V Ostravě už vědí, kudy má vést tramvajová trať. Protesty pokračují

  14:25aktualizováno  14:25
Obyvatelé ulice B. Nikodema v Ostravě-Porubě, kteří se báli, že je o klid připraví tramvaje, si oddechnou. Město už nechce budovat novou trať v místě, kde kvůli plánovaným kolejím platila stavební uzávěra, ale lidé si tam nakonec směli postavit domy. Tramvaje mají jezdit po ulici 17. listopadu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

„Neřídíme se protesty domkařů, protože třeba lidé z paneláků tam tramvaj chtějí. Nechali jsme zpracovat dopravní model, ze kterého plyne, že kapacitně stačí varianta B, tedy po ulici 17. listopadu. Proto ji upřednostníme a dál budeme pokračovat jen v projektové přípravě jediné z původně čtyř navrhovaných variant,“ sdělil ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Trať v ulici B. Nikodema už nepřichází v úvahu. Město preferuje trasu, která se napojí na současnou trať u Slovanu. Dosud vedou koleje jen doleva. Po nových kolejích by tramvaj odbočila na ulici 17. listopadu doprava, dojela k Duze a pokračovala po Průběžné ulici až ke Globusu. Trať má být dlouhá 2,8 kilometru. Má mít šest zastávek. Cena se bude pohybovat pod miliardou.

„Výhodou této trasy bude rychlý ekologický přesun části obyvatel Poruby i Pustkovce k univerzitě, k nemocnici nebo na koupaliště. Další dopravu uvnitř sedmého a osmého obvodu vyřeší menší autobusy na plyn či elektrobusy,“ líčí Semerák.

Nová trať podle něj navíc umožní zrušit porubskou tramvajovou vozovnu a přemístit ji na pozemky za Globus. „Obvod už delší dobu žádá přemístění vozovny, ale není kam. Výstavba nové trati by takovou možnost přinesla. Většina pozemků za Globusem přitom patří městu, kraji nebo státu,“ uvedl radní.

Protesty budou pokračovat

Plánovaná stavba tratě ale budí od počátku silné emoce. Proti příznivcům stojí silná skupina odpůrců. Ti sepsali argumenty v protestní petici a zveřejňují je i na facebookovém profilu „NE nové tramvajové trati v Porubě“. 

Tam se také krátce po oznámení Semeráka objevila podobná reakce, jakou spoluautorka protestní petice Markéta Vysloužilová tlumočila redakci MF DNES.

„Od začátku jsme upozorňovali na to, že tramvajová trať v ulici B. Nikodema je nereálná, mimo jiné proto, že je v rozporu s platným územním plánem. Tím, že město od ní upouští, se pro nás nic nemění. Petice chrání tři ulice: B. Nikodema, 17. listopadu a Průběžnou. Proto budeme v našem protitramvajovém protestu pokračovat tak dlouho, dokud nedocílíme zrušení celého projektu. Chceme, ať se nestaví žádná trať,“ tvrdí Vysloužilová.

Podotkla, že město nezpracovalo na projekt stavby tramvajové tratě investiční záměr a ani nynější preferovaná trasa tak neprošla odbornou oponenturou.

„Neexistuje dokument, který by řekl, zda je projektovaný záměr dobrý, či špatný. A proč vlastně draze stavět a udržovat náročnou trať s kolejemi a trolejemi? Věříme, že levnější ekologickou dopravou budoucnosti jsou elektrobusy,“ dodala Vysloužilová.

V Porubě žádají přemístění vozovny

Zastupitelé Pustkovce opakovaně vyjádřili nesouhlas se stavbou tratě. Poruba se k záměru ještě závazně nevyjádřila. „Čekáme na dokumentaci pro územní rozhodnutí, která ukáže, kudy by tramvaj mohla vést. Předpokládáme, že až město bude mít dokumentaci k dispozici, předloží ji veřejnosti,“ uvedl mluvčí Poruby Martin Otipka.

Potvrdil ale, že radnice už několik let žádá vymístění vozovny, která leží v centru obvodu. „Je to strategická lokalita pro další rozvoj obvodu i města. Zatím však nemáme žádné aktuální informace, jak to chce magistrát řešit,“ dodal.

Semerák tvrdí, že jinde než u Globusu není v Porubě pro vozovnu místo. „Zda tam povede trať, to rozhodneme v prvním čtvrtletí roku 2018. Letos v říjnu či listopadu seznámíme zastupitele Poruby i Pustkovce se všemi podklady. Budou se k nim moci vyjádřit,“ řekl radní.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Pitva odhalila, že viník nehody se čtyřmi mrtvými měl v těle drogy

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

Ukrajinský řidič dodávky, který v listopadu minulého roku v Třinci-Neborech zavinil nehodu se čtyřmi mrtvými, byl pod...

Utrápené Pardubice zase nebodovaly, Vítkovice poskočily na čtvrté místo

Vítkovický hokejista Ondřej Roman (vpravo) v souboji s pardubickým Rhettem...

Vítkovičtí hokejisté zvítězili v předehrávce 40. kola Tipsport extraligy nad Pardubicemi 4:1 a v tabulce se posunuli na...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Další z rubriky

Spolu s ostravskou Černou loukou se promění i nábřeží Ostravice

Podle architektonicko-urbanistické studie by mělo takto vypadat nábřeží řeky...

Plánovaná výstavba dvou nových budov Ostravské univerzity pro sportovní a umělecké obory s sebou přinese už v roce 2021...

Pro šestnáctiletou lyžařku s poraněnou páteří letěl do Jeseníků vrtulník

Záchranáři jeli a letěli na Ovčárnu k vážně zraněné lyžařce.

K mladé lyžařce letěl ve čtvrtek dopoledne vrtulník záchranářů. Šestnáctiletá dívka upadla při lyžování v areálu...

Hledá se paní Miluše a další, kdo brigádničili s Janem Palachem

Ozve se přátelům nebo redakci paní Miluše, za svobodna Marková (blondýna v...

Ve středu uplyne půl století od chvíle, kdy se v Praze u pomníku svatého Václava polil benzinem a zapálil. Na Jana...

Najdete na iDNES.cz