Do Ostravy v druhé polovině dubna dorazil první vůz nového typu tramvaje. V květnu měla začít série testů, ostrý provoz pak má probíhat od léta. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostravané zatím marně vyhlížejí v ulicích nové tramvaje od Stadlera

  • 23
Fanoušci dopravy se těšili, že začátkem května uvidí na kolejích prototyp tramvaje vyrobené polským závodem švýcarské firmy Stadler. Nedočkali se. A na internetu rozvířili debatu o příčinách.

„Jak to vypadá se Stadlery? Proč už nejsou dávno venku?“ ptal se diskutující na dopravním serveru K-Report. Dočkal se řady odpovědí v tom duchu, že tramvaje nejezdí po městě kvůli nevyhovujícím rozměrům. Podle některých lidí jim vadí obrubníky, podle jiných se nevyhnou v obloucích jiným vozům.

„Na problémy se přišlo, když oba nové vozy táhli po kolejích z martinovských dílen do porubské vozovny,“ řekl redakci MF DNES řidič Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Muž diskutující na webu jako Sokrates112 k tomu dodal: „Stadler zatím jezdí po vozovně v Porubě. Dokonce tam byly odstraněny patníky u vjezdu do hal, možná taky drhl.“

Každým dnem očekávají chybějící povolení

Podle ředitele DPO Daniela Moryse jde ale ve většině případů pouze o drby, lži či polopravdy. „Není pravda, že nové tramvaje nejezdí z důvodu nevyhovujících rozměrů. Nejezdí proto, že stále čekají na povolení Drážního úřadu pro zahájení zkušebního provozu,“ řekl Morys.

Připomněl, že vozy Stadler nOVA byly vyprojektovány pro Ostravu. „Jsou to jedinečné výrobky, u kterých probíhá schvalovací a homologační proces. Stadler, který je stále jejich vlastníkem, je testuje v našich podmínkách. První zkoušky nutné před zahájením zkušebního provozu jsou hotové a dokumentaci dostal Drážní úřad. Každým dnem čekáme povolení,“ vysvětlil.

Současně Morys potvrdil, že když vozy táhli po kolejové síti ve městě, potíže nastaly. DPO odhalil dvě úzká místa, kde musel odstranit krytí podvozku, takzvanou plentu.

Morys: Problém není v nových vozech, ale ve dvou zastávkách

„Problém není v nových tramvajích, ale v nevyhovujících parametrech dvou zastávek,“ říká Morys.

Upřesnil, že první je u Domu energetiky a do týdne bude upravena. Další je v předminulém roce zrekonstruovaná zastávka Stodolní. DPO tuto stavbu reklamoval už po jejím dokončení, protože podle Moryse neodpovídá novým normám. Ke změně ale nedošlo, proto nyní podnik problém znovu otevřel.

„Nové tramvaje mohou bez omezení jezdit po trasách, které se vyhýbají těmto místům. Testovací provoz má ukázat chyby, které je nutné odstranit,“ dodal Morys.

A proč musely pryč obrubníky ve vozovně? „Některé byly vlivem stáří vykloněné. Odstranili jsme je preventivně,“ uvedla mluvčí DPO Karolína Rycková.