Systém vyvinula společnost Future Product Design (FPD) a zařízení na přejezdu zůstane, než vznikne mimoúrovňové křížení silnice a železnice. V roce 2020 jej má začít za 700 milionů korun budovat Správa železniční dopravní cesty.
Připravovaný systém dokáže odposlouchávat originální drážní zabezpečení a pokud uslyší výstražný signál pro přejezd vlaku, zastaví řidiče prostřednictvím klasického tříbarevného semaforu už 150 metrů před železničním přejezdem.
Společnost FPD už získala potřebná povolení od úřadů i policie. Její zařízení je schváleno pro české silnice.
„Plánujeme, že jej ve Studénce nainstalujeme v den výročí tragické nehody. Tedy 22. července,“ uvedl ředitel firmy FPD Vladimír Kranz.
Náklady se mají pohybovat okolo 600 tisíc korun. Až vznikne mimoúrovňový přejezd, firma zařízení demontuje a nabídne za úplatu Moravskoslezskému kraji k využití na jiném místě.
Stavba mimoúrovňového křížení zahrnuje podjezd, stavbu objízdné komunikace pro kamionovou dopravu a rozšíření nedaleké křižovatky. „Zastupitelé vyjádřili souhlas s projektem,“ uvedl starosta města Libor Slavík (Studeňáci pro Studénku).
Podjezd by měl být pro chodce, osobní dopravu a cyklisty. Proto musí být zajištěn odklon nákladní dopravy po nové silnici.
Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží mimořádně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice. Přejezd je navíc široký, protože silnici kříží čtyři koleje.
Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je proto dlouhá, úměrná času potřebnému k uprázdnění kolejiště. Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor podle odborníků svádí lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.
Studénka místem železničních tragédií
Na přejezdu v roce 2015 postupně uvázly dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dřív ale na přejezdu zůstal stát polský řidič vezoucí těžké plechy. Nebyl schopen včas odjet a do jeho kamionu narazil vlak pendolino. Tři lidé zemřeli, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.
Další tragická železniční nehoda se stala ve Studénce v roce 2008. Rychlík tehdy narazil do trosek zříceného mostu. Osm lidí nepřežilo, desítky dalších utrpěly zranění. Soudy se kauzou ještě zabývají. V pondělí ji bude znovu projednávat Okresní soud v Novém Jičíně.
Přestavba přejezdu ve Studénce vyjde na 700 milionů
19. července 2018 |