za získané peníze pořízeno pět souprav třívozových vlaků typu push-pull (tlačené-tažené), kde na jedné straně jede lokomotiva a na druhé řídicí vůz.
Moderní vlaky se rozjedou po nejfrekventovanější jednokolejné trati v tuzemsku z Ostravy přes Frýdek-Místek a Frýdlant nad Ostravicí do Frenštátu pod Radhoštěm. Každodenně této trati využívají tisíce lidí, často i turistů mířících do Beskyd.
„Pokud bude vše pokračovat bez problémů, tak první nová souprava vyjede v polovině roku 2020,“ nastínil náměstek Unucka.
Tamní trať navíc dosud není elektrifikovaná, to se stane až za asi sedm let. Než nad kolejemi povedou troleje, potáhnou moderní vozy staré dieselové lokomotivy, teprve poté přijdou na řadu elektrické mašiny.
Další dopravci zatím počkají
Vlaky budou provozovat České dráhy. Kraj s nimi uzavřel smlouvu, takže dopravce se stal příjemcem dotace. Rovněž bude částečným majitelem nových vlaků.
Ale to jen do roku 2023, kdy se budou dopravci na regionální tratě vybírat znovu. A vítěz dostane k užívání i nové vlaky.
Jiný dopravce o dočasné provozování železnice z Ostravy do Frenštátu zájem neměl.
„Nemá smysl, aby se tam na pár roků etabloval nějaký jiný dopravce, protože jsou s tím spojené poměrně vysoké náklady,“ řekl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj s tím, že do následné soutěže se firma jistě přihlásí.
Kraj chce další peníze i na trať Opava - Český Těšín
Na nové vlaky se těší například ve Frýdlantu nad Ostravicí. „Současný stav vlakových souprav je totiž opravdu velmi špatný. Jezdí zde zastaralé soupravy, které by si již určitě zasloužily odchod do železničního důchodu,“ poznamenal frýdlantský místostarosta David Pavliska.
Unucka interpeloval ministra dopravy Dana Ťoka, aby do evropské výzvy přidal více peněz. Kraj má totiž připravený ještě projekt za zhruba miliardu korun na výměnu starých pantografů, jež jezdí na trati mezi Opavou a Českým Těšínem, za moderní vozy Panter.
„Doufáme, že se nám to povede, byla by velká škoda příležitost promarnit,“ konstatoval Unucka.