Kdo si vzpomene. V roce 2002 rozdával v Ostravě předvolební guláš tehdejší...

Kdo si vzpomene. V roce 2002 rozdával v Ostravě předvolební guláš tehdejší kandidát ČSSD Josef Kubinyi | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Už žádný guláš gratis, rozhodli v ČSSD. Strany šetří na kampani

  • 6
Šetříme. Takové by, alespoň slovy zástupců mnoha stran, mohlo být motto kampaně k předčasným sněmovním volbám. Jak přitom někteří kandidáti míní, nižší výdaje údajně nesouvisejí jen s tím, že kampaň potrvá poměrně krátce, zhruba dva měsíce.

"Prostě jsme si řekli, že kampaně musí být do budoucna levnější, ten nekonečný růst výdajů se musí někde zastavit a zlomit," uvádí krajský lídr ODS Zbyněk Stanjura.

Jak upřesňuje, podstata občanskodemokratické kampaně, jejíž cena se vejde do dvou milionů, je hlavně v kontaktování lidí na ulicích.

Na to sází i ČSSD, která do kampaně v kraji dá asi 2,5 milionu korun.

"Chceme lidem hlavně představit náš program. Dospěli jsme k názoru, že bombastické kampaně jsou zbytečné," míní Adam Rykala, krajská dvojka na sociálnědemokratické kandidátce.

Pro ty, kdo se těšili, že se na mítinku občerství zdarma, má špatnou zprávu. "Nerozdáváme pivo ani guláš zdarma. Jediné, co od nás voliči dostanou, jsou volební programy, informace o kandidátech, případně třeba nějaké propisky," dodává Rykala s tím, že podobně chce ČSSD kampaně koncipovat i v budoucnu.

Lidovci rozdávají chleba

"My jsme kampaň udělali přiměřenou času, takže pár billboardů, inzerce, noviny do schránek, letáky, šest koncertů a šest šeků na vzdělání," říká Pavol Lukša, lídr TOP 09. Jeho strana dá na kampaň v kraji sumu, která nepřevýší tři miliony.

Oproti tomu třeba Zemanovci do krajské kampaně vloží zhruba jeden a půl až dva miliony korun.

Lidovci zatím cenu kampaně v kraji nevyčíslili. Peníze krajským organizacím strany dělí ústředí třeba i podle počtu obyvatel v regionech.

"Vsadili jsme na kontaktní kampaň. Od pondělí navíc rozdáváme lidem Podivínský chleba, který si necháváme péct v jedné malé pekárně," říká krajský tajemník KDU-ČSL Jiří Navrátil.

Ano, jak správně tušíte, název chleba je odvozený od příjmení lídra lidovců, Tomáše Podivínského.

A cenu kampaně v kraji zatím neřekli ani zástupci hnutí ANO.

"V jednotlivých krajích tu částku nyní nedokážeme říct přesně, možné to bude až po volbách. V tuto chvíli odhadujeme, že náklady na kampaň v celé zemi budou třicet až čtyřicet milionů korun," zmiňuje mluvčí hnutí Radka Burketová.

Zatímco mnohé strany kampaň tvořily v létě, třeba komunisté začali dřív - už v květnu. "Měli jsme tak dost času na nominační konference i tvorbu volebních programů," říká lídr strany v kraji Miroslav Opálka.