(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ekologická nebude, tepají kritici do nové tramvajové trati v Ostravě

  • 23
Pokud chce Ostrava stavět tramvajovou trať, musí vypracovat kompletní dokumentaci pro posouzení jejího vlivu na životní prostředí. Rozhodl o tom krajský úřad.

Chystané prodloužení tramvajové trati v Ostravě vnímají lidé stále kontroverzněji. Radní města, kteří chtějí stavět trať přes Porubu a Pustkovec až ke Globusu v Plesné, argumentují ekologizací dopravy. Odpůrci naopak tvrdí, že tramvaje životní prostředí zhorší.

„Není ekologičtější doprava než tramvajová. Neprodukuje žádné emise, ani ty od pneumatik jako elektrobusy. V Ostravě je to páteřní doprava, kterou chceme zvýhodnit i předností na křižovatkách. Nová trať nabídne čistou a rychlou dopravu z okraje Ostravy až do centra,“ líčí primátor města Tomáš Macura.

Odpůrci se bojí hluku i prachu

„Žádná ekologizace, naopak. Stavba a provoz tramvají zhorší v lokalitě hluk i rozptylové podmínky,“ oponuje Jan Blažek z Pustkovce, kde je proti stavbě 90 procent lidí.

Podle Blažka bude v lokalitě víc prachu i rakovinotvorných látek kvůli tomu, že vzniknou světelné křižovatky, kde budou muset autobusy i auta brzdit a rozjíždět se.

„Na dvou místech, kde hluk překročí povolených 60 decibelů, si autor studie pomohl imaginárními protihlukovými stěnami. Ty ale v projektu vůbec nejsou,“ líčí Blažek.

„V místech, kde se má současná sotva sedm metrů široká silnice rozšiřovat kvůli kolejišti až na třiatřicet metrů, přijdeme o devět stovek vzrostlých stromů i půdu se zelení, která zadržuje vodu a škodliviny,“ přidává další ekologické protiargumenty členka petičního výboru proti tramvaji Markéta Vysloužilová.

Nutná velká EIA

Ke kritikům, kteří podepsali petici proti stavbě a v uplynulých týdnech posílali krajskému úřadu připomínky k navrženému projektu, se přidali i odborníci z Krajské hygienické stanice Ostrava a České inspekce životního prostředí (ČIŽP).

Současný návrh trasy nové tramvajové trati v Ostravě.

Vyplývá to ze stanoviska moravskoslezského odboru životního prostředí a zemědělství, které zkoumá vliv výstavby a provozu tratě na životní prostředí. Závěry prvotního šetření i všechny připomínky zveřejnil kraj v pátek na svém webu.

„Krajský úřad na základě provedeného zjišťovacího řízení k záměru „Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba“ dospěl k závěru, že podléhá posouzení vlivů na životní prostředí a podle zákona je nutné posoudit jej v celém procesu EIA,“ řekla mluvčí krajského úřadu Miroslava Chlebounová.

Primátor rozhodnutí úřadu vítá

Potvrdila tak očekávání odpůrců stavby, že malá EIA, tedy zjišťovací řízení, stačit nebude. „V dokumentaci města je řada chyb. Autor textu o vlivu na zdraví asi kopíroval jinou studii. Jeden celý soubor odkazuje na automobilku Hyundai a výrobu plastových dílů,“ upozornila Vysloužilová. „Ale důvody, proč nestačí malá EIA, jsou závažnější. Jde právě o samotnou ekologii,“ dodala.

Krajští odborníci dostali asi 90 vyjádření od lidí i institucí. Většina stavbu odmítá, zásadní připomínky měli hygienici i ostravský inspektorát ČIŽP a mnozí žádali celý proces EIA, kde jsou nutné znalecké posudky. Úřad námitkám vyhověl.

„Oznamovatel záměru, tedy město Ostrava, musí zajistit zpracování nové dokumentace vlivů na životní prostředí. Autorem musí být osoba, která k tomu má oprávnění podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. A v dokumentaci se musí vypořádat se všemi relevantními připomínkami,“ uvedla mluvčí úřadu Chlebounová.

„Celý proces potrvá asi půl roku“

Novou dokumentaci podle ní krajský úřad projedná s dotčenými správními úřady i veřejností, každý se bude moci vyjádřit.

„Krajský úřad následně zajistí zpracování odborného posudku a poté vydá závazné stanovisko k posouzení vlivů tramvajové trati na životní prostředí. Celý proces EIA potrvá asi půl roku,“ odhadla mluvčí úřadu.

Zastupitelé města však mají o samotné stavbě rozhodnout do konce roku, aby stihli čerpat dotace. Podle primátora v tom není rozpor.

„Hlasovat budeme o tom, zda má trať podporu veřejnosti, nebo ne. Zda získáme stavební povolení, budeme stejně vědět až za rok. Osobně vítám, že bude velká EIA. Harmonogram stavby s tím počítá. Alespoň nám pak nikdo nebude moci vyčítat, že nebyla,“ dodal Macura.