Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

  20:02aktualizováno  20:02
Každý den po škole ještě na čtyři hodiny do dílny. Studenti ostravské Vysoké školy báňské - Technické univerzity pokřtili vlastnoručně sestrojený závodní automobil. Jednotlivé díly sami navrhovali i vyráběli. Formuli ještě otestují a příští rok přihlásí na závody.

Představuje se ostravská univerzitní formule. Jak se vám líbí? | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Studenti Vysoké školy báňské, kteří okusili roli světových vývojářů, už také začali pracovat na dalším automobilu s propracovanější konstrukcí.

„Naplňuje to mou představu o tom, co by měl umět inženýr,“ řekl rektor Vysoké školy báňské -Technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák. „Měl by znát nejen teoretické základy, ale měl by je také umět přetavit v konkrétní inženýrské dílo. Formule je důkazem, že to naši studenti umějí.“

Fotogalerie

Nápad se zrodil v hlavách studentů asi před dvěma lety. „Automobil jsme sestrojili kvůli závodům studentských formulí. Chtěli jsme tak konkurovat jiným vysokým školám,“ vysvětlil Tibor Kállai, který se podílel na vzniku formule.

Výjimečná je hlavně tím, že ji studenti sestavili úplně sami. „Všechny díly jsme si vymysleli,“ uvedl další ze studentů, Lukáš Horňáček.

Formule je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně sto kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

Studentská formule VŠB - TU Ostrava

Je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na sto kilometrů dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně 100 kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

„Výkon se snižuje různými zařízeními tak, aby formule nebyla příliš nebezpečná pro studenty,“ upřesnil Aleš Slíva, ředitel Institutu dopravy strojní fakulty, který projekt vedl.

Sami navrhovali, vyráběli i montovali

Formuli sestrojili bakaláři i doktorandi, celkem dvaadvacet lidí, osm z nich se autu věnovalo až čtyři hodiny denně, vždy po škole. V týmu byla i jedna žena - Kristýna Kutiová, která měla na starost výrobu volantu. Na vývoji komponentů se podíleli i pedagogové a vědeckovýzkumní pracovníci.

„Podařilo se uskutečnit originální nápady studentů, například zajímavé řešení zadního převodu, které vzniklo paradoxně kvůli nedostatku peněz,“ přiblížil koordinátor konstrukčního týmu formule Pavel Dresler. „Použili jsme americký diferenciál Torsen, čímž jsme snížili náklady na zadní převod na třetinu.“

Studenti strojní fakulty získali díky práci na formuli zkušenosti z řady oborů. Naučili se navrhovat komponenty, které pak s pomocí partnerů vyráběli, montovali, v zahraničí objednávali některé díly, komunikovali s designéry i médii.

„A také se naučili, že k cíli mnohdy vede klikatá cesta a že je nutné řadu věcí překonat, než dospějí ke kýženému výsledku,“ poznamenal Dresler.

Studenti automobil nyní otestují, poté jej přihlásí na závody, které se konají příští rok. „Prioritou je účast na závodě v Hradci Králové a pak podle možností závody v Maďarsku, Německu,“ doplnil Dresler.

„A teď hurá na tu druhou“

Co studentům proběhlo hlavou, když zjistili, že je formule hotová? Že to není konec, ale teprve začátek. „Nebo něco ve smyslu: Tak a teď hurá na tu druhou,“ řekla Kristýna Kutiová.

„Už se to rozjíždí, už máme rám,“ doplnil ji Lukáš Horňáček. V čem bude druhá formule jiná? Měla by mít daleko propracovanější a také originálnější konstrukci.

„V další fázi uvažujeme o použití kvalitnějších komponentů, abychom byli schopni obstát se ctí v závodních soutěžích,“ uvedl Slíva.

Soutěž Formula SAE je mezinárodní studentskou soutěží, která porovnává konstrukční dovednosti vývoji formule. Vznikla kolem roku 1988 v USA a postupně se rozšířila do celého světa. Zaměřuje se na konstrukční prvky auta, design, jeho dynamické i statické vlastnosti. Formule procházejí dynamickými zkouškami při testovacích jízdách. Hodnotí se i spotřeba či finanční náročnost v poměru ke kvalitě.

Na nové formuli by měli pracovat ti samí lidé, doufají ale, že se k nim přidají noví fandové.

„Je nás málo, potřebovali bychom více lidí,“ zmínil student Jakub Měsíček. A jeho spolužák Pavel Pejčoch to vnímá stejně: „Mnozí dokončí studium a odejdou. Potřebujeme je nahradit. Práce je to ale náročná. Ze školy jdeme rovnou na dílnu.“

Projekt financovala zčásti škola, zčásti sponzoři. Formule bude vystavena 30. ledna na Dni otevřených dveří fakulty strojní.

Nejčtenější

Šikana v autoškole. Zkoušky lidé dělají i desetkrát, než získají řidičák

Ilustrační snímek

Tereza Klimšová z Ostravy udělala autoškolu až napošesté, další žadatelce nestačilo ani tolik pokusů a řidičák ještě...

O bezdomovecká iglú je zájem i v zahraničí. Chtějí je i lidé s přístřeším

Pavla Klečková a Manu Chilaud dokazují, že do bezdomoveckého iglú se vejdou i...

Projekt bezdomoveckých iglú, který do Česka přivedla ostravská dvojice Pavla Klečková a Manu Chilaud, má za sebou první...

Liberec urval čtvrté finále v prodloužení a vyrovnal sérii s Třincem

Liberečtí hokejisté slaví vyrovnání finálové série s Třincem.

Hokejisté Liberce dokázali podruhé srovnat finálovou sérii Tipsport extraligy. Čtvrtý duel na ledě Třince rozhodlo až...

Žháři ve Vítkově útočili před deseti lety, Natálka musela na sto operací

Dvouletá Natálka na popáleninovém oddělení FN Ostrava-Poruba. (14. srpna 2009)

Stačí vyslovit jméno Natálka a mnohým se vybaví holčička, která málem zemřela po útoku žhářů ve Vítkově na Opavsku....

Asistenti přepravy se osvědčili, z ostravské MHD vykázali přes sto tisíc lidí

Každý desátý člověk jezdí po Ostravě hromadnou dopravou bez zaplacení. Vyplývá...

Dopravní podnik v Ostravě v dubnu před dvěma lety zavedl novou službu - asistenty přepravy. Jejich úkolem je mimo jiné...

Další z rubriky

Zrušte překladiště uhlí, přejí si lidé. Firma chce naopak zvýšit kapacitu

Překladiště uhlí zkrápí vodní dělo. V modrém na kontrolním dni starosta Slezské...

Černý prach na parapetech oken. Šedý povlak na ovoci ze zahrádek. Obyvatelé Slezské Ostravy si stěžují na zvýšenou...

Strojvůdce cestou do práce vyskočil z rozjetého vlaku a zranil se

Tragédie. Rychlík srazil v pondělí navečer na jižním Plzeňsku u Ždírce chlapce....

K těžko pochopitelnému kroku se ve středu rozhodl devětatřicetiletý strojvůdce, který cestoval do práce. Na trati mezi...

Konec mincí v opavské MHD. Nahradí je mobil, kreditka či lístek

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).

Zásadní změny odbavovacího systému čekají opavskou hromadnou dopravu. Mince skončí, platit se bude mobilní aplikací,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz