Terminály měly ulevit centru Ostravy. Autobusy tam ale jezdí dál, prázdné

  11:29aktualizováno  11:29
Jeden z hlavních důvodů, proč se Ostrava rozhodla stavět na svých okrajích dopravní terminály za stamiliony korun, stojí poněkud na vodě. Některé autobusy totiž dál jezdí do centra. Prázdné.

Dopravní terminál Hranečník. | foto: Archiv DPO

Znepříjemňují, zhoršují, prodlužují cestu. Většina reakcí cestujících na zavedení dopravních terminálů na okrajích Ostravy není pro jejich zastánce právě nejpříjemnější. A praxe ukazuje, že ani hlavní cíl, odsunout dopravní zátěž z centra města, příliš nevychází.

„Dříve jezdily prakticky všechny autobusy z Brušperka do Ostravy až na ÚAN. Po otevření terminálu na Dubině tam některé z nich končí, lidé musí dál jet tramvají, což cestu prodlužuje,“ přibližuje jednu ze změn devětatřicetiletá Eva Krečmerová z Brušperku. „A týká se to třeba lidí, kteří jedou na kontroly do nemocnice a podobně.“

„Dubinou naprostá většina spojů z tohoto směru jen projíždí a pokračují na ÚAN, končí tam jen část z nich jezdících mimo špičku,“ oponuje Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis, koordinující dopravu na většině území kraje.

„Při jednáních nám bylo řečeno, že většina spojů, hlavně ve špičkách, bude dál jezdit až na ÚAN, na Dubině mají končit jen ty mimo špičku,“ potvrdil bývalý starosta Brušperka Ivan Krupník.

Proč se terminál na Dubině vlastně stavěl, tak není jasné. Autobusy, které měly z centra města zmizet, tam totiž zajíždějí dál. Prázdné.

„Autobusy, jejichž trasy končí na Dubině, pak jezdí prázdné do našich garáží v centru Ostravy, nebyl by problém ty cestující vzít,“ říká ředitelka společnosti Arriva Morava Pavla Struhalová.

Hranečník trnem v oku havířovským

Podle Aleše Stejskala jde ale hlavně o problém dopravní firmy.

„Je na dopravci, do jaké míry si uzpůsobí spoje tak, aby jeho vozy nemusely zajíždět dál, autobusy mohou klidně stát na Dubině, je tam jak odstavná plocha, tak zázemí, které využívají řidiči Dopravního podniku Ostrava.“

Arriva ale provozuje autobusy na více linkách a v různých směrech a ty proto musí přejíždět.

„Denní přejezdy z ÚAN do Svinova, na Dubinu, do Muglinova nebo na Hranečník přesahují 620 kilometrů. Tyto jízdy by cestující klidně mohli využívat,“ říká Pavla Struhalová. Pro některé cestující znamená ukončení tras na terminálech také ukončení využívání autobusových spojů.

Cestující na terminálech

  • Terminál Svinov

cestující autobusy -10,6 %

cestující DPO -10,8 % ̈

  • Terminál Hranečník

cestující Karviná +11,6 %

cestující Havířov -2 %

  • Terminál Dubina

Sčítání ještě neskončilo, data nejsou k dispozici.

Zdroj: Kodis

„Začal jsem jezdit autem, přestupy na Dubině mi nevyhovují,“ přiznal třiačtyřicetiletý Pavel z Hukvald. Ani tamní autobusové linky se totiž dřívějšímu ukončení jízdy v době mimo špičku nevyhnuly.

A podobně reagovali také cestující, jejichž autobusy končí na Svinově. „Ve Svinově výsledek ukázal pokles cestujících na příměstských linkách o 10,6 procenta,“ řekl Stejskal. „Ovšem současně také vykázal pokles 10,8 procenta na spojích Dopravního podniku Ostrava, kterých se žádné změny ve Svinově nedotkly. Tedy těžko soudit, zda změny na příměstských linkách byly způsobeny jejich zkrácením, či obecným poklesem počtu cestujících.“

S opačnou situací se setkali zaměstnanci Kodisu na dalším z terminálů, na Hranečníku. Ten se stal trnem v oku hlavně lidem z Havířova, kterým vadí fakt, že autobusy už nezajíždějí až na zastávku na náměstí Jurije Gagarina v centru Ostravy. Na dalších autobusových linkách ale cestujících ve skutečnosti přibylo.

„V případě linek do Orlové a Karviné byl zaznamenán nárůst cestujících o 11,6 procenta, u linek do Havířova byl zaznamenán pokles o dvě procenta,“ přiblížil výsledky průzkumu Stejskal.

Na Dubině ještě srovnání nemají

Jak vypadá situace na Dubině a jak se zprovoznění tohoto terminálu projevilo na počtu cestujících, zatím není jasné.

„Srovnávací sčítání dosud není ukončeno,“ vysvětlil jednatel Kodisu. A jasno nemá ani společnost Arriva, provozující většinu spojů vedoucích na tento terminál. „Linky se hodně proměnily a nedá se je srovnávat. Proto nemůžeme konkrétní čísla zjistit,“ poznamenala Struhalová. A podobné to je i u ostravského Dopravního podniku.

„Cestující, kteří dříve jezdili autobusovými linkami do centra města, dnes přestupují na terminálech na trolejbusy nebo tramvaje, které míří jinam než původní trasy autobusů. Proto se jednotlivé linky nedají příliš srovnávat,“ doplnil tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Nejčtenější

Hořké drama. Češky míří ve Fed Cupu do baráže, Rumunky postupují

Kapitán českého fedcupového týmu Petr Pála utěšuje Kateřinu Siniakovou po...

České tenistky si po ostravské porážce zahrají baráž Fed Cupu. Výběr kouče Pály neobhájí titul, do baráže padá po...

Usmlouvaná pokuta bez dokladu. Polský řidič natočil podivné praktiky na D1

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

Polský řidič, který byl na konci ledna pokutován na dálnici D1 v Ostravě, si stěžuje na podivné praktiky policisty. Ten...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Plíšková zdolala rumunskou dvojku, Siniaková nestačila na Halepovou

Karolína Plíšková hraje forhend v utkání Fed Cupu proti Rumunsku.

České tenistky hrají v 1. kole Fed Cupu s Rumunkami 1:1. Karolína Plíšková v Ostravě porazila Buzarnescuovou 6:1 a 6:4,...

Dům pro čtyřčlennou rodinu u řeky Lučiny je vzdušný a příjemně lidský

Dům pro čtyřčlennou rodinu navrhlo studio ODDO architects.

Rodina koupila pozemek za Havířovem u řeky Lučiny a lužního lesa, aby na něm postavila dům. Manželé oslovili studio...

Další z rubriky

Opilá žena bez řidičáku nabourala městské strážníky

Opilá řidička nabourala policejní auto.

Opilá řidička nabourala dnes po půlnoci auto městským strážníkům v Českém Těšíně. Žena navíc nevlastní ani řidičský...

Diamo začne čistit vody pod ropnými lagunami v Ostravě

Ropné laguny jsou velkou ekologickou zátěží Ostravy. (14. listopadu 2017)

Do konce dubna by mohly být zpracovány poslední hlinky z ropných lagun společnosti Ostramo. Na tiskové konferenci s...

Falešný exekutor vymámil miliony z muže, který žádný dluh neměl

Ilustrační snímek

Podvodník za tři měsíce vylákal z šestapadesátiletého důvěřivce téměř dva a půl milionu korun. Muž domnělému...

Advantage Consulting, s.r.o.
LAKÝRNÍK (NADSTANDARDNÍ BENEFITY)

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 21 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz