Firma STV Invest, která je známá především jako výrobce munice a modernizátor těžké vojenské techniky, koupila od Promet Group poloviční podíl ve firmě Promet Tools. Ta drží 35 procent akcií v automobilce Tatra Trucks, STV Invest se tak nově stává majitelem 17,5procentního podílu v kopřivnické firmě. Transakce ještě podléhá schválení antimonopolního úřadu, cenu zúčastněné strany nezveřejnily.
„Tatra je pro naši rodinu srdeční záležitostí. Již dvanáct let se podílíme na jejím úspěšném novodobém příběhu. Záleží nám na její budoucnosti a chceme jí pomoci dál se rozvíjet,“ komentovala prodej podílu Denisa Materová, generální ředitelka Promet Group. „Jsem proto velice ráda, že jsme pro Tatru našli nového partnera, který je připraven využít své know-how a kontakty pro zachování a rozvoj výrobního programu v Kopřivnici.“
Na veřejnosti zní vyjádření zúčastněných diplomaticky, mezi řádky je však patrné, že jde o důležitý krok v rozložení sil. Už loni se začalo navenek projevovat napětí mezi většinovým vlastníkem – skupinou Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada – a menšinovými spolumajiteli z Promet Group.
Automobilka Tatra navíc následně nenaplnila avizovaná očekávání v objemu výroby, a to navzdory vysoké poptávce z obranného průmyslu. Tehdy žádná strana otevřeně nespojovala slabší výsledek s vlastnickými vztahy, ale fakt, že shoda o směřování firmy není úplná, se projevil i v následných personálních změnách.
STV Invest se v poslední době daří
STV Invest je v posledních letech na vzestupu. Její spolumajitel a předseda správní rady Martin Drda uvedl, že chce napomoci efektivnějšímu fungování Tatry a posílit průmyslovou základnu země.„Věnujeme se výrobě munice různých ráží, rosteme v oblasti modernizací těžkých vozidel a připravujeme i výrobu zbraňových nástaveb. Věříme, že spojením našeho know-how se podaří posunout Tatru dál,“ řekl Drda.
Zároveň ale dodal, že „a klíčová nyní považují „jednání s majoritním akcionářem a vedením automobilky“. To v kontextu naznačuje, že soužití v nové akcionářské struktuře nebude zcela bez napětí. Formálně se všichni partneři zatím tváří vstřícně.
„Respektujeme rozhodnutí skupiny Promet Group, na jehož základě se STV Invest stává menšinovým spolumajitelem Tatry Trucks. Rozumíme důvodům, které k tomu vedly,“ sdělil mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.
Bohyně smrti vstupuje do arabského světa a Češi se usazují v první lize![]() |
Jeho dodatek, že „pokud bude společnost STV Invest sdílet naši vizi a aktivně přispívat k dalšímu rozvoji a zvyšování hodnoty automobilky Tatra, rádi ji ve společnosti uvítáme jako partnera“, však naznačuje, že vstup nového spoluvlastníka současní majitelé mezi sebou příliš neprojednávali. Naznačuje to i zdrženlivost CSG při komentování transakce.
CSG má v představenstvu převahu
Ani další detaily zástupci CSG komentovat nechtěli. A tak zatím není jasné ani to, jak se změna projeví například ve změnách v dozorčí radě nebo v představenstvu. Tam má CSG jasnou převahu, což se ukázalo i loni v květnu, kdy byla Denisa Materová odvolána z funkce předsedkyně dozorčí rady společnosti Tatra Trucks.
STV Invest je veřejnosti známá mimo jiné i z nedávných událostí kolem výbuchu v muničním areálu strojíren v Poličce, patřící této skupině. Promet Group je pak tradiční strojírenský podnik s desítkami závodů v Česku i zahraničí. V Kopřivnici vlastní například společnost Tawesco.
Do portfolia skupiny CSG v současnosti největšího majitele Tatry patří firmy z oblasti obranného průmyslu, železnice i civilní výroby.
Tatra Trucks jako firma zůstává jednou z ikon českého průmyslu. Její vozy se používají jak v těžkém průmyslu, tak u hasičů, armády či záchranných složek. Právě vojenské zakázky tvořící podstatnou část poptávky byly jedním z důvodů rozporů mezi Prometem a CSG.
20. února 2025 |