Loni skupina nadšenců za své peníze koupila starý, vyřazený trolejbus a využila ho k propagační akci v Opavě.
„Když jsme pak zjistili, že vedení Košic uvažuje o obnově trolejbusů, které tamní politici zrušili před čtyřmi lety a prodali, rozhodli jsme se náš trolejbus opravit a darovat městu, aby mohli rozjet první linku,“ řekl jeden z dobrovolníků Josef Pernica.
Ačkoli je vůz po rekonstrukci, působí jako z devadesátých let minulého století.
„Chtěli jsme, aby vypadal přesně tak jako košické trolejbusy v roce 1993 při zahájení jejich provozu,“ vysvětlil Libor Hinčica, iniciátor této výjimečné mezinárodní akce.
Na opravách trolejbusu se dva a půl měsíce střídalo 14 dobrovolníků, nejmladšímu bylo teprve 15 let.
„Odpracovali jsme 1 100 hodin a spotřebovali 70 litrů barvy. Hodnota práce se pohybuje kolem půl milionu korun, ale všichni jsme pracovali zdarma. Často i po nocích, někdy až 22 hodin denně,“ doplnil další dobrovolník Martin Žarnovický, Slovák žijící v Praze.
Rozprodaný vozový park je v současnosti největší překážkou v návratu trolejbusů do města. Trolejové vedení z košických ulic totiž nebylo odstraněno a po změně vedení města dostává tento způsob dopravy opět zelenou.
Trolejbus Škoda 15 Tr je dlouhý téměř 18 metrů a pojme 150 cestujících. Představen veřejnosti bude 22. června na akci Košický trolejbusový den. Součástí budou i speciální jízdy po městě.