SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tvŘidič tramvaje jede a najednou na kolejích spatří klavír. Jeho úkolem je okamžitě zareagovat a zabrzdit. I to učí v ostravském dopravním podniku na novém tramvajovém simulátoru. Ten má za cíl jak proškolit stávající řidiče, tak zaučit uchazeče.
Vrátíme se ještě k příkladu s klavírem. Pokud řidič zabrzdit nestihne, ozve se rána a celá kabina simulátoru se začne třást. V tom je právě unikátní. „Kabina se dá naklánět v šesti osách, tím pádem se dají realisticky nasimulovat podmínky v provozu. Řidič má velmi podobné pocity tomu, co se děje ve skutečnosti,“ říká instruktor Jan Koudelka.
Ten sedí v zázemí a má před sebou několik obrazovek. Jedna mu ukazuje záběr z kabiny, na dalších programuje. „V prvé řadě nastavuju nějaký scénář, to znamená linku, kudy má řidič jet. Pak můžu měnit počasí - od deště přes sněžení a krupobití až třeba po mlhy. Dále simuluju události, jako je například zvěř v kolejišti, a potom závady na vozidle, které řidiči musí umět rozpoznat a vyřešit,“ vypočítává Koudelka.
Na koleje nechal vlézt medvědy, hodil na ně strom a také tam postavil už zmíněný klavír.
VIDEO: Chodil do špatných bytů i padal. Reportér Smlsal rozvážel balíky na kole |
Když člověk vidí simulátor poprvé, zavzpomíná na léta, kdy hrál hry na počítači. Tato by byla ovšem vskutku luxusní. Nejenže kabina je věrnou kopií té reálné, ale řidič brázdí i opravdovou Ostravu.
„S firmou, která nám dodala tento simuátor, jsme projížděli tramvají městem a na čelním skle jsme měli kameru. Snímala se celá ostravská tramvajová trať. Následně se to převádělo do map, a z toho se potom modelovala reálná Ostrava včetně terénu,“ popisuje instruktor.
Když si do kabiny sednul reportér Matěj Smlsal, měl především problém dobržďovat. Ať už v zastávkách, nebo před překážkami. Tramvaj je totiž mnohatunový kolos, který nejde v rychlosti zastavit na pár metrech. Vzniklo ale i několik komických situací. Na test simulátoru tramvaje se podívejte ve videu.