„Auto potřebujeme k převážení dlouhých tyčí z válcovny na servisní centrum. Tyče jsou dlouhé až 24 metrů. Proto standardní kamiony nejsou vyhovující a ani vagony nemůžeme použít,“ sdělil vedoucí centra závitových tyčí Pavel Suchánek.
Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice v celkové výši 90 milionů korun. Ta Liberty umožňuje provádět finální úpravy závitových tyčí.
Automobil je dlouhý 25,3 metru. Pohání ho motor Tatra s automatickou převodovkou Allison. Původní podvozek modelové řady Tatra Force má šest náprav, k nim firma Partner Ipex přidala sedmou. Tím se dosáhlo požadované celkové nosnosti vozu přes 70 tun a užitečného zatížení přibližně 50 tun.
První čtyři nápravy jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. Auto splňuje parametry i pro provoz na veřejných komunikacích. Nepředpokládá se ale, že by vyjíždělo mimo areál Liberty.
„Museli jsme kabinu předsadit před přední nápravu. Proto je motor až za kabinou,“ řekl obchodní ředitel firmy Partner Ipex Vojtěch Svoboda. Ložná plocha valníkové plošiny zasahuje až nad kabinu.
Upravit vůz z technického hlediska bylo podle Svobody relativně jednoduché. „Vzhledem k situaci v automobilovém segmentu bylo nejtěžší to celé zorganizovat tak, abychom byli schopni termín dodání splnit. Hlídali jsme, aby všichni subdodavatelé stihli dodat své díly,“ uvedl Svoboda.
Automobilka Tatra se řídí heslem „čím víc náprav, tím víc Tatra“.
„Naše společnost není do dvou nebo tří náprav za sebou příliš konkurenceschopná. To se netýká schopností v těžkém terénu. Ale čím více náprav zákazník požaduje, tím více konkurenceschopní jsme. Jsme vděčni za každou specialitu. Vozidlo pro Liberty mezi ně patří,“ řekl Kamil Košťál, marketingový ředitel Tatra Trucks.
Řidič přišel z armády
Řidiče pro speciální vůz hledala huť více než půl roku. Nakonec našla Jiřího Soldána, který dříve řídil speciální armádní vozidla. Po odchodu z armády chtěl nastoupit jako strojvůdce v Liberty.
„Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy se bez potíží dostanu. Musím myslet na to, že by zadní část vozidla mohla při větším nájezdu přesáhnout až mimo komunikaci,“ uvedl Soldán. Jedinou komplikací podle něj občas bývá zúžený průjezd například v místě nakládky, kde čekají ostatní auta.
Liberty Ostrava vyrábí ocel hlavně pro stavebnictví, strojírenství a petrochemický průmysl. Roční kapacita výroby je 3,6 milionu tun oceli. I s dceřinými společnostmi má firma šest tisíc zaměstnanců.