Tramvaje se do Těšínů vrátí nejspíše jen jako připomínka, jezdit nebudou

  7:57aktualizováno  7:57
V polském a Českém Těšíně v minulých letech řešili, zda by ve městech nebylo reálné obnovení tramvajové linky spojující města u toku řeky Olše. V současnosti se přiklánějí jen k její výraznější připomínce.

Pohled na výhybnu tramvají před Hlavním mostem. Pohlednice pochází z roku 1911. Cena jízdného tehdy činila 12 haléřů za dospělého a 6 haléřů za dítě. | foto: REPRO | Kniha Český Těšín, Příběh města na levém břehu řeky

Tramvajová linka ve městech fungovala deset roků, a to mezi lety 1911 až 1921. Její obnovení po sto letech mělo být turistickou atrakcí. Z analýzy, kterou si města nechala vypracovat, ale vyplývá, že by provoz takové tramvaje byl příliš nákladnou a rizikovou záležitostí.

Fotogalerie

Těšíny se tak aktuálně přiklánějí spíše k variantě jakési připomínky tramvajové linky. Ta spočívá například ve zhotovení dvou věrných replik těšínských tramvají Ringhoffer, upravených k provozování kavárny nebo turistické informační kanceláře. Jedna by stála na ulici Zamkowe v Cieszynie a druhá poblíž vlakového nádraží (u Hotelu Piast) v Českém Těšíně.

Kromě toho by měly být označeny bývalé zastávky linky, a vytvořena mobilní aplikace, která umožní procházku podél trasy bývalé tratě s doplňujícími informacemi. Na investici chtějí města čerpat dotaci. „Do 30. září se podává projektová žádost. Pokud bude projekt úspěšný, s realizací počítáme mezi lety 2019 až 2022,“ uvedla mluvčí těšínské radnice Dorota Havlíková.

První den prodali 4 tisíce jízdenek

V současnosti není po sto let staré tramvajové lince ve městě mnoho pozůstatků. Například na Nádražní ulici, kde tramvajová linka začínala i končila, je pouze jediná připomínka její existence – rozeta na budově nádraží k přichycení elektrických trolejí.

Celkem měla trasa těšínské tramvaje dvanáct zastávek. Trať svého času obsluhovalo 21 lidí. Jízdné činilo 12 haléřů za dospělého a 6 haléřů za dítě. První den bylo prodáno 4 tisíce jízdenek.

Tramvaj jezdila dál i po 1. světové válce a následném rozdělení města v roce 1920. Problémy však nově působily například důkladné kontroly na hraničním mostě. Kromě pasažérů se prohledával vnitřek vozu a podvozek, což znemožňovalo plynulý provoz dopravy. V roce 1921 tak byla trať uzavřena, vozy rozprodány a koleje s trolejemi byly do roku 1923 demontovány. Více o její historii jsme psali zde.

Autor:

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Další z rubriky

Hasiči chtějí dostat protipožární čidla do dřevěných kostelů v kraji

Požár zničil vzácný dřevěný kostel Božího těla v třinecké místní části Guty (2....

Žádný jiný kout Česka se nemůže pyšnit tolika památkově chráněnými dřevěnými kostely jako Moravskoslezský kraj. Jenže...

Barman prohrál herně sto padesát tisíc na automatech, opil se a zmizel

Ilustrační snímek

Když se žena v jedné z ostravských heren ani po půlhodině nedohledala obsluhy, zavolala na policii. Hlídka brzy...

Kam s odpadky? Útlum skládkování do pěti let nutí úřady hledat řešení

Společnost SAKO se stará o komunální odpad v Brně. Ročně spálí 248 tisíc tun...

Otázka, kam se směsným odpadem, zaměstnává radnice napříč Moravskoslezským krajem. Za pět let totiž nebude smět na...

Najdete na iDNES.cz