Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

  20:02aktualizováno  20:02
Každý den po škole ještě na čtyři hodiny do dílny. Studenti ostravské Vysoké školy báňské - Technické univerzity pokřtili vlastnoručně sestrojený závodní automobil. Jednotlivé díly sami navrhovali i vyráběli. Formuli ještě otestují a příští rok přihlásí na závody.

Představuje se ostravská univerzitní formule. Jak se vám líbí? | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Studenti Vysoké školy báňské, kteří okusili roli světových vývojářů, už také začali pracovat na dalším automobilu s propracovanější konstrukcí.

„Naplňuje to mou představu o tom, co by měl umět inženýr,“ řekl rektor Vysoké školy báňské -Technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák. „Měl by znát nejen teoretické základy, ale měl by je také umět přetavit v konkrétní inženýrské dílo. Formule je důkazem, že to naši studenti umějí.“

Fotogalerie

Nápad se zrodil v hlavách studentů asi před dvěma lety. „Automobil jsme sestrojili kvůli závodům studentských formulí. Chtěli jsme tak konkurovat jiným vysokým školám,“ vysvětlil Tibor Kállai, který se podílel na vzniku formule.

Výjimečná je hlavně tím, že ji studenti sestavili úplně sami. „Všechny díly jsme si vymysleli,“ uvedl další ze studentů, Lukáš Horňáček.

Formule je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně sto kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

Studentská formule VŠB - TU Ostrava

Je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na sto kilometrů dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně 100 kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

„Výkon se snižuje různými zařízeními tak, aby formule nebyla příliš nebezpečná pro studenty,“ upřesnil Aleš Slíva, ředitel Institutu dopravy strojní fakulty, který projekt vedl.

Sami navrhovali, vyráběli i montovali

Formuli sestrojili bakaláři i doktorandi, celkem dvaadvacet lidí, osm z nich se autu věnovalo až čtyři hodiny denně, vždy po škole. V týmu byla i jedna žena - Kristýna Kutiová, která měla na starost výrobu volantu. Na vývoji komponentů se podíleli i pedagogové a vědeckovýzkumní pracovníci.

„Podařilo se uskutečnit originální nápady studentů, například zajímavé řešení zadního převodu, které vzniklo paradoxně kvůli nedostatku peněz,“ přiblížil koordinátor konstrukčního týmu formule Pavel Dresler. „Použili jsme americký diferenciál Torsen, čímž jsme snížili náklady na zadní převod na třetinu.“

Studenti strojní fakulty získali díky práci na formuli zkušenosti z řady oborů. Naučili se navrhovat komponenty, které pak s pomocí partnerů vyráběli, montovali, v zahraničí objednávali některé díly, komunikovali s designéry i médii.

„A také se naučili, že k cíli mnohdy vede klikatá cesta a že je nutné řadu věcí překonat, než dospějí ke kýženému výsledku,“ poznamenal Dresler.

Studenti automobil nyní otestují, poté jej přihlásí na závody, které se konají příští rok. „Prioritou je účast na závodě v Hradci Králové a pak podle možností závody v Maďarsku, Německu,“ doplnil Dresler.

„A teď hurá na tu druhou“

Co studentům proběhlo hlavou, když zjistili, že je formule hotová? Že to není konec, ale teprve začátek. „Nebo něco ve smyslu: Tak a teď hurá na tu druhou,“ řekla Kristýna Kutiová.

„Už se to rozjíždí, už máme rám,“ doplnil ji Lukáš Horňáček. V čem bude druhá formule jiná? Měla by mít daleko propracovanější a také originálnější konstrukci.

„V další fázi uvažujeme o použití kvalitnějších komponentů, abychom byli schopni obstát se ctí v závodních soutěžích,“ uvedl Slíva.

Soutěž Formula SAE je mezinárodní studentskou soutěží, která porovnává konstrukční dovednosti vývoji formule. Vznikla kolem roku 1988 v USA a postupně se rozšířila do celého světa. Zaměřuje se na konstrukční prvky auta, design, jeho dynamické i statické vlastnosti. Formule procházejí dynamickými zkouškami při testovacích jízdách. Hodnotí se i spotřeba či finanční náročnost v poměru ke kvalitě.

Na nové formuli by měli pracovat ti samí lidé, doufají ale, že se k nim přidají noví fandové.

„Je nás málo, potřebovali bychom více lidí,“ zmínil student Jakub Měsíček. A jeho spolužák Pavel Pejčoch to vnímá stejně: „Mnozí dokončí studium a odejdou. Potřebujeme je nahradit. Práce je to ale náročná. Ze školy jdeme rovnou na dílnu.“

Projekt financovala zčásti škola, zčásti sponzoři. Formule bude vystavena 30. ledna na Dni otevřených dveří fakulty strojní.

Nejčtenější

Čeští Lake Malawi jdou do finále Eurovize, o vítězství se utkají v sobotu

Albert Černý z Lake Malawi 14. května 2019 v semifinále Eurovize. Kapela si zde...

Do sobotního finále Eurovize postoupily obě favorizované zpěvačky reprezentující Řecko a Kypr, dále zástupci Běloruska...

Města chtějí vrátit nebezpečný chemický odpad zpět Polákům. Ti zatím mlčí

Sanace nebezpečného odpadu odbornou firmou, která má za úkol odvézt ze skladu...

Česká města, do kterých Poláci navezli na sedm set tisíc litrů nebezpečných chemikálií, požadují, aby stát odpad vrátil...

Postřelili muže, líčí lidé z Frýdku-Místku. Policie potvrdila násilný čin

Ilustrační snímek

Policie vyšetřuje násilný čin ve Frýdku-Místku. Podle místních tam byl ve čtvrtek večer postřelen muž. Policisté zatím...

Ostrava - Liberec 0:1, naději na Evropu trefil v závěru Kamso Mara

Ostravský záložník Robert Hrubý (vlevo) a liberecký stoper Kamso Mara, který...

Konečně vystřelili na bránu, konečně dali gól. Liberečtí fotbalisté v nadstavbové části Fortuna ligy ve skupině o titul...

Provozovatelky Dětského ráje musí skončit, radní u nich koupil lahev vína

Dětský ráj v Ostravě tvoří venkovní hřiště i vnitřní herna s kavárnou.

Klára Merová a Petra Kunešová, provozovatelky Dětského ráje v Komenského sadech v Ostravě, porušily nájemní smlouvu....

Další z rubriky

Nábřeží Ostravice se dočká dalších úprav, řeka má lákat stále více lidí

Podle architektonického plánu by úpravy nábřeží měly stát asi 15 milionů korun.

Cyklostezky, loděnice, kde se koná řada akcí, či Rozmarné slavnosti řeky Ostravice, které se 22. června uskuteční už...

K záchraně vzácného brouka pomohla ohořelá hrušeň

Páchníka hnědého zachránila ohořelá hrušeň.

Na konci loňského roku v Poodří začal projekt, který chce zachránit vzácného brouka páchníka hnědého. Zároveň má zdejší...

Důchodkyně se srazily na kolech, jedna z nich je v kritickém stavu

Ilustrační snímek

Ve Fakultní nemocnici v Ostravě bojuje o život devětasedmdesátiletá žena, která se ve čtvrtek při jízdě na kole z kopce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz