VIDEO: Simulátor tramvaje za 15 milionů. Unikátní stroj jsme řídili v Ostravě

  • 10
Ostravský dopravní podnik pořídil něco, co v Česku nikdo nemá - unikátní tramvajový simulátor. Ten je věrnou napodobeninou dopravního prostředku Stadler Tango NF2, který vozí cestující ulicemi moravskoslezského města od roku 2018. Reportér Matěj Smlsal jel simulátor za 15 milionů korun vyzkoušet.

Řidič tramvaje jede a najednou na kolejích spatří klavír. Jeho úkolem je okamžitě zareagovat a zabrzdit. I to učí v ostravském dopravním podniku na novém tramvajovém simulátoru. Ten má za cíl jak proškolit stávající řidiče, tak zaučit uchazeče.

Vrátíme se ještě k příkladu s klavírem. Pokud řidič zabrzdit nestihne, ozve se rána a celá kabina simulátoru se začne třást. V tom je právě unikátní. „Kabina se dá naklánět v šesti osách, tím pádem se dají realisticky nasimulovat podmínky v provozu. Řidič má velmi podobné pocity tomu, co se děje ve skutečnosti,“ říká instruktor Jan Koudelka.

Ten sedí v zázemí a má před sebou několik obrazovek. Jedna mu ukazuje záběr z kabiny, na dalších programuje. „V prvé řadě nastavuju nějaký scénář, to znamená linku, kudy má řidič jet. Pak můžu měnit počasí - od deště přes sněžení a krupobití až třeba po mlhy. Dále simuluju události, jako je například zvěř v kolejišti, a potom závady na vozidle, které řidiči musí umět rozpoznat a vyřešit,“ vypočítává Koudelka.

Na koleje nechal vlézt medvědy, hodil na ně strom a také tam postavil už zmíněný klavír.

VIDEO: Chodil do špatných bytů i padal. Reportér Smlsal rozvážel balíky na kole

Když člověk vidí simulátor poprvé, zavzpomíná na léta, kdy hrál hry na počítači. Tato by byla ovšem vskutku luxusní. Nejenže kabina je věrnou kopií té reálné, ale řidič brázdí i opravdovou Ostravu.

„S firmou, která nám dodala tento simuátor, jsme projížděli tramvají městem a na čelním skle jsme měli kameru. Snímala se celá ostravská tramvajová trať. Následně se to převádělo do map, a z toho se potom modelovala reálná Ostrava včetně terénu,“ popisuje instruktor.

Když si do kabiny sednul reportér Matěj Smlsal, měl především problém dobržďovat. Ať už v zastávkách, nebo před překážkami. Tramvaj je totiž mnohatunový kolos, který nejde v rychlosti zastavit na pár metrech. Vzniklo ale i několik komických situací. Na test simulátoru tramvaje se podívejte ve videu.