Pátek 31. března 2023, svátek má Kvido
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 31. března 2023 Kvido

Ekologická nebude, tepají kritici do nové tramvajové trati v Ostravě

  11:01
Pokud chce Ostrava stavět tramvajovou trať, musí vypracovat kompletní dokumentaci pro posouzení jejího vlivu na životní prostředí. Rozhodl o tom krajský úřad.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Chystané prodloužení tramvajové trati v Ostravě vnímají lidé stále kontroverzněji. Radní města, kteří chtějí stavět trať přes Porubu a Pustkovec až ke Globusu v Plesné, argumentují ekologizací dopravy. Odpůrci naopak tvrdí, že tramvaje životní prostředí zhorší.

„Není ekologičtější doprava než tramvajová. Neprodukuje žádné emise, ani ty od pneumatik jako elektrobusy. V Ostravě je to páteřní doprava, kterou chceme zvýhodnit i předností na křižovatkách. Nová trať nabídne čistou a rychlou dopravu z okraje Ostravy až do centra,“ líčí primátor města Tomáš Macura.

Odpůrci se bojí hluku i prachu

„Žádná ekologizace, naopak. Stavba a provoz tramvají zhorší v lokalitě hluk i rozptylové podmínky,“ oponuje Jan Blažek z Pustkovce, kde je proti stavbě 90 procent lidí.

Podle Blažka bude v lokalitě víc prachu i rakovinotvorných látek kvůli tomu, že vzniknou světelné křižovatky, kde budou muset autobusy i auta brzdit a rozjíždět se.

„Na dvou místech, kde hluk překročí povolených 60 decibelů, si autor studie pomohl imaginárními protihlukovými stěnami. Ty ale v projektu vůbec nejsou,“ líčí Blažek.

„V místech, kde se má současná sotva sedm metrů široká silnice rozšiřovat kvůli kolejišti až na třiatřicet metrů, přijdeme o devět stovek vzrostlých stromů i půdu se zelení, která zadržuje vodu a škodliviny,“ přidává další ekologické protiargumenty členka petičního výboru proti tramvaji Markéta Vysloužilová.

Nutná velká EIA

Ke kritikům, kteří podepsali petici proti stavbě a v uplynulých týdnech posílali krajskému úřadu připomínky k navrženému projektu, se přidali i odborníci z Krajské hygienické stanice Ostrava a České inspekce životního prostředí (ČIŽP).

Současný návrh trasy nové tramvajové trati v Ostravě.

Vyplývá to ze stanoviska moravskoslezského odboru životního prostředí a zemědělství, které zkoumá vliv výstavby a provozu tratě na životní prostředí. Závěry prvotního šetření i všechny připomínky zveřejnil kraj v pátek na svém webu.

„Krajský úřad na základě provedeného zjišťovacího řízení k záměru „Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba“ dospěl k závěru, že podléhá posouzení vlivů na životní prostředí a podle zákona je nutné posoudit jej v celém procesu EIA,“ řekla mluvčí krajského úřadu Miroslava Chlebounová.

Primátor rozhodnutí úřadu vítá

Potvrdila tak očekávání odpůrců stavby, že malá EIA, tedy zjišťovací řízení, stačit nebude. „V dokumentaci města je řada chyb. Autor textu o vlivu na zdraví asi kopíroval jinou studii. Jeden celý soubor odkazuje na automobilku Hyundai a výrobu plastových dílů,“ upozornila Vysloužilová. „Ale důvody, proč nestačí malá EIA, jsou závažnější. Jde právě o samotnou ekologii,“ dodala.

Krajští odborníci dostali asi 90 vyjádření od lidí i institucí. Většina stavbu odmítá, zásadní připomínky měli hygienici i ostravský inspektorát ČIŽP a mnozí žádali celý proces EIA, kde jsou nutné znalecké posudky. Úřad námitkám vyhověl.

„Oznamovatel záměru, tedy město Ostrava, musí zajistit zpracování nové dokumentace vlivů na životní prostředí. Autorem musí být osoba, která k tomu má oprávnění podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. A v dokumentaci se musí vypořádat se všemi relevantními připomínkami,“ uvedla mluvčí úřadu Chlebounová.

„Celý proces potrvá asi půl roku“

Novou dokumentaci podle ní krajský úřad projedná s dotčenými správními úřady i veřejností, každý se bude moci vyjádřit.

„Krajský úřad následně zajistí zpracování odborného posudku a poté vydá závazné stanovisko k posouzení vlivů tramvajové trati na životní prostředí. Celý proces EIA potrvá asi půl roku,“ odhadla mluvčí úřadu.

Zastupitelé města však mají o samotné stavbě rozhodnout do konce roku, aby stihli čerpat dotace. Podle primátora v tom není rozpor.

„Hlasovat budeme o tom, zda má trať podporu veřejnosti, nebo ne. Zda získáme stavební povolení, budeme stejně vědět až za rok. Osobně vítám, že bude velká EIA. Harmonogram stavby s tím počítá. Alespoň nám pak nikdo nebude moci vyčítat, že nebyla,“ dodal Macura.

  • Nejčtenější

Třinec - Sparta 5:1. Oceláři posledním semifinalistou, Pražanům sezona končí

Hokejová extraliga se v úterý večer dočkala posledního semifinalisty. Nejlepší čtyřku po Pardubicích, Hradci a...

Někdo podřezal posed na Opavsku, ze kterého myslivec zastřelil psa

V troskách skončil posed v Darkovicích na Opavsku, odkud čtyřiasedmdesátiletý myslivec na konci února zastřelil border...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olejové peklo. Obcí se line zápach z nudlárny, děti tu nechtějí chodit ven

Premium Zápach přepáleného oleje, neustálý hluk a zvýšený pohyb nákladních aut v úzkých ulicích města. To vše vadí obyvatelům...

Hradec uspěl proti Liberci v prodloužení, vedení v sérii se ujímá také Sparta

Zbylá třetí utkání čtvrtfinálových sérií nabídla dvě výhry hostů. Sparta ubránila ve třetí třetině těsný náskok, v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rychlé góly, těsné zápasy. Hradci chybí k postupu bod, Sparta v Třinci padla

Hokejisté Sparty a Hradce sahali v extraligovém čtvrtfinále soupeřů po postupovém mečbolu na ledě soupeřů. Během...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Sfárání pod zem bylo pro Pavla splněným snem, děda pracoval jako důlní tesař

Energetickou koncepci státu, hornické důchody i možný přechod na euro řešil prezident Petr Pavel v rámci druhého dne...

ANO chce v Ostravě po Macurovi primátorku Tichánkovou. Jestli bude v koalici

Pokud hnutí ANO zůstane ve vedení Ostravy, tak za dosavadního primátora a svého nedávného lídra Tomáše Macury...

Ze zašlého opavského nádraží je skvostná budova, nově v ní sídlí i policie

Svou původní, sto padesát let starou tvář má zpět opavské západní nádraží. Tento týden se výpravní budova po dvouletých...

Hvězdný Deadmau5 se vrací do Česka, rozproudí letošní ročník Beats for Love

Megastar Deadmau5 je dalším z velkých jmen, která se objeví na letošním ročníku ostravského hudebního festivalu Beats...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...

Budu ukazovat nohy i výstřih. Nejsem jeptiška, reaguje na kritiku Burešová

Herečka a zpěvačka Eva Burešová (29) se stala terčem kritiky některých uživatelů Instagramu. Ti jí v negativních...

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...