Sobota 31. července 2021, svátek má Ignác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. července 2021 Ignác

Diskuse k článku

Za smog mohou i lidé. Neumí topit, vysvětluje třinecký kominík

Nejen škodliviny vycházející z výfuků automobilů a komínů průmyslových podniků. Na špinavém ovzduší se z velké části podílejí domácí kotle. Podle odborníků i proto, že lidé neumějí správně topit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I89m79r92i17c51h 63S46u92c62h19a66r39s80k65ý 8606793645751

Má pravdu, stačí si zajít do hospody a zjistíte, že sousedovi dehtuje kotel, ale když se zeptáte co udělá když má na topeno tak odpoví, že zavře přívod vzduchu....;-)

0/0
21.3.2018 19:02
Foto

P58a82v17e59l 50V26i62t97v76a68r 7202609726859

Jenže jak to vysvětlit sousedům?

0/0
11.3.2018 19:09
Foto

J35i73ř88í 34S43c25h31m96i95d84t 5130473714835

To je sice pravda, že někteří neumí topit nebo mají nevhodné kotle a komíny. Byla doba, kdy si mnozí říkali při pořizování kotle, že radši větší, aby byla rezerva a pak ho škrtí tak, že dochází ke špatnému spalování. Tohle je ovšem věc, která je rovnoměrně rozložená po celé republice, jak pak si vysvětlit, že jen v několika lokalitách bývá extrémní smogová situace a v jiných se to daří držet v limitech. Dokud se neodstraní velké zdroje znečištění, tak můžeme vyhodit všechny staré kotle a stejně budeme mít smogové kalamity. Tohle mi přijde jako stejně účinné řešení, jako když ve firmě několikatunový ingot spadne na zaměstnance a zabije ho a opatření je nosit v hale s jeřáby, kde se ingot spadl helmu a boty s ocelovou špicí;-). Zrovna na třinecku je za vysokým znečištěním smog přicházející z Polska, dá se to vysledovat z proudění vzduchu, když je v době inverze z Polska k nám, tak tam mají 5 a 6 stupeň znečištění, když jde opačně, tak to klesne na 3 stupeň. Stejné je to i pro Karvinou i Věřňovice, které mají snad nejhorší znečištění v zemi.

0/0
11.3.2018 8:32
Foto

P92a91v26e92l 78N57o76v93á30k 1267935672431

Kotlíkový dotace měli být jen na Tepelný čerpadla.A to na 100% investic.Stejně k tomu jednou dojde.

+3/0
11.3.2018 5:36
Foto

Š61á38r13k76a 41N22e69d54ě77l28o87v94á 3710839417891

Na plynové kondenzační kotle taky.

0/0
11.3.2018 6:14
Foto

L38i12b72o32r 41M80o82u10č76k98a 1448817575422

však taky byly .. jen na plyn nebo tep. cerpadla .. loni se to rozšířilo na automaty na tuha paliva...

0/0
11.3.2018 6:56
Foto

J76i63ř87í 47S13c18h11m22i28d15t 5810553894285

Ne všude je možné a vhodné instalovat tepelné čerpadlo;-).

+1/0
11.3.2018 8:35
Foto

M93a61r96t74i76n 27H31r81o22u20d11n83ý 5737242394377

Každý kotel topí samozřejmě nejlépe na 70-100% jmenovitého výkonu. A v tom je právě problém. Na vytopení domu v dnešním počasí (teploty 0-5 st.C) stačí bohatě 1-3 kW tepelného výkonu - pro běžný rodinný dům. Jenže problém je v tom, že nikdo neumí udělat kotel, který by byl schopen uspokojivě topit s tak malým výkonem. Takže se kotel zkrátka na noc zasype uhlím a přivřou se klapky. Ráno to pak stačí jen rozfajrovat, protože tam je ještě řeřavé uhlí. Jo, taky jsme měli kotel na uhlí. S plynem je to bohužel podobné, opět nikdo nedokáže udělat kotel pro skutečně malé topné výkony.

+6/0
10.3.2018 22:45
Foto

P13a68v41e58l 22S16o49b80o64t46k37a 5400374

Pokud by byl kotel dvoukomorový, šlo by to.

Jenže lidé netuší, že by se jim zaplatil, a ani jim to stát nebo dodavatelé plynu a uhlí nemají zájem vysvětlit, a výrobcům kotlů je to šumák.

0/0
10.3.2018 23:18
Foto

I95v14o 20S97v69o88b74o24d69a 9669272148

Není potřeba , stačí akumulační nádrže. Kotel jede na maximální výkon a přebytečné teplo se ukládá do nich. V tomhle počasí se dá topit jednou za dva dny, nebo i za tři

+4/0
11.3.2018 0:40
Foto

P72a94v56e87l 89J12e61ř41á63b67e53k 7241622324897

Naprostý souhlas.

Kotlíkové dotace vedou lidi k výměně kotlů, ale kdyby byly lépe podpořené i akumulační nádrže cca + 1000 l, tak by současné kotle co mají lidi v domech bohatě stačily - hořely by na plný výkon. A lidi by lépe využili vlastnosti paliva a ke kotli by chodili jednou za čas.

+1/0
11.3.2018 1:38
Foto

Š50á97r14k86a 51N16e21d55ě91l96o21v78á 3670509477111

Kondenzační kotle s modulovaným hořákem jedou od velmi malých výkonů, navíc mají plochou charakteristiku. S kotli na TP souhlasím, když už kotel na TP, tak zapojit přes akumulačku.

+1/0
11.3.2018 6:18
Foto

J17i98r94i 54F62i34n27k 1412560869413

Např. Pardubický kraj měl v podmínkách dotace že kotel bude spojený s akumulačními nádržemi, což vámi zmiňovaný problém řeší..

+1/0
11.3.2018 7:00
Foto

J32i18ř61í 13S85c24h96m77i13d89t 5970763654715

Moderní plynové kotle to umí docela dobře, důležité je ho dobře dimenzovat, bohužel pořád mnozí žijí v omylu, že je lepší pro jistotu kotel předimenzovat. Pro cca 20 dní v roce, kdyby kotel nemusel stíhat se vyplatí přitopit v krbu nebo nějakým přímotopem a zbytek sezóny topit s kotlem v optimálním režimu. Jinak u kotlů, kde nelze optimálně topit nízkým výkonem, tedy kotlů na pevná paliva, dřevo, uhlí, koks atd. se to dnes řeší akumulačně, kde kotel v optimálním režimu nahřeje patřičné množství vody a ta pak vyhřívá dům i po vyhasnutí kotle.

0/0
11.3.2018 8:43
Foto

P86a56v92e45l 49S36o24b31o20t66k81a 5400234

Plyn je bezpracný, ale jinak je naprosto jedno, jestli spálíte kilo uhlí, nafty nebo plynu.

0/0
10.3.2018 22:15
Foto

A37l47o21i89s 88S73t13a31r56ý 3259409487912

Tak to se samozřejmě silně pletete, zemní plyn je pro lokální vytápění nejekologičtější fosilní palivo. Těch důvodů je spousta. Od chemického složení přes téměř 100% využitelnost (účinnost) až po snadnou distribuci (právě proto, že je to plyn). Podobně jako pan kominík absolutně nechápu, proč toto palivo nemá státní podporu pro lokální výtápění proti všem ostatním.

+4/0
10.3.2018 23:04
Foto

P20a57v11e61l 79S84o72b43o94t51k85a 5280294

To je přeci nesmysl - zvlášť norský plyn obsahuje hodně dusíku, a chemické složení - je to UHLOVODÍK stejně jako ostatní.

Pokud spálíte naftu, jaký máte rozdíl v účinnosti nebo v popílku?

Pokud spálíte černé uhlí, kolik máte odpadu?

Lidé jsou zmatení Ruskou propagandou.

0/−2
10.3.2018 23:08
Foto

A48l30o41i29s 87S98t64a66r81ý 3479639977862

Je to nejjednodušší uhlovodík, na jeden uhlík máte 4 vodíky. Ukažte mi jiný takový. Samozřejmě že i zemní plyn obsahuje nečistoty, ale v porovnání s ostatními vámi jmenovanými palivy jde o prd. A snad nechcete srovnávat to, co leze z komína u uhlí a zemního plynu.

+2/0
10.3.2018 23:20
Foto

P28a64v20e16l 70S29o12b53o83t37k13a 5900274

http://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/11-vyhrevnosti-paliv

0/0
10.3.2018 23:22
Foto

A61l98o93i48s 48S55t33a17r36ý 3499329687952

A co má výhřevnost společného s účinností spalovacího zařízení (kotle) a ekologií?

Jo a ještě čemu vadí to znečištění dusíkem v norském plynu? Víte o tom, že dusík je normální (a dokonce dominantní) složkou vzduchu všude kolem vás? Toho vzduchu, který nasávají všechny kotle a kamna? Nebo vy máte ke kotli připojenou kyslíkovou láhev?

0/0
10.3.2018 23:29
Foto

P75a38v84e49l 37S98o18b95o57t69k51a 5770894

Oxidy dusíku jsou horší než oxidy síry.

Oxidy síry můžete vápnit, ale dusík musíte vytěřit v rostlinách.

Viz kalamita v Tatrách - spousta borůvčí, které neplodí, a jádra přelámaných stromů nevyzrálá. Spad oxidů dusíku z Polska a ze středu Slovenska.

0/−1
10.3.2018 23:33
Foto

A85l33o79i10s 73S17t21a61r59ý 3429969847702

No a vy mi snad chcete tvrdit, že ostatní paliva jsou v produkci NOx lepší, než zemní plyn? Čtete vůbec, co píšu?

0/0
10.3.2018 23:38
Foto

J35a23r47o90m64í12r 20K23r59á59l 4750939504789

No a kde ty oxidy dusíku vytvoříte ? V kotli ? Povídejte, přehánějte ! ;-D;-D;-D

0/0
11.3.2018 7:51
Foto

P20a27v87e90l 82S85o87b23o35t31k64a 5230194

Jsou to všechno uhlovodíky, takže z dobrých kotlů za podobných podmínek máte podobné spaliny.

COx, NOx ani SOx nevidíte, vidíte jen o saze a částice, pokud spalujete špatně.

0/0
10.3.2018 23:25
Foto

A31l15o20i36s 74S36t77a48r41ý 3129169897412

Znova opakuji, je to nejjednodušší uhlovodík, takže na dannou produkci spalného tepla produkuje nejméně COx ze všech. A vy vážně chcete porovnávat třeba podíl síry v zemním plynu a v tom uhelném sajrajtu, co většina domácností u nás pálí?

+1/0
10.3.2018 23:33
Foto

P59a11v93e50l 93S21o59b80o88t96k45a 5330754

Dusík je horší, viz výše.

Plynofikace vesnic a dotace na plyn jsou VELKÝ RUSKÝ TUNEL - proč se neinvestovalo do dálkového topení místo do rozvodu plynu, proč se neinvestovalo do malých tepláren (které si dnes budují i mnohé bytové domy) místo do kotlů?

V lokálních topeništích máte jen velmi omezenou možnost jak řešit exhalace, ale celkem neomezený prostor na dotace.

0/−1
10.3.2018 23:36
Foto

A79l60o98i48s 21S23t25a69r18ý 3169689287252

Můžete laskavě zanechat toho trollování s rusákama a začít se bavit věcně? I když pokud mi budete i nadále zaytě tvrdit, že exhalace z plynových a uhelných kotlů je vlastně to samé, či dokonce ty z plynových jsou horší, tak to asi opravdu půjde těžko.

+3/0
10.3.2018 23:41
Foto

O91n55d38ř26e15j 37K20r92y88š51t89o59f 6513141

Mýlíte se - zplodiny jsou uplně a řádově někde jinde -

Dokonalé hoření methanu

CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O

Nedokonalé hoření methanu

CH4 + O2 → 2H2O + C

nebo 2CH4 + 3O2 → 4H2O + 2CO

takže jak vidíte - i když nemusí být 100% čistý - ta možnost vzniku něčeho podobného v takovém množství jako z uhlí a nafty tady nehrozí

+2/0
11.3.2018 2:50
Foto

K24a70t20e91ř93i65n65a 29V18ý30b26o19r59n61á 6240549739

Jste nemocný z Rusů,ale to, že atmosféra obsahuje přes 70% dusíku, takže se většinově zúčastňuje spalování prakticky v KAŽDÉM kotli, netušíte. Měl byste se místo čtení propagandistických článků věnovat spíše studiu věcí praktických. A hlavně méně publikovat.

0/−1
11.3.2018 5:15
Foto

J83a56r14o69m69í31r 47K92r31á61l 4650879654429

Nojo, ale ty NOx vznikají jen v minimálním množství. Potřebujete buď katalyzátor, vyšší tlak, nebo teploty, při kterých by se Vám kotel roztavil.

+1/0
11.3.2018 8:38
Foto

J81i90ř14í 94S52c97h55m16i13d69t 5280713804225

Principiálně máte pravdu, ale v praxi je to jinak, jelikož zde neberete v potaz účinnost kotlů a možnosti regulace. Moderní kondenzační plynový kotel díky tomu za stejnou sezónu ve stejném domě spálí o mnoho méně paliva, než ten na uhlí. Dále je třeba se podívat na to, že největším problémem je poletavý prach a vzít v potaz, z kterého paliva se ho uvolňuje nejméně a tam opět vyhrává plyn;-)

0/0
11.3.2018 8:52
Foto

J45a67r87o55m95í30r 37K93r62á47l 4800879284869

K čemu je ten moderní kotel, když není kvalitní uhlí ? Pak čoudí víc, než starý Dakon a ještě se zapeče šnek.

0/0
10.3.2018 21:36
Foto

V98á23c67l72a12v 27L56a90d87a 6802123194153

Tesat do kamene

+3/−1
10.3.2018 21:35
Foto

P95a11v17e48l 41S36t83r54a49k72o47š 6107651290245

Nedávno jsem se bavil se známým který má pod palcem nejmenovaný hobbymarket. Když mi pověděl jaký prodají počet krbových kamen, nechtěl jsem věřit. Neuvěřitelné byly i důvody nejčastějších reklamací, takže pochybuji že v nich umí topit cca 40% jejich zákazníků.

0/0
10.3.2018 21:16
Foto

V28a12c76l95a16v 66B35u10r60e22š 3753788142959

Hlavně to chce nezapomenout otevřít ventily do systému :-) když se tam naloží olej s pilinama, to by ten kotel taky mohl ze sklepa odejít:-):-):-)

0/0
10.3.2018 20:49
Foto

J36a61n 70P51o79k63o56r62n81ý 1613739100843

Jo, jo. Velice rozšířený názor hlupáků co viděli kotel maximálně na letáku z kaslíku.

0/0
10.3.2018 20:56
Foto

J32a26r60o15m75í26r 94K78r22á11l 4970239784439

Asi se budete divit, ale tohle čoudí míň, než uhlí. Na dílně jsme měli kotel na vyjetý olej a nebylo poznat, kdy se topí a kdy ne.

0/0
10.3.2018 21:37
Foto

V40á65c68l76a79v 31L72a86d97a 6462243434123

Ano o tom je článek, topit v kotli k tomu určeným palivem.

0/0
10.3.2018 21:47
Foto

J62a22r35o60m10í37r 54K34r12á46l 4430419484489

A proto píši, že by mělo být dostupné kvalitní palivo. Pak by v druhu kotle nebyl rozdíl.

0/0
11.3.2018 7:54
Foto

O36n58d80ř48e78j 92K64r19y47š47t59o21f 6863591

Tak dříve se prodávala a normálně se topilo v naftových kamnech.

0/0
11.3.2018 2:51
Foto

V70i25k32t60o51r 23Š57k44o80d61a 1585853290623

A stejně jsme se nedozvěděli, jak vlastně máme správně topit.

+9/−4
10.3.2018 20:19
Foto

L90i85n74d21a 69N83o34v37o86t58n64á 9711851390601

Nemáte instrukce k vašemu kotli ? Co strýček google ?

+4/−1
10.3.2018 20:37
Foto

M83a46r52k91é72t71a 53P60o23l77á57k61o61v46á 9215646532

Proč ? On se oprávněně ptal na to, co článek sliboval, ale neřekl. Tak k čemu je takový článek ?

0/−1
10.3.2018 22:00
Foto

J64i77ř59í 82S74o72u80č36e75k 5346727409879

V nadpisu je konstatováno, že lidé neumí topit. Ne že článek obsahuje návod na správné topení.

+2/0
10.3.2018 22:27
Foto

M78a69r96k31é12t13a 95P34o82l51á35k42o20v43á 9205106582

Ten článek to sliboval nepřímo. Namlsal. Tak měl splnit to, co sliboval.

Nezastávejte se manipulací ( lhaní ).

+1/−2
10.3.2018 22:58
Foto

P64a16v32e88l 47B23e98r71n14á76š55e70k 4693688564363

Pane Škodo, ono to tam vlastně je:

„Nejhorší je kotel naložit a zavřít přívod vzduchu. Ono to sice vydrží dlouho, ale spaliny komín zadehtují, zamoří široké okolí a celkově zkrátí životnost spalovacího zařízení. Tady nikdo neušetří. Určitě lepší je přikládat častěji.

Zdroj: https://ostrava.idnes.cz/topeni-trinecky-kominik-smog-ovzdusi-znecisteni-trinec-moravskoslezsky-kraj-1yh-/ostrava-zpravy.aspx?c=A180308_387924_ostrava-zpravy_woj

a to zamoření přes obce žlutým uhelným čmoudem je i vidět.

+1/0
10.3.2018 20:48
Foto

P40a36v32e29l 50J13e10ř64á93b98e70k 7371932364597

Je to tam napsané - když naložíte kotel, nechat ho hořet na plný výkon než ose vše "prohřeje" a až potom uzavřít primární vzduch a otevřít sekundární. Vše ale se musí sladit, aby plamen měl správnou barvu.

Potom existuje druhá možnost - přikládat, zejména v teplém počasí, po troškách.

A ta velmi dobrá je dál - instalovat akumulační nádrže, topit na plný výkon, nádrže vyhřát přebytečným teplem co nejde z plného výkonu do bytu, a následně třeba několik dní vytápět jen akumulovaným teplem.

Jinými slovy - když jsme topili uhlím, tak nejlepší bylo, když kotel "skákal". Saze žádné, kouř je při přiložení. Jak přišlo teplo, kotlích se "válel", za chvilku byl plný sazí a popílku.

+1/0
11.3.2018 1:50

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...