Třinec má největší flotilu elektrobusů v republice

  12:45aktualizováno  12:45
Deset nových elektrobusů, které ve čtvrtek slavnostně uvedli do provozu v Třinci, postavilo ocelářské město na špici elektromobility nejen v celorepublikovém žebříčku. Od projektu za 135 milionů korun si místní slibují hlavně vliv na zlepšení životního prostředí.

Při představení nových elektrobusů lidé také vyzkoušeli, kolik se jich do jednoho vejde. Nakonec se dovnitř vměstnalo 107 pomyslných cestujících. (9. března 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nejsou slyšet, ani cítit. Třineckou městskou hromadnou dopravu posílí deset nových elektrobusů, které nahradí dosavadní klasické dieselové autobusy.

Obyvatelé Třince si nové elektrobusy značky Škoda Electric už mohli prohlédnout. Všech deset, i se speciálně přidělenými SPZ začínajícími 1TE, což je zkratka pro první třinecký elektrobus.

„Pořídili jsme je hlavně s ohledem na jejich vliv na životní prostředí,“ řekla starostka Třince Věra Palkovská. „Ekologie byla hlavním důvodem pro jejich nákup. Do budoucna chceme, aby se elektromobilita rozšířila v Třinci co nejvíce.“

Fotogalerie

Zda se rozšíří i počet elektrobusů, které po Třinci jezdí, zatím není jasné. „Do budoucna bychom rádi získali další elektrobusy, ale je to o dotacích, autobusy jsou hodně drahé,“ vysvětlila starostka hlavní zádrhel při pořizování elektrobusů.

Ty jsou sice primárně výrazně ekologičtější než klasické autobusy s dieselovými motory, jejich cena je ale výrazně vyšší.

„Klasický autobus stojí okolo pěti milionů korun, elektrobus třináct milionů,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Její dceřiná firma, Arriva Morava, elektrobusy v Třinci provozuje. „V rámci jednoho města to je obrovský počin. Stali jsme se největším provozovatelem elektrobusové flotily v České republice. Jak je to na evropské úrovni, nevím, ale jsme hodně vysoko,“ okomentovala nové přírůstky Pavla Struhalová, ředitelka Arriva Morava.

Bez dotace by elektrobusy zůstaly jen snem

Další rozvoj veřejné dopravy využívající elektrický pohon ale podle ní brzdí vysoká cena elektrobusů. „Provozní náklady jsou výrazně nižší než u klasických autobusů. U elektřiny jde zhruba o dvě koruny na kilometr, naftové autobusy se pohybují okolo devíti, deseti korun na kilometr. Ale vstupní náklady jsou brutální, bez dotace bychom je nemohli pořídit.“

„Ekonomicky se taková koupě nevyplatí, dotace je nutnost,“ dodal Adamka. Proto bude do budoucna podle Struhalové záležet hlavně na zájmu měst a na možnosti získat dotaci. Právě její získání bylo nejsložitějším bodem při nákupu nových elektrobusů.

„Od začátku do konce to trvalo rok a tři čtvrtě,“ vzpomíná Struhalová. „Dívali se na nás jako na pošetilce. Ale podpořilo nás jak město, tak výrobce, který vozy na vlastní riziko vyrobil. Teprve minulý týden se totiž rozhodlo o udělení dotace. Žádosti se přitom podávaly v červenci minulého roku. Do minulého týdne jsme tak nevěděli, zda dotaci dostaneme.“

Rekord: Deset nabíjecích stanicí na jednom místě

Elektrobusy jsou schopné najezdit na jedno nabití po městě 110 až 150 kilometrů. Baterie se dobíjejí v depu v noci, každý z elektrobusů má vlastní malé dobíjecí zařízení. Právě kvůli novým elektrobusům totiž vzniklo v Třinci i nabíjecí depo. „Deset nabíjecích stanic na jednom místě je český rekord, více pohromadě jich nikde není,“ řekl Vladislav Sobol ze společnosti ČEZ, která stojany vybudovala.

Rekord v počtu elektrobusů ale třinečtí podle všeho dlouho neudrží. Do konce roku 2018 chce postupně získat dvacet elektrobusů Hradec Králové. Pro srovnání, v Londýně využívá tamní MHD okolo padesáti elektrobusů.

Na zájmu o čistou dopravu se chce podílet i ostravská společnost Ekova Electric, která elektrobusy vyrábí. „Sedm elektrobusů nám jezdí ve Švédsku, další v Bavorsku,“ řekl Tomáš Pittermann, ředitel společnosti Ekova Electric.

Nejčtenější

Mladík natočil z auta medvěda v Beskydech, ohlas na síti ho šokoval

Muž natočil medvěda v Beskydech. Byl plachý a utíkal

Mladík jedoucí v autě před třemi dny v Beskydech kousek od Visalají natočil na mobil medvěda. Záznam zveřejnil na...

Autům na D48 ve Slezsku cosi rozbíjí skla. Nejspíš po nich někdo střílí

Prasklina na čelním skle auta Pavla Walka.

Několik poškozených čelních skel u aut hlásí v poslední době motoristé z dálnice D48 na trase z Frýdku-Místku do...

„Nebuď jako Tomáš.“ Hornická fakulta si v náborové kampani utahuje z Řepky

Tomáš Řepka

Netradiční způsob k lákání nových studentů zvolili na svých oficiálních facebookových stránkách zástupci...

Je konec, hokejová Sparta je vyřazena. Zlín vyrovnal sérii s Boleslaví

Zklamaní hokejisté Sparty po vyřazení z předkola s Vítkovicemi

Hokejová Sparta i po roce končí v předkole. V rozhodujícím duelu doma nestačila na Vítkovice 1:5 a celkově v sérii...

Vítkovice zdolaly v předkole Spartu, Boleslav si poradila se Zlínem

Vítkovický Michal Poletin se snaží uniknout Lukáši Klimkovi ze Sparty

Hokejisté Vítkovic vedou v předkole play off nad Spartou 1:0 na zápasy. V úvodním duelu série potvrdili roli favorita a...

Další z rubriky

Nejhůř na tom budou města, varuje krajská analýza klimatu

Vizualizace hráze přehrady v Nových Heřminovech na Bruntálsku.

Klimatické změny v Moravskoslezském kraji nejvážněji ohrožují zdraví obyvatel měst. V nich je totiž koncentrovaná...

Superb na Ostravsku po srážce s autem porazil sloup a skončil na střeše

Všechny složky IZS zasahovaly u nehody dvou osobních aut na Ostravsku (17....

Policisté, záchranáři i hasiči vyjížděli v neděli dopoledne k nehodě dvou osobních aut na Ostravsku. Z prvotního...

„Ajťák“ z Ostravy se svou chilli omáčkou uspěl i na soutěži v USA

Radovan Fron a jeho chilli omáčky. S příchutí „Rozpálený ananas“ uspěl i v USA.

Tchán pěstuje papričky, manželka s dcerou a jejím přítelem mají na starost logistiku a Radovan Fron, ten vaří. Rodinná...

Advantage Consulting, s.r.o.
QUALITY MANAGER

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz