S podpisem dodatku ke kupní smlouvě souhlasila tento týden většina ostravských zastupitelů. Ale ne všichni.
Proti byl především Lukáš Semerák z opozičního hnutí Ostravak, který má zkušenosti jako podnikatel s nemovitostmi i bývalý radní města.
Vadilo mu, že se vedení města hodlá vzdát tří milionů, zvlášť když firma získala pozemky levně. V roce 2012 zaplatila Ostravě za více než 5 300 metrů čtverečních 11,2 milionu korun. „Od té doby se ale ceny zvedly nejméně o třicet až padesát procent,“ upozornil Semerák.
„A proč až teď řešíme otázku pokuty, když podle smlouvy měla být stavba hotová loni v květnu? Na účtu města už dávno měly být tři miliony,“ dodal zastupitel s tím, že město by mělo chtít celou sumu a teprve pak s investorem vyjednávat o dalších podmínkách odkladu termínu, případně o navrácení pozemků.
Primátor Ostravy Tomáš Macura mu oponoval. Řekl, že smyslem pokut není plnit městskou kasu, ale docílit toho, aby investoři plnili své sliby. A vstřícnost vůči CTP Invest se podle něj městu vyplatí.
„Jde o prověřeného investora, který v Ostravě vybudoval například průmyslovou zónu v Hrabové a věžák pro firmu Tieto. Další kancelářskou budovu postaví hned vedle něj. Stavbu zdržel proto, že kanceláří bylo v Ostravě dost a nebyla tak velká poptávka,“ líčil Macura.
Podotkl, že o znění dodatku s pětiletým odkladem termínu dokončení stavby jednal se zástupci firmy několik měsíců a věří, že výsledek je výhodný i pro město.
Navýší kapacitu parkoviště
„Milion dostaneme hned při podpisu dodatku. Pokud firma nepodá do 1. září žádost o územní rozhodnutí, dostaneme už na podzim další dva miliony. A pokud nedodrží ani nový termín dokončení stavby, zaplatí dalších pět milionů, takže v krajním případě získáme na pokutách celkem osm milionů korun. A navíc jsou součástí dodatku další klauzule, které chrání majetek města,“ argumentoval primátor. Koalici přesvědčil.
Nová dohoda se společností CTP Invest má podle primátora městu přinést i lepší řešení statické dopravy v místě, kde už teď není kam zaparkovat auta. Pod novou věžovou budovou mělo podle původního projektu vzniknout 236 parkovacích míst.
„Podle úřadu to ale nebude stačit. Společnost proto slíbila, že navýší kapacitu podzemního parkoviště o dalších asi čtyřicet míst. Kromě toho vede jednání o možnosti bezplatného parkování až pěti set zaměstnanců kancelářských budov na odstavném parkovišti u Dolu Hlubina a jejich přepravě do práce městskou hromadnou dopravou za zvýhodněných podmínek,“ nastínil Macura.